Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Specialist in horizontaal en verticaal transport
In eerste instantie is Sarens ingeschakeld voor het (ver)plaatsen van de pijlerbekistingen vanaf de voorbouwlocatie naar de definitieve locatie.

Specialist in horizontaal en verticaal transport

Als totaalaanbieder van horizontaal en verticaal transport, in combinatie met een eigen engineeringsafdeling, heeft Sarens voor elke logistieke uitdaging een oplossing in huis. Zeker in een complexe omgeving als Schiphol, met de vele hoogtebeperkingen, blijkt dat van toegevoegde waarde.

Sarens is van oorsprong een Belgisch familiebedrijf en sinds 1986 actief op de Nederlandse markt. “Na de overname van een bestaand kraanbedrijf in Nederland zijn we nu ruim dertig jaar fysiek vertegenwoordigd in Nederland”, zegt Hildo Boelsma van Sarens Nederland. “Inmiddels opereren we in Nederland vanuit drie vestigingen (Dordrecht, Amsterdam en Europoort) voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Heijmans is een vaste relatie en na afronding van de verbreding van de Wilhelminasluis in Zaandam, zijn we met een deel van het team van Heijmans ‘meeverhuisd’ naar Schiphol om daar de uitdagingen aangaande horizontaal en verticaal transport te lijf te gaan.”     

Geoliede machine

In eerste instantie is Sarens ingeschakeld voor het (ver)plaatsen van de pijlerbekistingen vanaf de voorbouwlocatie naar de definitieve locatie. “Hiervoor was speciaal transport een vereiste, weliswaar over een beperkte afstand”, weet Boelsma. “Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het plaatsen van de prefab betonnen liggers van het viaduct. Hier heeft onze eigen engineersafdeling toch wel zijn meerwaarde kunnen bewijzen. Met name bij het overspannen van de A4.” Zijn collega Wesley van Gameren vult aan: “In een viertal korte, maar intensieve nachtelijke wegafsluitingen brengen we telkens veertig liggers aan over de A4. Er is dan ook alles aangelegen dat het proces als een geoliede machine verloopt. Uitloop is ‘not done’ en heeft gevolgen voor de bereikbaarheid. De overige liggers van het viaduct worden ‘gewoon’ overdag aangebracht.”

Voor alle hijswerkzaamheden geldt een beperkte ‘werkhoogte’ in verband met de aanvliegroutes van de vliegtuigen en de zichtlijnen vanuit de toren.

Beperkte werkhoogte

Voor alle hijswerkzaamheden geldt een beperkte ‘werkhoogte’ in verband met de aanvliegroutes van de vliegtuigen en de zichtlijnen vanuit de toren, en het feit dat de luchthaven altijd operationeel is. Boelsma: “Dat betekent dat we afhankelijk van de maximale hoogte soms meerdere kranen moeten inzetten om de beoogde ‘vlucht’ te kunnen maken. Daarbij ook nog eens rekening houdend met de vliegtuigen die rondom de opgestelde kranen landen, opstijgen en taxiën. De inzet van materieel is enorm divers en loopt op tot mobiele kranen en ballastwagens met een capaciteit tot wel 400 ton. Dat hebben we allemaal in eigen huis, evenals een gespecialiseerde crew die ook de liggers aanpikt vanaf het transport, positioneert en plaatst op het toekomstige kunstwerk. Tot slot verzorgen we het nodige ‘kleine’ hijswerk voor bijvoorbeeld het bijdraaien van wapening, het plaatsen van bordessen, het sluiten van de bekisting, enz.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.