In de binnenstad van Zaandam wordt de 111 jaar oude Wilhelminasluis samen met de naastgelegen Beatrixbrug en Wilhelminabrug vernieuwd. De huidige Wilhelminasluis is in een slechte bouwkundige en technische staat. Bovendien zijn de afmetingen verouderd. In opdracht van de provincie Noord-Holland voert aannemer Heijmans de vernieuwing uit. De sluis wordt langer, breder en dieper gemaakt waardoor het schutproces in de toekomst efficiënter verloopt voor de beroeps- en recreatievaart.
Een deel van de funderingswerkzaamheden bij de Wilhelminasluis wordt uitgevoerd door Kandt BV Aannemings- en funderingsbedrijf, een onderneming met meer dan 40 jaar ervaring in (complexe) funderingswerken. Willem de Meijer, bedrijfsleider bij Kandt vertelt wat dit project zo uniek maakt. “Het vernieuwen van de sluis in het stadscentrum van Zaandam is een ingrijpende gebeurtenis, waarbij de hinder voor de omgeving minimaal moet zijn. Daarbij is trillingsvrij, geluidsarm werken en een optimale communicatie met de omwonenden van groot belang. Dit binnenstedelijke project heeft weinig werkruimte en monumentale bebouwing rondom, zoals de accijnshuisjes.
Wij werken trillingsvrij met klein en compact materieel. Soms staan we letterlijk boven op de sluiswanden… meer ruimte is er niet!”
De Meijer vertelt verder dat veel oorspronkelijke tekeningen van de Wilhelminasluis voorhanden zijn. “Sommige omliggende funderingen zijn gedeeltelijk op houten palen gebouwd en de kolkwanden zijn gemetseld. Dat is later gerenoveerd en weer aangestort. We stuiten dus op verschillende fundaties en obstakels in de ondergrond waar we doorheen moeten. Door de toepassing van bewezen technieken voorkomen we verrassingen en kunnen we de LeKa-palen daar doorheen boren. Voor de LeKa-palen voor tijdelijk remmingswerk voor de Wilhelminabrug in grote wanddiktes gebruiken we enorm sterk materieel. Bij het boren van LeKa-palen met kleinere diameters voor de sluishoofden werken we juist met zeer compact materieel met minimaal gewicht.” Het doorboren van het bestaande metselwerk van de sluiswanden en de fundaties en het maken van een sleuf in de huidige gemetselde kolkwand om later damwanden te kunnen aanbrengen, wordt met precisie door Kandt uitgevoerd. ”Dat doen we met meerdere machines tegelijkertijd om zo de doorloop en de planning te kunnen waarborgen.”
De werkzaamheden worden in meerdere fases uitgevoerd, in een strak geplande overall-planning die in lean-sessies met Heijmans en de uitvoerende partijen is afgestemd. “Het is bij meerdere faseringen enorm belangrijk dat je als partij snel kunt schakelen en flexibel bent. Voor Kandt geen probleem omdat we alle facetten om dat te kunnen doen in eigen huis hebben: we engineeren, bouwen en onderhouden onze eigen machines, hebben constructeurs en techneuten in huis en we verzorgen zelf het transport met ons eigen wagenpark met o.a. diepladers, kraantrailers et cetera.”
“Bij zo’n complex en uitdagend project, waarbij je in een binnenstedelijke omgeving met compact materieel trillingsvrij moet werken, sluiten onze werkwijze én ons betrouwbare machinepark naadloos aan. En indien nodig bouwen we de machine die specifiek nodig is voor bepaalde projecten. Want dat is het leuke bij Kandt:
door uitdagingen aan te gaan en door te ontwikkelen heeft het ons ook gebracht waar we nu staan. Elk project uniek qua situatie, complexiteit en uitdagingen.” De Meijer besluit: “Als je het van tevoren beschouwt en denkt ‘hoe gaan we dat doen’ en met de expertise van gedreven collega’s binnen Kandt BV een kwaliteitsimpuls kunt geven én het vervolgens in het werk met elkaar voor elkaar krijgt, geeft dat enorm veel energie!”