Platform over civiele techniek & infrastructuur
Veelzijdigheid en expertise in de diepten van Zeesluis IJmuiden
Een niet-alledaagse klus was de verwijdering van vijf meerstoelen.

Veelzijdigheid en expertise in de diepten van Zeesluis IJmuiden

Van grootschalig baggerwerk tot detectie van mogelijke explosieven

Waterbouwer Van den Herik uit Sliedrecht speelt in opdracht van Van Hattum en Blankevoort een essentiële rol in het project Selectieve Onttrekking Zeesluis IJmuiden. De werkzaamheden die zij hier verricht zijn uitermate divers en getuigen van de brede inzetbaarheid van dit bedrijf. In dit artikel vertellen uitvoerder Arleen Overwater en projectleider André de Kwaasteniet over de uitdagende werkzaamheden die verder gaan dan alleen grootschalig baggerwerk.

Baggeren is één van de kernactiviteiten van Van den Herik en ook voor het project Selectieve Onttrekking Zeesluis IJmuiden verricht zij veel baggerwerk waarvoor zowel hopperzuigers als kraanschepen worden ingezet. “Het baggeren zelf is een project op zich”, aldus André. “In totaal wordt er maar liefst 650.000 m3 specie gebaggerd in het Binnenspuikanaal. Voorafgaand aan het baggerwerk is er een bodemonderzoek uitgevoerd. Vervolgens zijn we gestart met het weghalen en veilig afvoeren van zo’n 100.000 m3 vervuilde baggerspecie, om vervolgens met de resterende 550.000 m3 schone specie aan de gang te gaan.” Naast het grootschalige baggerwerk heeft het bedrijf ongeveer 25.000 m2 nieuwe bodembescherming en taludbescherming ontworpen. De zinkstukken met hierop zo’n 40.000 ton breuksteen worden later in het proces aangebracht tot 23 meter diep. “Hierbij gaan we een substantieel deel van het benodigde steen, zo’n 6.500 ton, uit de bestaande oevers en waterbodem functioneel hergebruiken. Door steeds na te denken over de circulaire inzetbaarheid van materialen voorkomen we onder andere onnodige transportbewegingen.”

Hopperzuigers TSHD Charlock en Christophorus zij aan zij aan het werk.

Verdachte objecten

Eén van de meest opvallende aspecten van het werk van Van den Herik binnen dit project is het benaderen en onderzoeken van verdachte objecten in de bodem. Dit om ervoor te zorgen dat er geen risico is op explosies tijdens de komende werkzaamheden. In totaal zijn er maar liefst 188 objecten onderzocht en is er klein explosief materiaal uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen. Die zijn, na veiligstelling door de afdeling Explosieven Opsporing van Van den Herik, door de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) tot ontploffing gebracht.

Logistieke uitdaging

Een andere niet-alledaagse klus binnen dit project, was de verwijdering van vijf meerstoelen van elk 17 meter hoog en bijna 11 meter in doorsnee. Deze betonnen kolossen zijn over water van IJmuiden naar een slooplocatie in Rotterdam gebracht, nadat een uitgebreide marktbenadering voor functioneel hergebruik helaas niet het gewenste resultaat opleverde. Van den Herik stelde hiervoor een veilig laad- en transportplan op om deze opdracht vervolgens in samenwerking met HAPO Ridderkerk te volbrengen. André: “Een behoorlijk complexe logistieke operatie die zeker voor de nodige uitdagingen zorgde.”

Zonder beperkingen, altijd oplossingen

Wat dit project kenmerkt, is de constructieve samenwerking met alle betrokken partijen. “We werken multidisciplinair samen, zonder beperkingen waarbij we samen altijd oplossingen bedenken”, aldus Arleen. “Bovendien worden we geconfronteerd met grote uitdagingen, zoals het baggeren op een diepte van 27 meter in twee bouwkuipen van 250 m2, met een zeer beperkte ruimte voor ons materieel. Na het baggeren brengen we op deze diepte een grindlaag aan waarbij beperkte aanlegtoleranties zijn gesteld. Opdrachtgevers dagen ons voortdurend uit om veilig en heel nauwkeurig te werk te gaan, ook op 27 meter onder de waterspiegel.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.