Aan de Marsdijk 9 in Lienden is er altijd beweging. Aannemingsbedrijf J. den Boer met de twee zusterbedrijven Transportbedrijf Reductum en Op- en Overslagbedrijf Den Boer zijn namelijk volop in ontwikkeling naar een duurzame en emissievrije toekomst. Een gesprek met directeur Ton Kuijs over de laatste ontwikkelingen en actuele projecten.
Aannemingsbedrijf J. den Boer is gespecialiseerd in met name het groot grondverzet, begint Ton. “En dat doen we op meerdere vlakken. Zo worden we ingeschakeld voor grote infrastructurele projecten, natuurontwikkeling, snelwegverbredingen of uiterwaardontgravingen, maar zijn we ook kind aan huis in het rivierenland bij dijkversterkingsprojecten.” Daarmee is het bruggetje gemaakt naar het andere specialisme van de ‘groep’, de handel in klei. “We hebben een aantal kleilocaties in het rivierenland waar we schone klei winnen. Zo hebben we reeds enorme hoeveelheden dijkenklei geleverd aan projecten, zoals de reconstructie van de Afsluitdijk en de vele dijkversterkingen langs de Waal op het tracé tussen Gorinchem en Nijmegen. Ook de op- en overslag en het transport over water nemen we desgewenst voor rekening.”
De drie entiteiten maken sinds 2016 deel uit van de firma Verboon Maasland, eveneens een zelfstandig familiebedrijf. “We zijn formeel een dochtermaatschappij, maar zo worden we niet behandeld”, vindt Ton. “We zijn feitelijk meer zusjes en vrij in ons handelen. Wat we wel delen is de aandacht voor mens en milieu. Ook wij nemen onze verantwoordelijkheid en zetten vol in op emissiearm en emissieloos ‘bouwen’. Zo hebben we geïnvesteerd in twee elektrische kiepauto’s. Onze huidige kiepers zijn speciaal voorzien van hydraulische rechtzetsystemen en gestuurde achterassen. Daarnaast is er een laag plastic in de kieper aanwezig zodat de klei hiermee gemakkelijk uit de kieper schuift zonder te blijven kleven. Met deze geavanceerde kiepers kunnen wij de dijkverzwaringsprojecten veilig uitvoeren en dat is wat we graag willen. Verder hebben we twee jaar geleden al een hybride bulldozer D6XE in gebruik genomen en is recent de tweede geleverd. Bij de inzet van deze hybride machines halveert het brandstofverbruik, wat een forse besparing oplevert in onze CO2 footprint.”
Aannemingsbedrijf J. den Boer is aangesloten bij het Emissieloos Netwerk Infra (ENI). “Om een doorbraak in de energietransitie te realiseren is een groep koplopers nodig en daar sluiten wij ons graag bij aan”, benadrukt Ton. “Het belang van het emissieloos aanvliegen van infraprojecten wordt inmiddels wel onderkend, ook door opdrachtgevers, maar er is nog te weinig oog voor het kostenplaatje dat daarbij hoort. Emissieloos bouwen is duurder. Daar zullen de projectbudgetten op aangepast moeten worden. Belangrijk is dat de subsidies die beschikbaar gesteld worden door de overheid gebruikt worden. De opdrachtgevers kunnen daar aanspraak op maken en zodoende zorgen voor voldoende projectbudget. Het kan mogelijk helpen om versneld stappen naar emissieloos te maken. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.”