Trelleborg uit Ridderkerk is als expertisebedrijf overal ter wereld actief in het waterdicht maken van bouwkundige constructies, zo ook bij de Afsluitdijk. Trelleborg zat al vanaf de ontwerpfase bij bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) aan tafel, om mee te denken en te ontwerpen. Levvel voert in opdracht van Rijkswaterstaat de versterking van de Afsluitdijk uit. Trelleborg medewerkers Bob Rijnders, Salesmanager watermanagement, Emal Kamal, design engineer en Arend van Hattum, supervisor buitendienst vertellen over dit project.
Bob opent het gesprek: “Onze seals vinden hun weg naar diverse onderdelen bij de Afsluitdijk, zoals bijvoorbeeld als voegstrook in dilataties tussen betonnen vloeren, afdichtingen voor pompschuiven en sluisdeuren.” Emal: “Al in de eerste ontwerpfase werden we uitgenodigd om advies geven. Initieel ondersteunden we de engineers het eerste half jaar op twee wekelijkse basis. Na elkaar beter te hebben leren kennen kwamen er op dagelijkse basis emails binnen van de ontwerpers van Levvel met uiteenlopende vragen over hoe een bepaalde constructie af te dichten, aan welke specificaties de afdichtingen dienen te voldoen, wat de karakteristieken zijn van de afdichtingen, wat de levensduur verwachting is, hoe deze in de constructie te bevestigen et cetera. Eens in de 3 tot 4 weken gingen wij een dag naar het kantoor inGorinchem om meerdere discipline engineers te ondersteunen en te adviseren.”
“Er zitten diverse compressie seals van Trelleborg in de constructies, in de schuivensystemen van de bestaande spuimiddelen, de nieuwe spuimiddelen, de pompschuiven en de schotten voor de vismigratie rivier”, legt Emal uit. “Ze voldoen aan de afdichtingseisen zoals opgesteld door Rijkswaterstaat. Wij hebben voor het terugslagkleppensysteem van de pompschuiven een op maat gemaakte demping ontworpen en gefabriceerd, die relatief hoogfrequente belasting van het eigengewicht van de terugslagkleppen moet dempen, tijdens het uitstromen van het water en secundair moet fungeren als afdichting.” De interne en externe waterstops die Trelleborg in meerdere deelprojecten had geadviseerd, zitten reeds in de constructies verwerkt. Arend licht de locaties van de afdichtingen toe: “Afhankelijk van de af te dichten situatie of eisen komen de compressie profielen voornamelijk onder en aan de bovenkant van de schuiven terecht of in de volledige omtrek van een deur of schuif. Onze waterstops worden ingestort tussen de voegen van het te storten beton. De zelf activerende lipseals zitten om de volledige omtrek van de puntdeuren. De ene keer in een tunnel constructie, de andere keer op een bepaalde nivelleerschuif of waterkering, zeer divers, simpelweg waar het benodigd is in de constructie.”
Bob: “De afdichtingen moeten voldoen aan het toegestane lekdebiet en aan de eisen voor de levensduurverwachting, demonteerbaarheid, veerkarakteristiek, rubberhardheid, geometrie, bestendigheid tegen bepaalde omgevingsfactoren. Er moet een mogelijkheid zijn om reparatie en vervanging aan gedeelten van de afdichting uit te kunnen voeren.” Arend vult aan: “De opdrachtgever heeft de waterstops van het type W9CUi al ingestort, in de vloer en deels in de wand. Trelleborg gaat deze dan daar ter plaatse voor de dakconstructie aan elkaar vulkaniseren, op afroep. Verder hebben we de Omega profielen met bijbehorende klemsystemen meegeleverd. Vooraf controleren we de staat van het oppervlak, om er zeker van tezijn dat we een goede afsluiting kunnen garanderen. Installatie zal in dit project gedaan worden door de opdrachtgever Levvel, echter met onze supervisie.”