Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Varen met nul uitstoot
Vanaf mei 2022 zet K&W de nieuwe maatstaf met de Destiny II.

Varen met nul uitstoot

K&W Trans is dé maritiem dienstverlener bij uitstek en gespecialiseerd in duw- en sleepvaart en bagger-assistentie. De multifunctionele schepen zijn geschikt voor zowel diepe als ondiepe wateren en bieden ruimte voor de crew om te overnachten. Om de toekomstige milieueisen een stap voor te zijn, bouwt K&W Trans momenteel aan de Destiny II, een schip dat vanaf mei 2022 in de vaart gaat en volledig emissieloos kan varen. “Dat is écht uniek in de wereld”, zegt directeur Jaco Wakker met gepaste trots.

Om de kloof tussen land en water te overbruggen, kunnen optioneel rupsbanden aan het schip worden bevestigd met de eigen kraan aan boord.

Met eigen duw- en sleepboten, werkschepen, tenders, splijtbakken en materiaal om te assisteren bij baggerwerkzaamheden beschikt K&W Trans over een omvangrijke vloot. “Met name de laatste vijf jaar hebben we fors geïnvesteerd in het verduurzamen van onze vloot”, vertelt Wakker. “Zo is de Water Lady een van de weinige duw- en sleepboten in Nederland met Stage V-motoren. Deze unieke combinatie zorgt ervoor dat het schip inzetbaar is op projecten met strenge CO2- en stikstofeisen. Ook de Dancing Water heeft recent een grondige metamorfose ondergaan en is voorzien van Stage V-motoren. We assisteren dan ook bij een groot aantal toonaangevende projecten, zoals de reconstructie van de Afsluitdijk, de dijkversterking op de Markermeerdijken en de bouw van het windmolenpark op het IJsselmeer.”

Met eigen duw- en sleepboten, werkschepen, tenders, splijtbakken en materiaal om te assisteren bij baggerwerkzaamheden beschikt K&W Trans over een omvangrijke vloot.

Nieuwe maatstaf

Vanaf mei 2022 zet K&W de nieuwe maatstaf met de Destiny II. Wakker: “Het schip is onder meer uitgelegd naar aanleiding van onze bijdrage aan de bouw van de Nieuwe Sluis in IJmuiden. We hebben hier vier jaar lang geassisteerd met onze huidige Destiny en zijn van mening dat deze taken prima emissieloos uitgevoerd zouden kunnen worden. Met de nieuwe Destiny II kunnen we in principe straks de hele dag elektrisch varen en aan het einde van de dag de stekker insteken om de volgende dag weer opgeladen aan het werk te kunnen. Het betreft overigens een hybride schip. Indien nodig kunnen we generatoren aanzwengelen. Daarnaast is voorzien in een stop-/startsysteem op de schroeven, zodat de motor na plusminus 30 seconden zonder beweging wordt uitgeschakeld. Dit in tegenstelling tot de huidige dieselmotoren op schepen die altijd blijven draaien. Ook dat komt de ‘actieradius’ ten goede. Al met al levert het nieuwe schip straks dus enorme milieuvoordelen op voor onze opdrachtgevers. Daar komt nog bij dat het schip op zeer ondiep water uit de voeten kan. Om de kloof tussen land en water te overbruggen, kunnen we optioneel rupsbanden aan het schip bevestigen met de eigen kraan aan boord. Dat maakt dat we het strand op kunnen rijden of op zeer ondiep water kunnen ‘rijden’ met heel weinig contactdruk op de rupsen.”

Met de nieuwe Destiny II kan K&W in principe straks de hele dag elektrisch varen en aan het einde van de dag de stekker insteken om de volgende dag weer opgeladen aan het werk te kunnen.

Wakker ziet volop kansen en mogelijkheden met de nieuwe Destiny II. “Het is al met al een groot(s) schip, ook voor kleine wateren én volledig emissievrij. Daarmee zijn we absoluut klaar voor een duurzame toekomst.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.