Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Sterk in groot, bewegend staal
Spoorbrug boven de Thomassentunnel in het Theemswegtracé, (Beeld: Havenbedrijf Rotterdam, Aeroview/PortPictures).

Sterk in groot, bewegend staal

Waar Hollandia Infra de ontwerper en maker is van complexe staalbouwkundige (water)werken, houdt Hollandia Services deze en vele andere waterwerken in betrouwbare conditie. In Nederland verbond Hollandia in de vorige eeuw al haar naam aan de Deltawerken. Meer recent deed zij dat met een grote spoorbrug voor het Theemswegtracé, het Reevesluiscomplex in de IJsseldelta en de Brighton Tower en de Boston Barrier in Engeland. ‘Overal waar we actief zijn maken we de wereld een beetje mooier, veiliger en toegankelijker.’

Dubbele draaibrug Lille Langebro in Kopenhagen, (Beeld: R.Hjortshøj).

Hollandia Infra en Hollandia Services zijn dochterondernemingen van Hollandia, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Krimpen aan den IJssel. Hollandia Infra is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van kunstwerken zoals bruggen, sluizen en stuwen. Hollandia Services richt zich met een eigen ontwerp- en uitvoeringsafdeling op het regulier- en groot onderhoud van deze kunstwerken. “We staan te boek als ‘de bruggenbouwer’”, vertelt Nardo Hoogendijk, algemeen directeur van Hollandia Infra. “De vele, mooie bruggen die we hebben gebouwd, hebben ons op de kaart gezet. Maar we doen veel meer dan dat.”

Best for project

‘Sterk in groot, bewegend staal’ spreekt wellicht minder tot de verbeelding, maar dekt wel beter de lading. Bij de meeste projecten speelt groot, complex bewegend staal de hoofdrol. “We hebben het dan over projecten van formaat, die de kennis en knowhow van vele disciplines vereisen”, vertelt Hoogendijk. “Deze worden in partnerschap ontwikkeld en uitgevoerd. ‘Gezamenlijk’ is dan het sleutelwoord en de enige attitude die hierbij past is ‘Best for project’. We voelen ons goed in die positie, waarin we waarde toevoegen aan het geheel, zowel bij grotere als kleinere projecten.”

De gerenoveerde Stationsbrug Middelburg klaar voor vertrek bij Hollandia, (Beeld: Ruben de Groot).

In houding en gedrag

‘Best for project’ kan ook zorgen voor lastige situaties. Als commerciële organisatie trekt Hollandia na uitvoering ook graag het onderhoud van de projecten naar zich toe. Toch kan het gebeuren dat hiervoor in het kader van ‘Best for project’ een andere kandidaat aan boord is. “’Best for project’ zit niet alleen in kennis”, zegt Ronald van den Berg, algemeen directeur van Hollandia Services, hierover. “Het zit evenzeer in houding en gedrag en dat kan ook betekenen dat je een stuk scope moet inleveren.”

Open en transparant

De praktijk leert dat Hollandia in een later stadium voor deze integere houding wordt beloond in de vorm van vervolgopdrachten. “In de UK kregen we relatief eenvoudig de opdracht voor de bouw van de Brighton Tower”, vertelt Hoogendijk. “Een gigantisch groot werk, mede gegund op basis van de openheid en transparantie die we in een ander project hadden laten zien. Daar zijn we best trots op.”

Segmentdeur voor stormvloedkering Boston Barrier in de U.K. klaar om op transport te gaan, (Beeld: PortPictures).

In Noord- en West-Europa

Het werkgebied van Hollandia Infra strekt zich uit tot Noord- en West-Europa, met het zwaartepunt in Nederland. Hier vormt het intense netwerk van waterwegen, kanalen en rivieren met een legioen aan bruggen, stuwen en sluizen een natuurlijk werkgebied dichtbij huis. Van den Berg: “Vanuit onze vestigingen in Friesland en Zuid-Holland houden we de infrastructuur van waterwerken door heel Nederland in betrouwbare conditie.”

Een plek voor jong talent

Om de opgebouwde kennis en ervaring te behouden steekt Hollandia veel energie in jong talent. Binnen het programma ’Binden en boeien’ spoort zij jonge collega’s aan om kennis te delen en nieuwe initiatieven te ontplooien. 

Zij onderhoudt nauwe contacten met de Hogescholen en is bezig met het uitbreiden van de eigen leerschool. “De waterbouw wordt nog te vaak gezien als een conventionele tak”, merkt Matthijs de Groot op, operationeel directeur van Hollandia Services. “Jammer, want als de ontwikkelingen ergens snel gaan, dan is het in de waterbouw. Hollandia heeft bovendien de ambitie om hierin toonaangevend en richtinggevend te zijn. Dat maakt haar tot een gewilde werkgever.”

Revisie van componenten voor groot onderhoud monumentale Zuidersluis Eefde, (Beeld: Dennis de Waard).

Aantrekkelijke traineeships

Speciaal voor jonge talenten formeert Hollandia aantrekkelijke traineeships. Tijdens deze trajecten kunnen jongeren de branche van binnenuit leren kennen en onderzoeken waar in het bedrijf zij thuishoren. Hoogendijk: “Mensen die net hun opleiding hebben afgerond, zijn eigenlijk nog niet klaar voor de praktijk. Zo’n traineeship is dan een aantrekkelijke opstap. Onlangs meldden zich twee engineers, waarvan de ene voorkeur had voor de tekenkant en de andere voor de rekenkant. Na het traineeship draaide hun mening 180 graden om. En dat is prima. Je moet vooral doen waar je blij van wordt, dat komt de prestaties absoluut ten goede.”

Unieke groeimogelijkheden

“Het mooie is dat dit binnen Hollandia allemaal kan”, haakt De Groot aan. “Zelf kwam ik hier in 2003 binnen als stagiair, eigenlijk bij toeval. Ik bleef vanwege de vele groeimogelijkheden en nu ben ik directeur. Ik werk ook niet meer voor Hollandia, ik bén Hollandia.” Hoogendijk: “Mooi, hè! Datzelfde geldt voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat je het soort projecten – zo complex en zo uitdagend – nergens anders tegenkomt. Hollandia gaat altijd verder.”

Realisatie segmentdeur en puntdeuren voor nieuwe Noordersluis Eefde, (Beeld: Bouwfotografe).

Verder denken dan de uitvraag

Een opvallend staaltje van dit verder-denken leverde Hollandia Infra bij het ontwerp van de Suurhoff-brug, in de referentieschets aangegeven met een lengte van 160 meter. “De brug moest lopen van dijk tot dijk”, vertelt Hoogendijk, “maar dat wat in de grond en langs de dijk zat, maakte het werk uiterst risicovol. We hebben toen samen met onze partners besloten om de brug 40 meter te verlengen, waardoor hij over de probleemgebieden heen kwam te liggen. En zo is het ook gebeurd. Deze keer betekende dat een scopevergroting, maar we doen ook wel eens een stapje terug.” 

Klaar voor de vervangingsopdracht

Ondertussen bereidt Hollandia zich voor op de grote vervangingsopdracht in Nederland. Zij wil niets liever dan een aandeel leveren aan de renovatie en vervanging van de vele beweegbare kunstwerken die op dit moment hun leeftijdsgrens bereiken. “We hebben hiervoor alles in huis.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.