Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Sterke samenwerking verzorgt enorme funderingsoperatie
De samenwerking tussen BAUER-De Vries Titan op de Blankenburgverbinding heeft geleid tot de opdracht van twee nieuwe grote infraprojecten.

Sterke samenwerking verzorgt enorme funderingsoperatie

De Blankenburgverbinding is met stip het grootste fundatieproject van de afgelopen tien tot vijftien jaar in ons land. Alleen al op de zuidelijke toerit naar de toekomstige Maasdeltatunnel waren op piekmomenten elf (!) funderingsmachines voor ankerpalen van combinatie BAUER-De Vries Titan gelijktijdig actief met het aanbrengen van vele duizenden GEWI-ankerpalen en trekankers. Een fenomeen dat niet eerder werd vertoond in Nederland.

Twee hoogwaardige funderingsbedrijven – BAUER Funderingstechniek en De Vries Titan – hebben elkaar enkele jaren geleden ‘gevonden’ op de Amstelveenlijn en trekken sindsdien gezamenlijk op voor het uitvoeren van grote infrastructurele fundatieprojecten. “We werken in regie voor BAAK, gebaseerd op vertrouwen en ervaringen vanuit het verleden bij eerdere grote infraprojecten”, zegt Eelco van der Velde van BAUER Funderingstechniek. “We doen het werk echt samen en stemmen de werkzaamheden uitstekend af. Dat is ook direct de sleutel om een dergelijk groot project gezamenlijk tot een goed einde te brengen.” 

De Blankenburgverbinding is ook voor de doorgewinterde funderingsspecialisten een uniek werk.

5.000 GEWI-ankerpalen

Van juni 2019 tot juli 2020 heeft BAUER-De Vries Titan in totaal meer dan 5.000 GEWI-ankerpalen aangebracht met een boorlengte tot maar liefst 63 meter. “Daarnaast hebben we de combiwanden van de Maasdeltatunnel-zuid verankerd door het aanbrengen van in totaal 600 strengankers in lengtes tot 70 meter”, vertelt Hendrik van de Woestijne van De Vries Titan. “En dat alles met elf machines in een bouwkuip van 35 meter breed en een lengte van 1.500 meter. Een uniek werk, ook voor ons als doorgewinterde funderingsspecialisten. Zeker ook vanwege de enorme diepte van de bouwput die richting Het Scheur een diepte van bijna 30 meter bereikt. De GEWI-ankerpalen zijn overigens met een verloren boorpunt vanaf het maaiveld aangebracht in één lengte tot aan de bovenkant van de toekomstige ontgraving. Je ziet er dus nog helemaal niets van. Als straks de bouwkuip wordt ontgraven, worden de ankerpalen opgelengd en voorzien van schotels die worden opgenomen in de vloer van het onderwaterbeton. Zodra de bouwkuip droog wordt leeggepompt, komen de palen op trekbelasting te staan.” 

Veel staal in de grond

Hoe dichter bij Het Scheur hoe langer de palen zijn uitgevoerd en hoe complexer (lees: compacter) het grid. Van de Woestijne: “Dichtbij het Scheur staan de palen slechts 2 meter uit elkaar. De routing van het boren van de ankerpalen is door ons vooraf in protocollen vastgelegd. Al met al is er enorm veel staal de grond in gegaan. Niet alleen verticaal, maar ook diagonaal. Ten behoeve van de stabiliteit van de wanden van de toerit hebben we 600 strengankers schuin de grond in geboord volgens min of meer dezelfde methode met verloren boorpunt. Omdat je schuin boort, duurt het langer voordat je in een draagkrachtige zandlaag terechtkomt. Het gaat dus om forse ankers tot wel 70 meter lengte, die eveneens in diezelfde periode en met dezelfde machines vanaf het maaiveld zijn aangebracht. Daaruit blijkt ook onze meerwaarde. We kunnen eenvoudig omschakelen van de ene techniek op de andere techniek, mocht de planning van BAAK daarom vragen. Zonder meerkosten en zonder vertraging op eindoplevering. Die wisselwerking is heel belangrijk gebleken gedurende het project.”

De samenwerking tussen BAUER-De Vries Titan op de Blankenburgverbinding heeft geleid tot de opdracht van twee nieuwe grote infraprojecten. “We gaan gezamenlijk Spoorzone Groningen en ViA15 oppakken, goed voor het aanbrengen van wederom vele duizenden GEWI-ankerpalen. Daarnaast ligt onze focus op de voorbereiding van het laatste deelproject van SAA ter hoogte van Amstelveen en Zuidasdok in Amsterdam. Volgend jaar zijn we overigens ook nog voor de Blankenburgverbinding actief voor het afspannen van de strengankers en het testen van de GEWI-ankerpalen vanuit de ontgraven bouwput.”   

Van juni 2019 tot juli 2020 heeft BAUER-De Vries Titan in totaal meer dan 5.000 GEWI-ankerpalen aangebracht met een boorlengte tot maar liefst 63 meter.

Over BAUER Funderingstechniek

BAUER Funderingstechniek B.V., is de Nederlandse vestiging van het internationaal opererende BAUER concern. BAUER behoort tot de toonaangevende bedrijven op het gebied van speciale funderingstechnieken wereldwijd. Bij de ontwikkelingen van funderingsmaterieel en technologieën neemt BAUER een vooraanstaande plaats in. 

BAUER is een grote speler in boor- en ankersystemen, maar voert daarnaast een uitgebreid pallet van funderingstechnieken uit, waarmee het de mogelijkheid heeft om mee te denken en de meest geschikte oplossing voor onze klanten te ontwikkelen.

Uitstekende kwaliteit, veiligheid en vooral het zijn van een betrouwbare funderings-aannemer/partner vormen hoekstenen van de bedrijfsvoering, wat zich reflecteert in hoge klanttevredenheid. BAUER Funderingstechniek werkt conform ISO 9001 en beschikt over een VCA** certificaat.

Over De Vries Titan

De Vries Titan B.V. is opgericht in 1999 als zusterbedrijf van De Vries Werkendam B.V. Inmiddels beschikken zijover een groot machinepark met moderne en goed onderhouden machines. 

Hun medewerkers beheersen de diverse boortechnieken tot in de puntjes, zoals de enkel verbuisde, dubbel verbuisde en de sonische boortechniek. Daarnaast zijn zij één van de grotere spelers op de markt op het gebied van zelfborende systemen. Met dit grote scala aan technieken kunnen zij ieder project tot een succes brengen.

Veiligheid en kwaliteit staan hierbij altijd voorop. Daarom zijn zij, naast VCA** en ISO 9001, ook als één van de eerste funderingsbedrijven gecertificeerd voor trede 3 van de veiligheidsladder.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.