Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Specialistisch aannemer actief op veel terreinen in de bouw
Met specialistisch en up-to-date materieel en gemotiveerde medewerkers die erop gebrand zijn om een mooi werk te maken, weet Bonneveld projecten tot een goed einde te brengen.

Specialistisch aannemer actief op veel terreinen in de bouw

In 25 jaar tijd is Bonneveld in de huidige vorm uitgegroeid tot een specialistisch aannemer. Met ruim 60 medewerkers en een omvangrijk machinepark is het bedrijf actief op verschillende terreinen, zoals het ontgraven van droge en natte bouwkuipen, het uitvoeren van bodemsaneringen, grondwerken op of langs het spoor en het realiseren van gewapende grondconstructies. Een gesprek met directeur-eigenaar Harry van der Heiden en zoon Anco over het multidisciplinaire karakter van het familiebedrijf en de vele aansprekende projecten waaraan ze een wezenlijke bijdrage leveren.

Ontgraven

De bouwkuip van de Zalmhaventoren, van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag, van de toeritten naar de Tweede Coentunnel of die van de enorme fietsenstalling achter het Centraal Station in Groningen, ze zijn allemaal door Bonneveld ontgraven. “Lukt het niet alleen op de reguliere manier in den droge, dan ontgraven we de kuip in den natte”, zegt Harry. “Ook het duikwerk en het storten van het onderwaterbeton nemen we desgewenst volledig voor rekening, net als het leegpompen van de kuip en het schoon opleveren.” 

Saneren

Bonneveld is momenteel betrokken bij de grootschalige kaderenovatie in Amsterdam voor Dura Vermeer, onder meer op de Ruiterkade en Jacob Catskade. Anco: “Hier verzorgen we al het grondwerk evenals de bodemsanering”, zegt Anco. “We zijn als bedrijf gecertificeerd in het mogen ontgraven en afvoeren van (zwaar) verontreinigde grond. In niet-maagdelijke grond in vooral binnenstedelijke projecten komen we van alles tegen, zoals op het NDSM-terrein in Amsterdam. Daar verzorgen we voor diverse VolkerWessels-ondernemingen de saneringswerkzaamheden. Bij The Post in Rotterdam werken we weer nauw samen met een archeologisch onderzoeksbureau.”

In 25 jaar tijd is Bonneveld in de huidige vorm uitgegroeid tot een specialistisch aannemer.

Gewapende grondconstructies

De afgelopen jaren heeft de afdeling gewapende grondconstructies bij Bonneveld een sterke ontwikkeling doorgemaakt. “Sterker nog, we hebben dit specialisme in een aparte entiteit ondergebracht”, geeft Harry aan. “We realiseren paalmatrassen en gewapende grondconstructies voor de meest uiteenlopende toepassingen en zijn betrokken bij vele grote infrastructurele werken. Bij de A9 Ringweg Groningen hebben we een tiental constructies gebouwd, zowel gewapende grond als EPS. Op de A16 Rotterdam (Groene Boog) starten we binnenkort met diverse constructies en recent zijn op de Maasvlakte windturbines geplaatst op onze ‘fundering’.”

Railinfra

Bonneveld is al verschillende jaren alliantiepartner van BAM Infra Nederland in het NABO-programma van de overheid voor het vervangen van niet beveiligde gelijkvloerse spoorkruisingen. “In dat kader hebben we al een groot aantal onderdoorgangen gemaakt”, zegt Harry. “De onderdoorgang wordt voorgebouwd en tijdens een korte buitendienststelling van doorgaans vijf dagen ingeschoven, ingehesen of gereden. Wij verzorgen dan al het grondverzet, van het verwijderen van de ballast en het ontgraven tot het weer aanvullen van de grond na het inschuiven en het aanbrengen van het ballastbed. Zo hebben we inmiddels gezamenlijk al een vijftiental onderdoorgangen gerealiseerd.”

Groutrecyclinginstallatie

Om dergelijke projecten succesvol tot een goed einde te brengen, moet je als bedrijf je zaakjes voor elkaar hebben, vindt Harry. “Met specialistisch en up-to-date materieel en gemotiveerde medewerkers die erop gebrand zijn om een mooi werk te maken. Wij mogen ons in die zin gelukkig prijzen en ontwikkelen materieel en concepten veelal in eigen huis.” Een recent voorbeeld daarvan is de groutrecyclinginstallatie. “Bij het indraaien van stalen buispalen komt soms wel 8 m3 grout per paal naar boven. Dat wordt doorgaans als afvalproduct beschouwd”, weet Anco. “Met onze installatie scheiden we de drie materialen weer in de oorspronkelijke grondstof – zand, cement en water – zodat ze op locatie weer te hergebruiken zijn. Dat scheelt ontzettend veel transportbewegingen, vaak midden in de stad. En zo blijven we telkens innoveren om iedere klus zo efficiënt mogelijk uit te voeren.”

Benieuwd naar wat Bonneveld voor jouw project kan betekenen? Kom langs op stand 1.422 tijdens InfraTech 2023.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.