ELM Bouwmachines is voor de grondverzet- en sloopbranche al vele jaren verantwoordelijk voor de verkoop en service van het wereldmerk Doosan.

01:26
21-07-2020

Sterk in maatwerk

Met bijna negentig jaar (!) ervaring kent ELM Bouwmachines het klappen van de zweep. De totaalleverancier voor de grondverzet- en sloopbranche is al vele jaren verantwoordelijk voor de verkoop en service van het wereldmerk Doosan voor de regio Zuid-West Nederland. Wat de ELM echt uniek maakt, is dat het bedrijf uit Waddinxveen ook machines of giekconfiguraties volledig op maat ontwikkelt. Een gesprek met directeur Sander de Regt over twee nieuwe demolition-uitvoeringen.

Doosan levert machines met keuze uit een standaard programma aan giekconfiguraties. “Vaak past dat net niet bij de beoogde werkzaamheden van onze klanten”, weet De Regt uit ervaring. “Wij hebben geruime tijd ervaring in cabine- of giekaanpassingen en hebben ook altijd diverse nieuwe (semi) long reach graafmachines voorradig voor de verkoop of verhuur. Daarnaast zijn we voortdurend bezig met eigen ontwikkelingen, ook in de sloopbranche. Uitvoeringen met hoog rupswerk voor meer bodemvrijheid, verbrede onderwagens voor meer stabiliteit om op grote hoogtes te kunnen werken met crushers of andere aanbouwdelen, enzovoort.”

ELM Bouwmachines is voortdurend bezig met eigen ontwikkelingen, ook in de sloopbranche.

 

Sloopmachines

ELM Bouwmachines is momenteel bezig met twee nieuwe ontwikkelingen voor de sloopbranche. “We kennen de markt door en door en spelen voortdurend in op de laatste trends”, stelt De Regt. “Wat we nu zien is dat er steeds meer vraag komt naar kleinere machines, om ook in binnenstedelijk gebied goed uit de voeten te kunnen. Zo zijn we nu bezig met de ombouw van een Doosan DX140LCR-5 (15 tonner). Deze machine heeft compacte afmetingen, is een zogenoemde binnendraaier (geen uitstekende achterkant) en kan op maximaal 15 meter hoogte werken met een toolgewicht van 1.000 kilogram. Tevens zijn er plannen om deze machine in een later stadium elektrisch aangedreven te maken”, verklapt De Regt. Aan de andere kant van het spectrum wordt een grote sloopmachine ontwikkeld. “De Solution B is in de basis een ETEC 888 en voorzien van een gieksnelwisselsysteem, zodat met verschillende giekconfiguraties gewerkt kan worden. Tevens is er keuze uit diverse types (hydraulisch uitschuifbare) onderwagens. De machine heeft een eigen gewicht van 90 ton en een maximaal werkbereik (inclusief verlengstuk) van 36 meter met een toolgewicht van 4.000 kilogram. Met de 3-delige standaard hoofdgiek inclusief verlengstuk is het bereik 22 meter en het toolgewicht 6.000 kilogram. Een gigantische machine die volledig op maat is aan te passen.”

ELM Bouwmachines verwacht de nieuwe machines nog dit jaar te kunnen leveren. Beide machines zijn reeds te bestellen. De uitlevering van de compacte machine zal rond de zomer starten, de aangepaste ETEC 888 volgt in het najaar. Volgens De Regt is er ook al interesse getoond vanuit het buitenland in deze nieuwe machines.     

Tekst | Roel van Gils Beeld | ELM Bouwmachines

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: ELM Bouwmachines

GROND/WEG/WATERBOUW partners