Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Uniek: horizontaal lossysteem op 5-assige vrachtwagen

Uniek: horizontaal lossysteem op 5-assige vrachtwagen

Geschikt voor alle wegenbouwproducten

Als distributeur van Fliegl in de Benelux, heeft Ludo Pauwels aan het programma van Baukom een unieke opbouw voor 5-assige vrachtwagens toegevoegd. Jan Meerkerk, vertegenwoordiger van Fliegl in Nederland, vertelt meer.

“In 2008 lanceerden we de afschuiftechniek binnen grondverzet. Na een vlotte start, rijden er daar in de Benelux al zo’n 100 stuks van rond. Waar in Duitsland veel 4-assers rondrijden, zijn dat veelal 5-assers in Nederland”, vervolgt Meerkerk. “Omdat de vraag naar een afschuifbak voor 5-assers toenam, ben ik samen met Martin Fliegl bij klanten wezen informeren naar de wensen.”

Korte cilinder

“Om de vooras te kunnen benutten, was het belangrijk dat de bak zover als mogelijk tegen de cabine aan zou komen te liggen. Door met een speciale cilinder te werken, hebben we dat kunnen bereiken.” Op dit moment is de carrosseriebouwer bezig met het opbouwen van de afschuifbak.

Thermobak houdt product op temperatuur

De opbouw heeft een thermobak: geïsoleerd met een 7 cm dikke hardschuimplaat, waardoor het product in de bak goed op temperatuur blijft. “Vooral bij asfalt is dat heel belangrijk”, vult Meerkerk aan. “Zo wordt in combinatie met het afschuifsysteem een homogeen product gelost in de asfalteermachine, wat de levensduur van het asfalt ten goede komt.”

Fliegl kieptrailer DHKS 390 bij een klant in Groningen.

 

Multi inzetbaar

Dit horizontale lossysteem voor de 5-asser is -naast asfalt- geschikt voor álle wegenbouwproducten, zoals zand, grind, klei en gebroken puin. “Dat komt omdat onze bak compleet van staal is en er geen draaiende delen in de bak zitten. Bij onze uitvoering schuiven de 2 cilinders in 2 fases de vracht uit de bak, waardoor het onderhoud heel beperkt is. Dat maakt deze afschuifbak heel breed inzetbaar.” Wanneer de 5-asser uitgerust is met een motor PTO, kan het afschuifsysteem bediend worden tijdens het rijden. “De eerste opbouw is al verkocht, aan een bestaande klant die al met onze afschuiftrailer rijdt”, zegt Meerkerk. “Vanuit de positieve ervaring van de eerste wagen, de bredere inzetbaarheid en het geringere onderhoud, kiezen ze nu ook voor deze variant.”

Eenvoudige maar slimme kieptrailer

Naast de nieuwe opbouw, houdt Ludo Pauwels zich ook bezig met de verkoop van de Fliegl Kieptrailers. Die kenmerken zich door de eenvoudige, maar slimme Duitse bouwwijze en hebben als grote voordelen een fantastische stabiliteit, het lichte gewicht én een groter laadvermogen, wat een brandstof- en CO2-besparing oplevert. Een kieptrailer van 27 kuub zit op een eigen gewicht van 5500 kilo. “Dat is extreem laag voor een stalen kieper”, besluit Meerkerk, “Terwijl er geen concessies zijn gedaan aan kwaliteit en degelijkheid!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.