Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘State-of-the-art’ brug, ontworpen en gebouwd naar alle nieuwe normen en eisen

‘State-of-the-art’ brug, ontworpen en gebouwd naar alle nieuwe normen en eisen

In een ander artikel in deze editie leest u alles over de bijzondere aanbestedingsprocedure die door de provincie Zuid-Holland is toegepast voor het project waarin de Steekterbrug vervangen wordt. 

Op dit moment bevindt de aanbesteding zich in fase 4, de concretiseringfase. Na het doorlopen van alle door Twijnstra & Gudde uitgezette assessments, viel op onpartijdige wijze de keuze op de bouwcombinatie Heijmans-Hillebrand, om de concretiseringsfase mee te doorlopen.

Harm Wattel, commercieel manager bij Hillebrand, vertelt er meer over. “Hillebrand is actief in de infra en offshore. Binnen dit project van de provincie Zuid-Holland zijn wij verantwoordelijk voor het staalwerk, de aandrijving en de totale engineering van de brug en haar bewegende delen. In een uniek samenwerkingsverband werken we nu samen met de provincie aan het ontwerp.”

Een bijzondere selectieprocedure

“De werkwijze die de provincie Zuid- Holland hanteert is uniek. De assessments waren pittig, de visie en plan van aanpak beduidend anders, kortom een mooie manier van werken. Er werd geselecteerd op competentie, samenwerking en gedrag. Belangrijk daarbij is dat de kernwaarden van alle partijen op elkaar aansluiten. De laagste prijs geldt bij deze werkwijze absoluut niet als kernwaarde. Door onbevooroordeeld te werken ontstond er een heel puur selectieproces. Des te trotser zijn we dat de keuze op onze combinatie is gevallen.”

Een bredere brug met meer capaciteit

De nieuwe Steekterbrug moet breder worden, de infra op de brug moet meer capaciteit krijgen. “Het wordt een state-of-the-art brug, ontworpen en gebouwd naar alle nieuwe normen en eisen”, legt Wattel uit. “Ook uniek is het feit dat vooraan in de keten de onderhoudspartijen al betrokken worden. Door mee te mogen praten en kennis en competenties toe te voegen aan de voorkant in het prcoes, kan er in het ontwerp rekening gehouden worden met het scheppen van een zo ideaal mogelijke situatie zodra de onderhoudsfase ingaat. Ook hier geldt weer:
investeren aan de voorkant betekent geld besparen achteraf.”

Nu in de ontwerpfase

Het kernteam Steekterbrug en de geselecteerde partijen bevinden zich momenteel in de ontwerpfase. “Heijmans is verantwoordelijk voor alle infra om de brug heen en op de brug, voor het betonwerk en de wegstructuur. Hillebrand is verantwoordelijk voor de beweegbare brug zelf. We hebben het hier over een basculebrug, elektromechanisch aangedreven, middels een Panamawiel krukaandrijving. Een kolfje naar onze hand, dit sluit naadloos aan bij onze core business. Een paar jaar geleden nog hebben we de Amaliabrug gebouwd, eenzelfde type. Overigens was dat in dezelfde bouwcombinatie en ook nog eens in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Hoe mooi is het dan dat we weer met elkaar mogen samenwerken, binnen deze unieke werkwijze.”

Heijmans-Hillebrand heeft de juiste snaar weten te raken. “Het feit dat de provincie voor inhoud gaat is een mooie gedachte”, oppert Wattel. “Uiteindelijk zal zich dat vertalen in een lagere bouwsom, daar ben ik van overtuigd. Je krijgt snelheid en meer toegevoegde waarde per euro op deze manier. Elke euro in dit proces wordt efficiënter besteed dan voorheen. Ik zie dan ook toekomst in deze -nu nog bijzondere- werkwijze. Als je zo kunt werken, wie wil er dan nog met het mes op tafel vergaderen over wie nu welke verantwoordelijk heeft en bij wie de risico’s liggen? Niemand denk ik, als je ook collectief verantwoordelijk kunt zijn en eerlijk samenwerkt, voor eerlijk geld.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.