Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Tijdelijke hulpconstructies ten behoeve van insitu-dekken
De constructie voor de eerste twee viaducten was ook meteen een van de lastigste.

Tijdelijke hulpconstructies ten behoeve van insitu-dekken

Voor een aantal kunstwerken van de Blankenburgverbinding realiseert MADEMA Steigerwerken BV de ondersteunings- en horizontale bekistingsconstructies. Het zijn niet bepaald alledaagse oplossingen. Ook het steigerconcept op zich is uniek in zijn soort. Bij vier kunstwerken wordt de ondersteuning en horizontale bekisting zelfs gerealiseerd bovenop een tijdelijke staalconstructie die compleet aangeleverd wordt door bouwconsortium BAAK. 

“Als gevolg van een eerdere succesvolle samenwerking bij de realisatie van een ondergrondse parkeergarage in Delft, heeft de inkoper bij BAAK ons gevraagd een aanbieding te maken voor de Blankenburgverbinding”, begint Carlo van der Maas van Madema Steigerwerken. “Aanvankelijk waren we verantwoordelijk voor het leveren en realiseren van de ondersteuningsconstructies en de horizontale bekistingen voor een aantal kunstwerken van knooppunt Rozenburg, maar het hoofdcontract is inmiddels uitgebreid met nog vier kunstwerken van dit knooppunt. Dat brengt het totaal op het leveren van 81.500 m3 aan ondersteuningsconstructies voor de realisatie van 16.000 m2 aan betonoppervlak. Dat alles gefaseerd over een periode van vier jaar.”

De horizontale bekistingen voor de kunstwerken worden door MADEMA in eigen huis vervaardigd.

Krachtenspel

Na een grondige voorbereiding is MADEMA begin dit jaar met de uitvoering buiten gestart. “De constructie voor de eerste twee viaducten was ook meteen een van de lastigste”, zegt Dennis Beijer van MADEMA Steigerwerken B.V. “We bouwen hier namelijk onze constructies bovenop de tijdelijke ondersteuning van CT deBoer. Onze constructie moet daar qua ‘krachtenspel’ natuurlijk volledig op aansluiten. We maken hier gebruik van het Kwikform steigersysteem, een uniek concept waarin we veel expertise hebben opgebouwd. Groot voordeel is dat de staanders een last van 75 kN kunnen dragen. Andere steigerconcepten gaan slechts tot 40 kN. Dat wil zeggen dat we met minder staanders uit de voeten kunnen.” Van der Maas vult aan: “Het steigerconcept is ook heel flexibel inzetbaar en kan door de segmenterende delen perfect bepaalde ‘rondingen’ volgen. Omdat we zeer nauw contact onderhouden met de leverancier van het steigersysteem, Matemco Hulpconstructies BV, kunnen we snel schakelen bij uitdagingen zoals bij deze vier kunstwerken.”

De horizontale bekistingen voor de kunstwerken worden door MADEMA in eigen huis vervaardigd. Het gaat hier om zogenaamde voutebekistingen met een bepaalde hellingshoek. “Al met al is de Blankenburgverbinding voor ons een mooie referentie waarbij we onze expertise ten volste kunnen benutten”, besluit Beijer.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.