Platform over civiele techniek & infrastructuur
Waterwerk & Riolering

Symposium Bouwen in Water

foto-van-oord-1
Het symposium, dat gelijktijdig plaatsvindt met Infratech 2023, is bedoeld om ideeën te presenteren, kennis uit te wisselen en meningen te sonderen over een slimme en duurzame herinrichting van de Westerschelde.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Eventually

4 november 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

De discussie oproepen

Iedereen roept dat de zeespiegel de komende eeuwen met 1 of zelfs 2 meter gaat stijgen, maar concrete plannen worden niet gemaakt. Zelfs na 15 jaar Deltaplannen komt men niet verder dan een viertal cartoons die potentiële oplossingen moeten voorstellen in het Deltaprogramma. Dat leidt niet tot discussie en besluitvorming, vindt em. prof. drs. ir. Han Vrijling aan de TU Delft. Samen met Rein van Vliet van Eventually organiseert hij daarom begin volgend jaar het symposium Bouwen in Water.

Het symposium, dat gelijktijdig plaatsvindt met Infratech 2023, is bedoeld om ideeën te presenteren, kennis uit te wisselen en meningen te sonderen over een slimme en duurzame herinrichting van de Westerschelde. “Als ik met mijn klassieke waterbouwogen naar de Westerschelde kijk, dan schat ik zo in dat een zeespiegelstijging van 1 of 2 meter niet goed uitpakt voor Antwerpen”, zegt Vrijling. “Er staat nu soms al water op de kade. Als daar een meter bijkomt, zijn de gevolgen niet te overzien. De oplossing? Een stormvloedkering of de Westerschelde afsluiten met een dam?”

Vrijling ziet verder een groot contrast tussen de havens van Rotterdam en die van Antwerpen. “De havens van Rotterdam zijn de afgelopen decennia langzaam verplaatst van het binnenland naar het zeefront. Vroeger lagen ze midden in de stad, nu helemaal erbuiten in de Europoort. Een groot contrast met Antwerpen. Hier moeten grote schepen zich door de kronkelige getijdewegen van de Westerschelde een weg banen naar de havens in de stad. Kunnen we dat volhouden op termijn? Is het niet veel beter om een eiland te creëren in de monding van de Westerschelde waar je aan zeezijde grote schepen ontvangt en vervolgens met kleinere schepen de Westerschelde op vaart?” Voer voor discussie.

Tijdens het symposium worden plannen en concrete ideeën gelanceerd voor de toekomst van de Westerschelde.

Een ander punt dat Vrijling aanhaalt, is een idee dat eerder al werd geopperd door oud-minister Smit-Kroes. “Een tweede N-Z verbinding in het kader van het Trans-European Transport Netwerk (TEN-T). Een weg van Rotterdam over de Zeeuwse dammen, over of onder de Westerschelde heen richting Noord-Frankrijk. Ook dat wordt weer actueel als je een dam, eiland of stormvloedkering bouwt in de Westerschelde. Want een waterkering is op den duur onontkoombaar in het kader van veiligheid, de stijging van de zeewaterspiegel en verdere economische ontwikkelingen van het gebied en het achterland.” 

“Tijdens het symposium op 19 januari 2023 in het Ahoy Convention Centre lanceren we plannen en concrete ideeën voor de toekomst van de Westerschelde. Hopelijk roept dat discussie op. Want er wordt nu nog te veel vanuit de heup geschoten, zonder het concreet te maken. Het zaait angst. En dat is niet nodig, want samen kunnen we ook deze uitdagingen aan.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht