Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Vechtbrug Breukelen: <strong>Nieuwste technieken verpakt in historische uitstraling</strong>
De dubbele beweegbare delen (vallen) van de brug vragen om een specifieke aansturing, zodat voldaan werd aan de eis voor een volledige verkeersbelasting. (Beeld: Pilz Nederland)

Vechtbrug Breukelen: Nieuwste technieken verpakt in historische uitstraling

Over de smalle Breukelse Vechtbrug aan de rand van een monumentaal stukje Breukelen passeert dagelijks een veelvoud aan fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer. Vanwege aantasting van het hout en beton en de vele technische storingen, besloot gemeente Stichtse Vecht de brug te vervangen. Aannemersbedrijf Damsteegt heeft de vervanging van de brug uitgevoerd en schakelde Pilz in voor het volledig elektrotechnische ontwerp, de machineveiligheid en de besturing van de ophaalbrug.

De besturingskasten van de brug zijn voorzien van drie bedienvormen: de reguliere bediening, de onderhoudsbediening en de noodbediening. (Beeld: Damsteegt)

Flinke puzzel

Als civiele aannemer van dit project stond Damsteegt voor aardig wat uitdagingen. Het bedrijf heeft veel ervaring met vaste bruggen en heeft sinds kort ook beweegbare bruggen in haar portfolio. “Hier hebben wij veel energie gestoken in het zo goed mogelijk benaderen van de historische uitstraling van de brug, gecombineerd met de allernieuwste technieken op het gebied van de besturing. Op de projectlocatie zelf is er sprake van een zeer beperkte ruimte. Tijdens de uitvoering moest ook het verkeer zo min mogelijk hinder ondervinden. Een hele puzzel die gelegd moest worden dus”, zegt Hans de Wit, bedrijfsleider bij Aannemersbedrijf Damsteegt B.V. En dan noemt hij nog niet eens de uitdagingen die erbij komen kijken om de twee bewegende delen van de brug goed op elkaar aan te laten sluiten, zodat de brug geschikt is voor volledige verkeersbelasting. Dat vraagt niet alleen om specifieke besturing, maar ook voor een unieke constructie. Damsteegt heeft stalen hangstangen gebruikt waardoor het krachtenspel herverdeeld kon worden. Overigens zijn nagenoeg alle stalen onderdelen van de brug in de eigen fabriek van Damsteegt opgebouwd.

De noodbediening van de burg. Deze vindt plaats via een afzonderlijke bedienconsole. (Beeld: Pilz Nederland)

Bouwteam

De gemeente heeft voor deze aanbesteding gekozen voor een bouwteam, om optimaal gebruik te kunnen maken van alle expertise van de betrokken partijen bij dit project. “Pilz is vanaf het begin betrokken”, zegt Emiel van Zundert, Project Manager bij Pilz Nederland. “We hebben in een vroeg stadium met alle betrokken partijen verschillende opties besproken, kennis en adviezen uitgewisseld en gezorgd dat iedereen wist waar men rekening mee moest houden. Het zorgde ervoor dat alles perfect op elkaar aansloot.” De Wit beaamt dat de onderlinge samenwerking prima is verlopen. 

Veilige bediening van de brug

De bediening van beweegbare bruggen, dus ook voor de Vechtbrug, moet aan de strenge regels van de Europese Machinerichtlijn voldoen. Een goede zaak volgens Van Zundert. “Want een brug moet veilig bediend en onderhouden kunnen worden. Het opzetten van een elektrotechnisch ontwerp, evenals de benodigde documenten op het gebied van machineveiligheid en functionele veiligheid vraagt om een specifieke expertise.” Al bij aanvang van het project stelde Pilz daarom een risicobeoordeling op en ondersteunde aannemer Damsteegt bij het CE-proces evenals het aanleggen van het verplichte technische dossier.

De reguliere bediening van de brug. (Beeld: Pilz Nederland)

Specifieke besturingssoftware

De besturing voor de PLC en het bedienscherm van de brug is geprogrammeerd in de softwarepakketten PAS4000 en PASvisu van Pilz. Van Zundert: “Deze besturingssoftware is specifiek gericht op de inframarkt, waarbij gebruik gemaakt wordt van een softwarebibliotheek, waar onder andere softwareblokken in staan voor het aansturen van alle deelinstallaties van een brug (zoals landverkeerseinen, scheepvaartseinen, aandrijvingen van onder meer de vallen, regelaars en de rem- en retardeerposities). Het grafisch bedieningsscherm toont zowel de toestand van de brug als eventuele storingen.” De werking van de besturingskasten zijn tijdens de FAT (Factory Acceptance Test) op de locatie van Pilz in Vianen getest. “Hierbij werden componenten van de brug, zoals motoren en seinen, op de besturingskasten aangesloten, om zoveel mogelijk de praktijksituatie te simuleren. Zo weet je dat de besturingskasten in combinatie met de geprogrammeerde softwareapplicatie correct functioneren, wat tijd scheelt bij de werkzaamheden die je op locatie moet uitvoeren.” 

Wederom een mooi project waarbij Pilz laat zien waar het toe in staat is. “We worden vaak gezien als leverancier, maar zijn ook in staat om de volledige elektrotechnische engineering van een brug uit te voeren en daarnaast CE-begeleiding en programmering te verzorgen. Met deze brug hebben we een compacte én veilige bouwvorm gerealiseerd met aansturing van twee vallen, twee afsluitbomen, zeven landverkeerseinen en twee onderdoorvaartseinen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.