Door grondwaterdruk onder de tunnelvloer is één van de tunnelsegmenten van de Prinses Margriettunnel in de A7 in december 2022 omhooggekomen. Uit nader onderzoek bleek dat een aantal trekpalen was bezweken. Reden voor Rijkswaterstaat om de gehele fundering te vernieuwen met ruim 1.050 nieuwe trekpalen van ANP-Systems. Het SAS-staafankersysteem wat hier wordt toegepast is uitermate geschikt voor dit soort projecten. Een gesprek met Remco van der Voorden en Henry Verdaasdonk van ANP-Systems.
Eind januari 2023 werd ANP-Systems gecontacteerd door de firma Volker Staal en Funderingen met de vraag of het SAS-staafankersysteem geschikt was als trekstaaf voor het funderingsherstel van de Prinses Margriettunnel. “Dat was feitelijk het startschot van een intensieve periode van enkele maanden om gezamenlijk tot de juiste oplossing en detailafstemming te komen voor de nieuwe trekpalen”, zegt Henry. “Onderwerpen als levensduurbeschouwing, de methode van corrosiebescherming, de weerstand tegen dynamische belastingen en detailoplossingen ten aanzien van de verbindingen tussen de staaf en de vloer passeerden de revue. Tussendoor hebben we ook nog een aantal proefpalen mogen leveren waarmee lokaal het grondmechanisch draagvermogen is beproefd.”
Het SAS-staafankersysteem is in de geotechniek een bekend product en wordt onder andere veelvuldig toegepast in de vorm van ankerpalen, wand- en legankers. “Het staafanker beschikt over een grove ribstructuur, die op het eerste gezicht lijkt op een betonstaalstaaf. Het grote verschil is echter dat de ribstructuur dusdanig is georiënteerd dat het SAS-staafanker schroefbaar is over de volledige lengte. Voor de geotechniek hebben we meerdere staalkwaliteiten beschikbaar en deze zijn alle bewust mechanisch afgestemd op een geotechnische toepassing. Er is een enorm breed assortiment aan afmetingen beschikbaar inclusief allerlei bijpassende appendages. De staven kunnen op klantwens worden voorzien van een dubbele corrosiebescherming of ook elektrisch geïsoleerd worden uitgevoerd indien nodig”, legt Remco uit.
ANP-Systems is ook in staat om projectspecifiek in aanvullende oplossingen te voorzien. “Bij dit project worden de staven over de bovenste 4 meter voorzien van een kunststof omhulling die nodig is om onthechting van de ondergrond te realiseren en die ook capaciteit biedt tegen de zijdelings beweging van de paal.”
Vanwege de continue druk van het grondwater hanteert de aannemer een specifieke boortechniek. Henry: “Het boorgat wordt telkens afgedicht met een afsluiter. Binnen dat systeem is er slechts beperkte ruimte om het SAS-staafanker van Ø63,5 mm aan te brengen. In samenwerking met de fabriek in Duitsland hebben we enkele onderdelen zodanig aangepast dat het aansluit bij de beoogde boortechniek. En zo zijn we in een gezamenlijk proces tot het meest optimale ontwerp gekomen.”
Het SAS-staafankersysteem wordt hier door ANP-Systems gefaseerd geleverd. Het funderingsherstel wordt immers ook gefaseerd uitgevoerd aangezien de Prinses Margriettunnel voor een deel nog in gebruik is. “Omdat in de eerste fase het ontwerp nog niet definitief was, hebben we ook een serie staafankers in grote lengtes geleverd. Staven van 30 meter lang over de weg vervoeren, is best een onderneming”, verzekert Henry.
Daarnaast zijn er in overleg met het projectteam vooraf hoeveelheden in productiewalsingen gereserveerd om zo een betrouwbare beschikbaarheid te kunnen garanderen.
Inmiddels heeft ANP-Systems al zo’n 680 stuks SAS-staafankers geleverd en de leveringen lopen nog door tot het derde kwartaal van 2024. “De vertegenwoordiging van ANP-Systems in de Benelux kan direct schakelen uit voorraadposities in Oostenrijk en Duitsland of, zoals in dit geval, rechtstreeks met de fabriek vanuit walsing.”