Platform over civiele techniek & infrastructuur
Uncategorized

Tweede sluis Eefde voor betere bereikbaarheid Twentekanalen

De huidige sluis Eefde, in het Twentekanaal net na de aftakking van de IJssel bij Zutphen, kampt met een capaciteitsprobleem. Om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van vervoer over water wordt de sluis in opdracht van Rijkswaterstaat uitgebreid met een tweede sluiskolk, die geschikt is voor zwaarder beladen schepen. Die tweede sluiskolk zorgt […]

voorbijft_gerard-dubois-luchtfoto-genomen-in-mei-2018

25 januari 2019 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

De huidige sluis Eefde, in het Twentekanaal net na de aftakking van de IJssel bij Zutphen, kampt met een capaciteitsprobleem. Om te kunnen voldoen aan de verwachte groei van vervoer over water wordt de sluis in opdracht van Rijkswaterstaat uitgebreid met een tweede sluiskolk, die geschikt is voor zwaarder beladen schepen. Die tweede sluiskolk zorgt tevens voor een minder kwetsbare situatie in geval van onderhoud, calamiteiten of problemen die ontstaan bij lage waterstand.

Hoofdaannemer is ‘Lock to Twente’ (L2T), een samenwerking tussen Mobilis (civiele techniek), Croonwolter&dros (technische installaties) en TBI PPP. Eind 2017 is de combinatie begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. De daadwerkelijke bouw van de tweede kolk is begin 2018 gestart en naar verwachting varen de eerste schepen medio 2020 door de sluis.

Tweede sluis

Voorbij Funderingstechniek plaatst verankeringen.

Uitdagingen op het technische vlak
De uitdagingen binnen zo’n compleet TBI-project liggen vooral op het technische vlak: het aansluiten van een complete constructie op de vaarweg. Belangrijke reden voor L2T om met Voorbij Funderingstechniek in zee te gaan, dé veelzijdige partner in draagvermogen. Harm Wammes, projectleider bij Voorbij Funderingstechniek, vertelt: “Bij zulke complexe werken is het cruciaal om vroegtijdig met alle partijen aan tafel te zitten om kennis en expertise te delen. Dat is niet alleen uitvoeringstechnisch prettig, maar levert ook ontwerptechnisch veel voordeel op. Met de bestaande uitgangspunten zijn we gaan ontwerpen en optimaliseren om tot het beste ontwerp te komen.”

Tweede sluis

Voorbij Funderingstechniek.

Overal op voorbereid
“Eind oktober 2017 hebben we voorbereidende heiproeven uitgevoerd”, vervolgt Harm. “Hiermee kon een inschatting gemaakt worden wat betreft het geluid, de trillingen, de inbrengbaarheid van de damwanden en kon een gerichtere voorspelling gemaakt worden van de producties. Zo kon, door optimalisatie van het damwandontwerp in de kolk, een grote hoeveelheid beton bespaard worden. In januari 2018 zijn we gestart met het aanbrengen van damwanden met meerdere machines. Er is afgelopen jaar flink geïnvesteerd in ons machinepark: de Hitachi Sumitomo SCX 1000 is in juni 2018 afgeleverd en direct ingezet op dit project. Buispalen tot 25 ton en damwanden tot 26 meter zijn hiermee naar behoren geplaatst. In totaal hebben we voor dit project zo’n 2.500 strekkende meter damwand met bijbehorende verankering en gordingen geleverd en geplaatst. Bij het aanbrengen van de damwanden zijn we op obstakels gestuit, hoogstwaarschijnlijk bouwresten van de huidige sluis. Hierdoor konden de planken niet meer trillend op diepte geplaatst worden, waardoor we overgestapt zijn op het ‘naheien’ met een IHC-hamer. Om overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken is een mobiel geluidsscherm ingezet. Op die manier streven we, net als Rijkswaterstaat, naar het voltooien van het project binnen de normen van omgevingshinder, duurzaamheid én veiligheid.”

Tweede sluis

Damwanden aanbrengen met geluidsscherm.

Duurzaam én veilig
“We zijn er op gericht om te komen tot technisch en economisch verantwoorde constructies. Voorbij Funderingstechniek biedt een totaaloplossing van ontwerp, projectmanagement en uitvoering, met aandacht voor het milieu en anticiperend op de lokale omstandigheden. Het project Uitbreiding Sluis Eefde is bij uitstek geschikt om ons TOVF-veiligheidsprogramma verder uit te dragen. TOVF staat voor Trots Op Veilig Funderen, iets wat bij ons een hoge prioriteit heeft. Naast de veiligheid en gezondheid van onze mensen staat duurzaamheid ook hoog in ons vaandel. De nieuwe sluiskolk is zodanig ontworpen dat deze energieneutraal is. De technische installaties worden energiezuinig uitgevoerd en praktisch alle in te zetten damwanden zijn over water aangevoerd. De energie voor de bediening van de tweede sluiskolk wordt straks opgewekt met zonnepanelen. De huidige sluis in Eefde is een monument en een icoon in het landschap. Gelukkig kan ik stellen dat de tweede sluis ook heel bijzonder wordt”, besluit Harm. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%