Op de N348 Den Elterweg tussen Zutphen en Warnsveld is de bestaande Spikerpadbrug vervangen door een geheel nieuw exemplaar. De nieuwe brug is breder, nagenoeg onderhoudsvrij en ligt bovendien hoger op de (bestaande) betonnen steunpunten. Rijnstaal Nieuwegein bv heeft de twee stalen vakwerkliggers voor de nieuwe brug volledig in eigen huis geprefabriceerd uit 20 en 25 millimeter dik plaatstaal en gemonteerd.
De nieuwe Spikerpadbrug bestaat uit twee, zelfstandige stalen vakwerkliggers die met elkaar zijn verbonden door een dek uit prefab betonplaten in ultrahogesterktebeton (UHSB). “Het dek is slechts 11 centimeter dun. Dat is toch vrij uniek voor een brug van bijna 45 meter lang en 4,84 meter breed”, zegt Anton Gorter, projectleider bij Rijnstaal. “We hebben in opdracht van Knipscheer Infrastructuur het staalontwerp van ipvDelft vertaald naar een uitvoeringsontwerp inclusief alle lasdetailleringen en afwerkingen, zodat we beide vakwerkliggers in onze productiefaciliteit konden produceren. Een belangrijk uitgangspunt was dat alle verbindingen als volledige doorlassing werden beschouwd.”
Beide vakwerkliggers zijn uit een S355 staalplaat in J2-kwaliteit gesneden, legt Gorter uit. “Als je bedenkt dat het ontwerp ook nog eens verschillende radii bevat, kun je je voorstellen dat het productietechnisch toch best een complexe constructie betrof. Vanuit het uitvoeringsontwerp zijn eerst alle plaatuitslagen gemaakt met alle lasvoorbereidingen. Vervolgens zijn de platen gesneden en zijn de platen van de vakwerkconstructie gewalst, waardoor de vloeiende buitenrand ontstaat. Elke vakwerkligger bestaat in feite uit drie segmenten: een deel tussen landhoofd en steunpunt (aan weerszijden) en een deel tussen beide steunpunten.” De steunpunten en landhoofden zijn overigens na het slopen van het bestaande dek behouden gebleven, enigszins opgehoogd en voorzien van kespen door Knipscheer Infrastructuur om de nieuwe brug te kunnen dragen. “De radius in het middendeel mochten we vanuit het RAW-bestek benaderen in zes segmenten die vanzelfsprekend ook allemaal doorgelast dienden te worden, net als de rest van de constructie.”
Een vakwerkconstructie met een lengte van 45 meter is niet bepaald eenvoudig te hanteren. Rijnstaal heeft ervoor gekozen om de liggers in de lengte in tweeën te delen. “We hebben dus in feite vier liggers van 22,5 meter lang in onze fabriek samengesteld en volledig doorgelast. Rijnstaal is executieklasse 4 gecertificeerd. Onze gespecialiseerde lassers houden van dit type constructiewerk. Vanuit het bestek werden zware eisen gesteld aan het visuele aspect en de eindafwerking, omdat het vakwerk volledig in het zicht blijft en tevens fungeert als leuning. In de vakken zijn rvs-frames voorzien, die we ook volledig hebben voorbereid in onze fabriek en individueel zijn ingepast in de vakwerkliggers. Na een uitvoerige kwaliteitscontrole zijn de vier delen getransporteerd naar JC Straaltechniek in Vlissingen en voorzien van een conserveringssysteem. Vervolgens hebben wij daar de twee delen gekoppeld tot één grote vakwerkligger. Vanuit het bestek mocht dat ook ter plaatse, maar het leek ons beter om het onder geconditioneerde omstandigheden uit te voeren. Nadien zijn de liggers vanuit Vlissingen per schip naar Mammoet in Schiedam vervoerd voor een laatste finetuning, zoals het plaatsen van de rvs-frames en netten door een onderaannemer.”
In een weekendafsluiting zijn de twee kant-en-klare vakwerkliggers vanuit Schiedam per bijzonder transport naar Zutphen gereden waar ze met een 200-tons kraan zijn ingehesen. Aansluitend kon Knipscheer Infrastructuur de USHB-betonplaten aanbrengen en de natte knopen aanstorten. Aan het einde van het weekend was de nieuwe Spikerpadbrug een feit.