Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Sterk in groutankers, ankerpalen en alle daaraan gelieerde technieken

DSC_3499 kopiëren

Tekst | Liliane Verwoolde

Beeld | De Vries Titan

15 maart 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Enerzijds is daar het in 1963 opgerichte aannemersbedrijf De Vries Werkendam, actief in de constructieve Beton- en Waterbouw, zowel op het land als aan het water. Met vaste partners kan De Vries Werkendam grote uitdagingen aan, zoals het trillingsvrij plaatsen en trekken van damwanden tot 30 meter.

Anderzijds is daar het in 1999 opgerichte De Vries Titan, gespecialiseerd in verankeringen en funderingstechnieken. “Beide bedrijven zijn zelfstandig en werken tegelijkertijd veel samen”, vertelt Hendrik van de Woestijne, bedrijfsleider van De Vries Titan. “De Vries Werkendam opereert voornamelijk in Nederland en in de positie van hoofdaannemer. De Vries Titan is actief in heel Europa en acteert vooral als onderaannemer.”

In de zuidelijke toerit worden GEWI-ankerpalen geboord.

Duizenden palen en verankeringen

In 2020 was De Vries Titan onder andere werkzaam bij de Blankenburgverbinding, die de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg verbindt met een nieuwe snelweg, de A24. “De verbinding wordt volledig ingepast in de omgeving”, vertelt Dammes Oldenburg, directeur van De Vries Werkendam en De Vries Titan. “De verbinding wordt voorzien van een landtunnel op de noordoever en een diepe zinktunnel onder het Scheur. We hebben ruim 4.000 GEWI-ankerpalen geboord ter voorkoming van het opdrijven van de1 toekomstige tunnelvloer. Vanwege de enorme diepte van de bouwput hebben de palen lengtes tot ruim 60 meter. Daarnaast hebben we ruim 600 strengankers geboord die de tunnelwanden op hun plaats houden. Om dit binnen een jaar op te leveren, werkten we soms met vijf boorstellingen tegelijk.”

Kruising met Hoekse Lijn, nadat de bouwput is drooggepompt.

Blijvend innovatief

De Vries Titan hanteert hierbij innovatieve technieken. “We ontwikkelen de technieken waar de markt op zit te wachten”, vertelt Van de Woestijne. “De sonische boortechniek bijvoorbeeld, gekenmerkt door een hoogfrequente trilling in de boormotor, waardoor het aanzienlijk minder energie vraagt om de palen in de grond te brengen. De techniek werd al toegepast bij onderzoeksboringen; wij hebben deze met de leverancier van de boormotor geschikt gemaakt voor funderingswerkzaamheden. Ook het boren van strengankers, met zowel dubbel als enkel verbuisde boortechniek is een van onze specialismes. Gecombineerd met onze nieuwe sonische boortechniek kunnen we deze ankers met heel weinig energie aanbrengen. Daarnaast wordt met dit product veel staal bespaard: een significante CO2-reductie voor de hele ankerketen.”

Het boren van strengankers in de zuidelijke toerit.

Groot verantwoordelijk­heidsgevoel

Binnen haar projecten laat De Vries Titan een groot verantwoordelijkheidsgevoel zien. Meedenken met de klant zit in het DNA van het bedrijf. “We kunnen bijna niet anders. We denken mee over het Plan van Aanpak, we zoeken de beste plek voor aanvoerroutes en zoeken de werkwijze die de minste overlast veroorzaakt. Die klantgerichte aanpak blijkt bijna altijd ook de meest efficiënte aanpak te zijn. Door niet als ankerleverancier te acteren maar als aannemer, zijn we meer partner dan onderaannemer voor onze klanten.” 

De Vries Titan werkt met eigen materieel, waarvan het merendeel voldoet aan de hoogste milieunormen. Door de brede kennis die binnen het bedrijf aanwezig is, wordt zij steeds vaker gevraagd voor grote tenders. “Er zijn ook maar weinig uitdagingen in de Bouw en Infra die we niet aankunnen.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht