Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Unieke langsvoorspanning met spanverankering in fly-over Emmen-West 
Vanwege de ongebruikelijke bouwvolgorde werd Dywidag ingeschakeld om een unieke oplossing te bedenken voor het ‘opspannen’ van het dek.

Unieke langsvoorspanning met spanverankering in fly-over Emmen-West 

Hiervoor wordt onder andere een nieuwe fly-over gebouwd. Vanwege de ongebruikelijke bouwvolgorde werd Dywidag ingeschakeld om een unieke oplossing te bedenken voor het ‘opspannen’ van het dek.

In de bestaande situatie sluiten de op- en afritten gelijkvloers aan op de Rondweg N391. Vanwege veiligheid en doorstroming worden voor de nieuwe verkeerssituatie ongelijkvloerse op- en afritten gerealiseerd. De aansluiting wordt daarom gereconstrueerd tot een knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen, wordt de 93 meter lange fly-over gefaseerd gebouwd. “Normaal gesproken wordt een dek opgebouwd van links naar rechts of vanuit het midden, maar hier gelden andere ‘wetten’”, zegt Robert Jansen van Dywidag. “In verband met de planning en voorziene wegomleggingen, zou eerst het linkerdeel van het dek moeten worden gebouwd, vervolgens het rechterdeel en als laatste het middenstuk. Voorspantechnisch niet logisch.”

In verband met de planning en voorziene wegomleggingen, wordt eerst het linkerdeel van het dek gebouwd, vervolgens het rechterdeel en als laatste het middenstuk.

Vetersluiting

Aan Dywidag de taak om het schier onmogelijke toch mogelijk te maken. “We hebben gebruik gemaakt van het gegeven dat we met 50% van de eindvoorspanning het eigen gewicht van het dek kunnen dragen. In het eerste dek zijn daarom veertien kanalen aangebracht. Hiervan blijven er zeven leeg en zeven worden gevuld en gespannen met behulp van koppelstukken. Dan is het dekdeel dus in staat om zijn eigen gewicht te dragen. De kist kan er onderuit en het onderliggende wegennet kan verlegd worden. Datzelfde kunstje is herhaald voor het andere dekdeel, waarbij de voorspanning in lengterichting precies een kanaal is opgeschoven. Op die manier kan het middenstuk, dat nu in uitvoering is, dus als laatste gerealiseerd worden. De kabel in dek 1 wordt doorgekoppeld via het middendeel naar de open buis in dek 3. Zo worden de dekken als een vetersluiting met elkaar verbonden. Het hele dek wordt dus op die manier naar een voorspanning van 100% gebracht. Er zijn geen gedilateerde voegen, want die worden volledig dichtgedrukt. Het dek mag uiteindelijk gezien worden als één doorgaande voorspanning. Deze fasering is redelijk uniek te noemen en komt eigenlijk zelden tot nooit voor. Maar het kan dus wel,” besluit Jansen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.