carlo van de weijer
01:21
14-06-2016

‘Veel ongebruikte potentie op het spoor’

Carlo van de Weijer is directeur Strategic Area Smart Mobility aan de TU in Eindhoven een geeft op de Dag van de Rail 2016 zijn visie over de vorderingen op het gebied van spoor sinds zijn lezing ‘De mobiliteit ontwricht’ op de Dag van de Rail in 2015.

Asfalt-grap
Van de Weijer heeft veel reacties ontvangen op zijn lezing vorig jaar. “Met een achtergrond in de automotive industrie verbaas ik me over menig aspect in de treinwereld zoals de enorme tijdmarges de nu tussen treinen wordt aangehouden, ook al heb ik begrip voor de ontstaansgescheidenis. Maar de corridorcapaciteit van het spoor wordt door deze beperkingen ver onder het maximaal haalbare gehouden.” Volgens Carlo van de Weijer komt deze zelfs in de buurt van die van een rijstrook op een snelweg en zelfs flink onder die van een doelgroepstrook voor lijnbussen.

“Mijn ‘grap’ tijdens de Dag van de Rail in 2015 waarin ik stelde dat met de huidige trends in automotive technologie het asfalteren van het spoor een economisch verstandige, maar door het voortschrijden van de techniek misschien ook duurzame optie is, is daardoor onbedoeld een eigen leven gaan leiden.” vertelt Van de Weijer.

Toch denkt hij dat er ook een optie is dat een dergelijk systeem het railvervoer kan versterken omdat voorheen onhaalbare infrastructuurplannen hierdoor haalbaar zouden kunnen worden en het OV netwerk in zijn geheel daarmee een verbeteringsslag kan ondergaan.

Ontwrichting rail-mobiliteit
Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan dat de rail-mobiliteit op korte termijn ontwricht wordt. “Je ziet het internationaal al gebeuren door openstelling van concessies voor stad-stad vervoer in Duitsland en Frankrijk, en de snelle opkomst van diensten als BlaBlacar die vooral de hogesnelheidslijnen in Frankrijk al ontwrichten. Dus er is weinig reden om te twijfelen dat deze ontwrichting al snel komt.“

Kansen in de railsector
De railsector is volgens van de Weijer nog geen verloren zaak. “Er ligt ontzettend veel ongebruikte potentie in de rail als je kijkt hoe weinig effectief het spoor nu gebruikt wordt.” Hij stelt dat er een algemeen streven zou moeten zijn naar techniek die de flexibiliteit van de inzet van het spoor vergroot en de slimheid van het spoor naar de voertuigen verplaatst. Dan worden oplossingen altijd schaalbaarder en daardoor sneller te implementeren volgens hem.

“Wat dat betreft is er veel te leren van de automotive industrie waar de verschuiving van slimheid van de infrastructuur naar de auto al in volle gang is.”

Nederlands Instituut voor de Bouw

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Over Nederlands Instituut voor de Bouw

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Dag van de rail