Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Talent en passie doen er toe in de bouw
De boodschap is: ‘Bouw aan de toekomst van Nederland en aan die van jezelf’.

Talent en passie doen er toe in de bouw

60.000 nieuwe vakkrachten nodig

Voor de bouw & infra zijn tot 2025 60.000 nieuwe vakkrachten nodig. Maar waar vind je die? Want naast méér mensen heeft de sector ook vooral goede professionals nodig die mee kunnen bouwen aan de toekomst van Nederland. Om die reden is het stimuleringsprogramma instroom en behoud van vakkrachten in het leven geroepen. Hierbij hebben Bouwend Nederland, Aannemersfederatie Nederland, Vereniging van Waterbouwers, WoningBouwers Nederland, FNV Bouwen en Wonen en CNV Vakmensen de handen ineen geslagen. Een goed initiatief dat de uitdaging integraal benadert. De campagne ‘Jij gaat het maken’ is hier onderdeel van en richt zich specifiek op jongeren. Een mooie kans voor bedrijven in de GWW-sector om hier op mee te liften.

Ook tijdens wedstrijden als Skills Talents krijgen jongen vakmensen de waardering die ze verdienen.

Bouw & infra: een sector met uitdagingen. Flinke uitdagingen. Want in een steeds drukker en voller land is het lastiger om voor iedereen fijne woon- en werkplekken te realiseren en ons dan ook nog zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen verplaatsen. Maar dat niet alleen. Discussies over stikstof, energietransitie en inflatie zorgen ervoor dat we met elkaar anders moeten denken over hoe we bouwen: Slimmer, duurzamer en meer toekomstproof. “Door deze uitdagingen zie je dat het werk in de bouw verandert”, legt Francel Vos, programmamanager Bouw & Infra uit. “Denk bijvoorbeeld aan de inzet van nieuwe technieken als artificial intelligence, 3D printen, modulair bouwen, en augmented reality. Dat maakt het werk binnen de bouw nog breder dan het al was. Er liggen heel veel mogelijkheden voor jongeren maar ook voor zij-instromers. Met het stimuleringsprogramma spelen we daar op in. Het richt zich op het bevorderen van instroom van jonge krachten, omscholen en bijscholen van zij-instromers en bijvoorbeeld kansrijke doelgroepen als uitzendkrachten en statushouders. Daarbij kijken we niet alleen naar scholing. Talent uit zich op zoveel meer manieren dan alleen via een diploma. Net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker is de ervaring, kennis, vaardigheden en competenties die iemand heeft. Die zeggen heel veel over wat je kunt en wilt. Maar willen ontwikkelen is minstens zo belangrijk als iets al kunnen.   

Als jouw route daar om vraagt stimuleren we het volgen van een opleiding maar kun je ook on the job de fijne kneepjes van het vak leren. Zo biedt de sector kansen aan iedereen, of je nu een denker of een doener bent.”

Campagne ‘Jij gaat het maken’

Het werk in de sector wordt nog te vaak geassocieerd met negatieve termen als zwaar, vies en vroeg opstaan. De uitdaging was dan ook om het perspectief op het werken in de bouw te veranderen en via een diversiteit aan ‘oude’ en nieuwe beroepen te laten zien dat er genoeg carrièremogelijkheden zijn binnen de sector. Met ook nog eens uitstekende arbeidsvoorwaarden. “Om jongeren daarvoor te enthousiasmeren, spreken we ze aan op hun interesses en hobby’s”, vertelt Sandra van Heugten, communicatieadviseur Bouw & Infra – instroom en behoud vakkrachten. “Daarin zijn vaak al heel veel raakvlakken met werken in de bouw. Want al die vaardigheden en interesses die je hebt, kun je ook prima toepassen in de Bouw & Infra, of je nu goed kunt tekenen, graag gamet of niets liever doet dan spierballen kweken.


De campagne ‘Jij gaat het maken’ richt zich op jongeren. 

Deze uitgangspunten hebben we vertaald naar de campagne ‘Jij Gaat Het Maken’ die in oktober 2022 van start ging en zich richt op scholieren en jongeren. Om hen te bereiken zetten we TikTok, Snapchat, Instagram, YouTube en Videoland in. En met resultaat! Via de verschillende social media hadden we in korte tijd miljoenen vertoningen met onze campagnevideo’s. Ook de online beroepskeuzetest was erg populair. Om jongeren warm te maken voor de bouw is het belangrijk om zichtbaar te zijn. We laten vooral zien hoeveel (ontwikkel)mogelijkheden de bouw biedt, wat vakmanschap is, hoe trots mensen zijn op wat ze doen en waarom het zo interessant en leuk is om in de Bouw & Infra te werken. Niet voor niets is onze boodschap: ‘Bouw aan de toekomst van Nederland en aan die van jezelf’. Ook zetten we video’s in waarin jongeren zelf over hun beroep vertellen en laten zien welke mooie werkkansen er zijn in de bouw, van kraanmachinist en uitvoerder tot BIM-modelleur en tegelzetter. Tevens is een gratis interactief lespakket ontwikkeld voor middelbare scholen. Ook (leerwerk)bedrijven kunnen dit pakket (deels) inzetten. Op deze manier hopen we dat de campagne zich als een olievlek verspreidt en zo heel veel jongeren bereikt.”

Digitaal Skills Paspoort in ontwikkeling

Naast het werven van nieuwe vakkrachten, willen bedrijven natuurlijk ook hun goede vakkrachten behouden. Maar hoe doe je dat? Hiervoor is het Digitaal Skills Paspoort (DSP) in ontwikkeling. Dit instrument biedt ondersteuning en inspiratie waarmee vakmensen niet alleen kunnen werken aan hun skills en persoonlijke ontwikkeling, maar ook aan hun duurzame inzetbaarheid. Met het paspoort brengt een vakkracht zijn waarde voor de arbeidsmarkt letterlijk in beeld. Door het bezit van vaardigheden met foto’s en filmpjes aan te tonen, verzamelt iemand bewijs en daarmee de bouwstenen voor een certificaat of diploma, is het idee. Ook voor opleiders biedt het DSP kansen. Omdat het DSP duidelijk maakt hoe een student zich ontwikkelt en waar aanvullende behoeften liggen kunnen docenten veel beter maatwerk bieden. 


Met het Digital Skills Passport brengt een vakkracht zijn waarde voor de arbeidsmarkt letterlijk in beeld.

Ook zij-instromers bieden kansen

Vanuit het programma worden er ook met regelmaat webinars en bijeenkomsten georganiseerd voor bedrijven. Vos: “We hebben allemaal te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is daarom belangrijk om als bedrijf niet alleen open te staan voor jongeren, maar ook zij-instromers aan te nemen. Hier liggen heel veel kansen. Zij-instromers hebben al veel waardevolle werkervaring opgedaan en zijn heel gemotiveerd om de overstap te maken. Om bedrijven te ondersteunen bij het aannemen van zo’n switcher, organiseren we bijeenkomsten en hebben we persoonlijke adviseurs in alle regio’s. Deze adviseurs kijken samen met de switcher welk bedrijf goed bij ze past. Ook denken de persoonlijk adviseurs mee welke financiële ondersteuning beschikbaar is om bijvoorbeeld een aanvullende opleiding te doen.”

Benieuwd hoe jij als werkgever of werknemer je voordeel kunt doen met het programma  Bouw & Infra, instroom en behoud vakkrachten? Alle informatie vind je op bouweninfravakkrachten.nl en www.jijgaathetmaken.nl

De campagne laat zien welke mooie werkkansen er zijn in de bouw, van kraanmachinist en uitvoerder tot BIM-modelleur en tegelzetter.

Toolbox voor bedrijven & ondernemers

Lees je dit artikel en denk je ‘Hoe werf ik jongeren en zij-instromers voor mijn/ons bedrijf?’, dan biedt het programma en de campagne diverse mogelijkheden. Zo is er via de site van ‘Jij gaat het maken’ promotiemateriaal beschikbaar dat je bijvoorbeeld in kunt zetten voor advertenties, een open dag of beurs. Heb je binnen je bedrijf een enthousiaste jongere aan het werk? Vraag of hij of zij een gastles wil verzorgen op een regionale of lokale opleiding of school met behulp van het interactieve lespakket. Behalve jongeren zijn ook switchers interessant voor het bedrijfsleven. Of benader een adviseur in je regio als je overweegt een zij-instromer aan te nemen. En mocht je nog geen leerbedrijf zijn, ook dit biedt interessante kansen om vakkrachten te werven en behouden. Meer informatie over leerbedrijf: www.s-bb.nl/bedrijven. Meer weten over het promotiemateriaal, lespakket of de regionale adviseurs? Kijk op https://www.jijgaathetmaken.nl/bedrijven. 

Programma in 4 onderdelen

Het programma Bouw & Infra, instroom en behoud vakkrachten bestaat nu uit vier onderdelen:

1. Campagne; gericht op positionering van de sector en arbeidsmarktcampagnes gericht op verschillende doelgroepen.

2. (Zij-)instroom, zorgt ervoor dat mensen, van schoolverlaters tot zij-instromers, de weg weten te vinden naar de functie die ze willen.

3. Skills based arbeidsmarkt, richt zich op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt die steeds meer het belang zien van skills van medewerkers in plaats van diploma’s.

4. Opleidingen, richt zich op het aanbieden van opleidingen zodat het beter aansluit op de wensen van de nieuwe medewerkers en de vraag in de markt. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.