Platform over civiele techniek & infrastructuur
Ondergronds Bouwen

Veilig oversteken tussen Diemen-Noord en Diemen-Centrum

Ook ‘s nachts wordt er doorgewerkt. De tweede buitendienststelling in volle gang. Voorbij Funderingstechniek plaatste de damwanden en palen.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Combinatie Mobilis-Hegeman/Concrete Bouwfotografie

26 augustus 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Het wordt een stuk veiliger in Diemen. De combinatie Mobilis-Hegeman realiseert daar in opdracht van ProRail de spooronderdoorgang Ouddiemerlaan. De huidige spoorwegovergang op de Ouddiemerlaan zorgt al jaren voor gevaarlijke situaties en oponthoud. Met de aanleg van de spooronderdoorgang ontstaat er een veilige situatie voor zowel snel als langzaam verkeer. 

Dennis Nijhof van Mobilis, Technisch Manager bij het project Ouddiemerlaan. 

De bestaande weg wikkelt namelijk niet alleen verkeer af, maar heeft ook een functie als transfer voor reizigers van station Diemen. Met twee perrons die in bajonetligging schuin tegenover elkaar liggen, verbonden met een overweg, vormt de overweg een cruciaal punt voor het station. “Reizigers wachten nu regelmatig voor een gesloten overweg. Ook kunnen hier onveilige situaties ontstaan met een aanrijding met trein tot gevolg.”, zegt Dennis Nijhof van Mobilis, Technisch Manager bij het project Ouddiemerlaan. “Maar aan die situatie komt nu een eind.” We spreken hem over de voortgang van het project.

Ruimte maken

De voormalige Ouddiemerlaan is ter plaatse 70 meter verplaatst, inclusief de overweg. “Daarmee is ruimte gecreëerd voor de bouw van de nieuwe onderdoorgang”, schetst Dennis. “Nu de verplaatsing een feit is, zijn we bezig met het zetten van de damwanden. Dit allemaal ter voorbereiding van de werkzaamheden die in week 38 gepland staan, dan wordt het spoordek ingereden.” De trein zal uiteindelijk tweespoors over de onderdoorgang gaan. Op een voorbouwlocatie wordt ten tijde van dit interview gewerkt aan het brugdek, dat met speciaal materieel van Mammoet wordt  ingereden.

Dennis: “Nu de verplaatsing een feit is, zijn we bezig met het zetten van de damwanden.”

Kabels en leidingen

Ter plaatse van de nieuw te realiseren onderdoorgang zijn veel kabels en leidingen aanwezig. Dennis: “We hebben veel proefsleuven gegraven en KLIC-meldingen gedaan. Alle kabels en leidingen zijn verwijderd of in de voorfase door de opdrachtgever omgelegd, wel dienen we zorgvuldig rekening te houden met een leiding van het warmtenet direct naast de bouwkuip.” De combinatie is ook verantwoordelijk voor het ontwerp van dit project. “Het referentieontwerp gemaakt door de opdrachtgever en de gemeente hebben we uitgewerkt naar een VO (voorlopig ontwerp), een DO (definitief ontwerp) dat nu nagenoeg is afgerond en een UO (uitvoeringsontwerp) voor de werkzaamheden die nu actueel zijn.”

De tweede buitendienststelling in volle gang.

Veiliger en leefbaarder

Belangrijk in het ontwerp is dat de omgeving niet alleen veiliger wordt, maar ook leefbaarder. “Het ontwerp, gebaseerd op het vormgevingsplan van de architect en de gemeente, kenmerkt zich door vloeiende lijnen, die het spoordek, de perrons en de omgeving met elkaar verbinden. Om een sociaal veilige, aantrekkelijke en open onderdoorgang te krijgen, wordt naast het fiets- en voetpad een talud aangebracht, waardoor de tunnel aanzienlijk breder wordt. Alles wordt hoogwaardig afgewerkt, met wanden voorzien van steenstrips en een houten balustrade. Beide zijden van het spoordek worden voorzien van een voetgangersbrug met houten leuning. Op het plein komt mooie klinkerbestrating en bijpassend straatmeubilair.”

Innovatie inbegrepen

De combinatie heeft netjes, efficiënt en veilig werken hoog in het vaandel staan, met oog voor de omgeving. Binnen de werkwijze is altijd ruimte voor innovatie, dit zien we terug in de toepassing van geopolymeerbeton. “We hebben al eerder ervaring opgedaan met innovatieve geopolymeerbeton bij spooronderdoorgang Vennewatersweg te Heiloo. Dit project mag je zien als een logische kennis-verbredende vervolgstap daarop. Ditmaal wordt namelijk een volledige moot (gewapende vloer- en wandcombinatie als de hoofddraagconstructie) uitgevoerd in geopolymeerbeton, waardoor bij een technisch equivalente prestatie het CO2-emissieprofiel ruim 50% gunstiger scoort dan de traditionele cementbeton-oplossing. Dit betreft de eerste moot van de bakconstructie , de rest wordt nog even in traditionele cementbeton uitgevoerd.”

Mobilis en Hegeman werken zij aan zij, als één team. Het project maakt deel uit van de tunnelalliantie projecten van ProRail. De combinatie heeft al ervaring binnen de alliantie opgedaan met o.a. de bouw van onderdoorgangen in Assen, Heiloo en Elst. “Alle projecten in deze alliantie hebben we gedaan met Hegeman. Als combinatie kunnen we lezen en schrijven met ProRail en de gemeente, de communicatie en samenwerking onderling is voortreffelijk”, zegt Dennis tot besluit.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%