Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Van stabilisering in de woningbouw tot mega infraprojecten
Toeritten Maasdeltatunnel.

Van stabilisering in de woningbouw tot mega infraprojecten

DYWIDAG houdt zich bezig met de meest uiteenlopende projecten: van grondstabilisatie tot lifespan-management. Robert Jansen, business-unitmanager bij DYWIDAG blikt terug op afgelopen jaar en vertelt wat hen in 2023 te wachten staat. “Dit jaar was weer een succesvol jaar voor ons, waarin we als bedrijf grote stappen hebben gezet.”

De diversiteit in projecten vindt Jansen erg leuk. “Ik vind het belangrijk dat bedrijven weten dat ze ook bij ons terecht kunnen voor de wat kleinere projecten.” Zo heeft DYWIDAG zich afgelopen jaar bezig gehouden met stabilisering in de woningbouw. “Vooral in het zuiden van het land door gevolgen van mijnbouw en in Drenthe door de veenachtige ondergrond. Door zakking van de grondwaterstanden, wordt de ondergrond slechter en zakken de woningen langzaam weg.”

“We zijn bezig geweest met het stabiliseren van de woningen. Zo hebben we in de kruipruimtes een complete voorgespannen plaatfundering gemaakt. In plaats van dat de woning alleen op een strokenfundering staat, is het nu één grote voorgespannen betonnen plaat geworden. Waardoor de druk op de ondergrond van de woningen aanzienlijk is verlaagd en zakkingen worden voorkomen.”

Blankenburgverbinding

De Blankenburgverbinding was afgelopen jaar één van de belangrijkste projecten van DYWIDAG. “De Blankenburgverbinding was een erg bijzonder en groot infraproject waarbij we letterlijk alle constructies hebben voorgespannen die daar gebouwd zijn. Zo zijn er verschillende fly-overs in fases gebouwd. En daar gaan jaren overheen, zo bouw je elke keer een nieuw stukje om ze uiteindelijk met elkaar te verbinden.”

“Dus om je een beeld te geven: in 2020 bouwden we een deel, toen werden de onderliggende snelwegen verlegd en konden we met het volgende deel aan de slag. Een groot project waar we continu mee bezig zijn. Met als huzarenstuk de afzinktunnel.”

Fly-overs Blankenburg verbinding.

Ontwikkelingen in de markt

Ook printconstructies spelen een steeds grotere rol in DYWIDAG’s projecten, vertelt Jansen. “Vijf jaar geleden hebben wij onze eerste geprinte fietsbrug ontwikkeld. En als ik nu terugkijk op het afgelopen jaar hebben we weer drie printconstructies mogen maken. Van een pilotproject is het naar een duurzame oplossing gegaan. Printconstructies spelen vooral in op de vermindering in CO2-uitstoot. De bekisting valt volledig weg en grondstoffen worden veel efficiënter ingezet.”

Royerssluis in Antwerpen

Ook voor aankomend jaar staan er weer mooie en innovatieve plannen op de agenda. “We mogen bijvoorbeeld het sluizencomplex Royerssluis in Antwerpen vernieuwen. Het bijzondere? In het complex staat een monumentaal pand dat gespaard moet blijven.”

“We zijn nu in ontwerpfase waarin we kijken hoe we dit project kunnen aanpakken. Het idee is dat we de diepwanden aan de bovenzijde aan elkaar spannen, dus dat het één geheel wordt. En dat doen we door de woning heen. Dit project is een combinatie van bijzondere grondconstructies en echt het meedenken in het ontwerp. Erg leuk om er van begin af aan mee bezig te zijn.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.