Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Unieke zandtransportband boven de snelweg
De transportband transporteerde dagelijks 5.000 tot 6.000 kuub zand van de IJsselmeerzijde naar de kant van de Waddenzee.

Unieke zandtransportband boven de snelweg

Mobiele installatie voor zandtransport

1,2 miljoen kuub. Dat is de totale hoeveelheid zand die gedurende het project verplaatst werd middels een transportband over de A7. Het is voor het eerst in ons land dat een dergelijk transportsysteem in deze orde van grootte boven een snelweg geplaatst is. Voor N.M. Heilig de uitdaging om deze band te ontwerpen, bouwen én ter plekke te construeren.

De transportband transporteerde dagelijks 5.000 tot 6.000 kuub zand van de IJsselmeerzijde naar de kant van de Waddenzee. Dit zand was nodig voor het zandbed waarop de 70.000 speciale Levvel-blocs zijn geplaatst. Dankzij deze constructie over de weg, werden de sluis en het wegverkeer ontzien. “Je kunt je voorstellen dat regulier transport een behoorlijke impact zou hebben op zowel het vaar- als wegverkeer”, vertelt Steven Beukers van N.M. Heilig. “De opdracht van bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) was dan ook om een systeem te ontwikkelen dat het zand boven de snelweg langs transporteert.”  

Dankzij deze constructie over de weg werden de sluis en het wegverkeer ontzien.

Mobiele installatie

De grote uitdaging voor N.M. Heilig lag niet eens zozeer in het ontwerpen van een speciale transportband als wel in het feit dat de transportband mobiel moest zijn. “De Levvel-blocs worden namelijk over een traject van 32 kilometer langs de Afsluitdijk gefaseerd geplaatst. Om het verkeer op de A7 tijdens de verplaatsingen zo min mogelijk te hinderen, moest het geheel in een kort tijdsbestek op locatie opgebouwd en geïnstalleerd zijn.”

Strenge veiligheidseisen

Daarnaast moest de installatie voldoen aan zeer strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen, vergelijkbaar met een reguliere brug over een snelweg. Zo moest de transportband bestand zijn tegen een volle noordwestenwind vanaf de Noordzee, mocht het verkeer geen last hebben van opwaaiend zand en moest het voor de mensen op de werklocaties veilig zijn om te werken. N.M. Heilig heeft de band daarom voorzien van gegalvaniseerde stalen kappen, een gesloten houten vloer en hoge zijwanden aan de onderkant van de brugconstructie. Het werd op afstand bediend met veiligheidsinterfaces tussen de systemen en elektrische sensoren hielden de band in de gaten. Er was zelfs speciale verlichting geïnstalleerd om de omliggende natuur zo min mogelijk te verstoren. “Al met al was dit voor onze projectmanagers en ingenieurs een uniek en uitdagend project waar we met veel plezier aan gewerkt hebben.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.