Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Urban Mobility Systems beweegt materieelsector richting emissievrij

Urban Mobility Systems beweegt materieelsector richting emissievrij

Dat Urban Mobility Systems is uitgegroeid tot een van de hoofdrolspelers binnen de verduurzaming van de bouwmachinewereld, dat lijdt geen enkele twijfel. De werkplaats in Oss staat inmiddels vol materieel; van graafmachines tot walsen en van verreikers tot hijs- of funderingskranen. Hier worden nieuwe stappen gezet op weg naar verdere elektrificatie.

Lars Kool bij een elektrische variant van de Hyundai HX85A midigraver.

Als clean-tech engineeringsbedrijf richtte UMS de aandacht tot enkele jaren terug met name op mobiliteitsoplossingen voor in binnensteden. Accu aangedreven voertuigen voor personen- en goederentransport. Inmiddels is de focus grotendeels verlegd naar emissievrij bouwmaterieel. Met het oog op de vastgestelde klimaatdoelstellingen moet ook de bouwsector zijn steentje bijdragen en die uitdaging heeft Lars Kool, de bevlogen oprichter en CEO van UMS, met beide handen aangegrepen. Zijn invloed binnen de sector is duidelijk merkbaar. Wat begon met het elektrificeren van een miniloader heeft inmiddels geleid tot samenwerkingsverbanden met tal van vooraanstaande fabrikanten, importeurs, aannemers, brancheorganisaties en kennisinstituten.

Zo ziet Lars Kool het ook graag. “De overstap naar batterij-elektrische machines vergt vooral kennis. Die moeten we delen”, klinkt het stellig. “Dan bedoel ik niet alleen alle ins en outs met betrekking tot een machine zelf, maar ook alles daar omheen. Het serviceapparaat moet op orde zijn en de energievoorziening op locatie is minstens zo belangrijk. De sector lijkt verweven met de geur van diesel en olie, maar toch moet de materieelbranche nieuwe technieken omarmen om de duurzaamheidsambities te kunnen realiseren. Laten we het daarbij vooral goed doen en sámen doen, want er is geen tijd meer te verliezen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat kwaliteit en veiligheid het uiteindelijk altijd winnen van een lagere kostprijs.”

De werkplaats van UMS wordt tegenwoordig voor een groot deel ingenomen door machines voor de bouw.

SWITCH NAAR ELEKTRISCH

Met de officiële ingebruikname van een 28-tons elektrische Hyundai rupsgraafmachine door GMB – begin december – is er een mijlpaal aan het succesverhaal toegevoegd. UMS werkte hiervoor nauw samen met importeur Van der Spek, die eerder de komst van een versie op waterstof aankondigde, maar inmiddels inzet op batterij-elektrische aandrijving. Andere merken blijven niet langer langs de zijlijn toekijken. Zo worden in samenspraak met Wynmalen & Hausmann voor Heijmans twee emissievrije Liebherr R926 graafmachines gebouwd. Het resultaat moet volgend jaar als fabrieksoplossing staan te pronken op de Bauma-stand in München.

Naast de levering van conversiekits aan De Schans voor de zero emission Knikmops blijken ook de Bobcat minigravers voor Inter-Techno zeer succesvol, onder meer bij de BAM. Daar blijft het niet bij, want in opdracht van Collé Rental & Sales is de eerste elektrische Magni verreiker in aantocht en PVE Cranes & Services maakt goede sier met hijskranen met verwisselbare UMS batterijpakketten. “Hiermee bewijzen we eens temeer dat elektrificatie dé weg is naar een emissievrij 2030”, laat Kool weten. “Daarbij maakt het in de basis niet eens zoveel uit of het om een minigraver of -shovel gaat of om een funderingskraan met een grote energiebehoefte, waaraan met de Finse constructeur Junttan vorm wordt gegeven.”

Dankzij uitvoerig geteste batterijwisselpakketten hoeft een machine op de bouw niet stil te komen vallen en moet 8 uur aan een stuk kunnen werken.

VERDER DAN WATERSTOF

De door UMS gekozen LFP-accutechnologie (lithium-ijzerfosfaat) speelt hierbij een rol. Vergeleken met de NMC-lithiumbatterij (nikkel-mangaan-kobalt) is die beter afgestemd op vermogens in de bouw en geschikt voor afgesloten ruimtes zoals parkeergarages. Kool vervolgt: “Er wordt veel gekeken naar waterstof, maar die ontwikkeling heeft nog een lange weg te gaan. Accutechniek loopt wat dat betreft zoveel voor. Er zijn wisselpakketten beschikbaar en de laadinfrastructuur wordt steeds fijnmaziger. Een lege batterij is bijna overal op te laden of te verwisselen. Kom je zonder waterstof te zitten, dan sta je echt stil. Dan hebben we het nog niet eens over het kosten- en veiligheidsaspect, dat voor elektrisch materieel zoveel gunstiger uitpakt.”

De directeur benadrukt dat Urban Mobility Systems geen ombouwbedrijf is maar een OEM-leverancier. “Vanuit mijn functie bij Emissieloos Netwerk Infra zit ik vaak aan tafel met ombouwers en daar heb ik geen probleem mee. Wel blijf ik er binnen de branche op hameren dat kwaliteit en veiligheid voorop moeten staan. Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval en word ik neergezet als iemand die de markt voor zich alleen wil houden. Onzin! Geef mij een punt van de taart, want die is straks groot genoeg. Ik zeg altijd maar dat je moet leren delen om te kunnen vermenigvuldigen. Kennisoverdracht is bij ons gewaarborgd door middel van trainingen voor de NEN-veiligheidsnorm, werkplaatskeuringen en het leveren van hoogvoltage werkgereedschap.”  

UMS zweert bij een kwalitatief hoogwaardige en veilige aanpak op basis van automotive technologie.

VERSNELLING TEWEEGBRENGEN

Kool pleit voor een integrale aanpak, waarbij gezamenlijk oplossingen worden gezocht voor de ambitieuze doelstellingen. De filosofie van de verwisselbare batterijpakketten is hierbij goed ontvangen door nagenoeg alle grote machinefabrikanten. Het streven is nu om tot een wereldwijde standaard te komen die uniformiteit, kwaliteit en veiligheid garandeert. “Op die manier kunnen we de versnelling teweegbrengen die nodig is om elektrische machines breder in de markt te zetten, ook over de grens. De Nederlandse maakindustrie staat internationaal zeer hoog aangeschreven. Meer volume betekent meer slagkracht in de markt, bijvoorbeeld om gezamenlijk grondstoffen in te kopen. Daarmee kunnen we de prijzen van het accupakket drukken.”

Wie als eindgebruiker denkt bij UMS aan te kunnen kloppen voor het aanpassen van materieel naar zero emission, die heeft het mis. “Wij maken machines alleen elektrisch als de fabrikant hiervoor toestemming geeft en de importeur met het dealernetwerk instaat voor service, onderhoud en garantie. Er rijden zo’n honderd voertuigen rond met onze technologie en we hebben slechts één servicemonteur in dienst, dat zegt wel wat. Partners krijgen uiteraard uitgebreide garantie op onze componenten, maar voor de gebruiker blijft het gewoon een Bobcat, Hyundai, Liebherr of welk merk dan ook. UMS is een white label producent van elektrische aandrijflijnen en kiest geen partij in de markt. Alleen gezamenlijk kunnen we deze uitdaging aan.”

De door Van der Spek aan GMB overhandigde 28-tons batterij-aangedreven rupsgraver op basis van de HX260A tijdens aan een eerste praktijktest.

ORIGINEEL DICHT BENADEREN

Voorafgaand aan de ingreep worden eerst alle gegevens van de machine – dus met dieselmotor – uitgebreid gelogd om zowel qua opbouw, prestaties als bediening het origineel zo dicht mogelijk te kunnen benaderen. “Als ik hoor dat het ontwikkelen van een elektrisch model inclusief testfase drie tot vijf jaar duurt, dan gaat er veel kostbare tijd verloren aan het zoeken naar de juiste componenten. Met onze kant-en-klare conversiekit is die periode nog geen jaar”, vertelt Kool. “Ik pleit daarom voor een duidelijke scheiding tussen machinefabrikanten aan de ene kant en specialisten in emissievrije aandrijftechniek anderzijds. Concentreer je op je eigen corebusiness en besteed dit hightech gedeelte liever uit.”

UMS levert ook energieopslagoplossingen voor laden op locatie, zoals deze Powerbox.

Volgens Kool zit er geen einde aan de ontwikkelingen op dit gebied. Het elektrificeren van bouwmaterieel stopt in zijn ogen niet bij een 30-tons graafmachine, maar biedt mogelijkheden tot wel 200 ton. “Het is jammer dat de markt nu nog te afwachtend is. De koplopers gaan straks echt het verschil maken. Maar investeer wel verstandig.” Zo gebruikt UMS uitsluitend onderdelen uit de automotive industrie, die in zijn ogen qua technologie op eenzame hoogte staat qua kwaliteit en veiligheid. Dan gaat het zowel om accucellen als bekabeling, slangen, elektromotoren en wat er allemaal nog meer bij komt kijken. Hierbij geldt als stelregel dat iedere machine die de werkplaats in Oss verlaat minimaal 8 uur op één acculading moet kunnen draaien.   

UMS sleept prestigieuze CES Innovation Award in de wacht

Urban Mobility Systems heeft de prestigieuze CES Innovation Award in de wacht gesleept, een prijs die op initiatief van de Consumer Technology Association (CTA) elk jaar wordt uitgereikt aan technologieproducten. In totaal vielen veertien Nederlandse techbedrijven, in diverse categorieën, in de prijzen. De jury – bestaande uit deskundigen uit de industrie – beoordeelde op innovatie, engineering, functionaliteit en op het thema ‘tech solutions for a responsable future’.

De onderneming is vereerd om verkozen te zijn tot een van de scale-up winnaars met de inzending ‘Zero Emission conversion kit for construction equipment’. UMS vertegenwoordigt Nederland nu samen met 69 andere start- en scale-up techbedrijven bij de CES 2022 Innovation Awards van 5 t/m 8 januari 2022 in Las Vegas. Eerder werd UMS door Futurology Live al uitgeroepen tot een van de negentien meest innovatieve bedrijven in Noord-Brabant.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.