Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialist in e-Mobility oplossingen verzorgt complete inrichting van XL-snellaadplein
TSG Charge, specialist in e-Mobility oplossingen, heeft het XL-snellaadplein volledig ingericht.

Specialist in e-Mobility oplossingen verzorgt complete inrichting van XL-snellaadplein

Sinds april dit jaar is ’s werelds eerste snellaadplein voor zwaar bouwmaterieel en elektrische vrachtauto’s operationeel. WattHub is een ontwikkeling van bouwcombinatie Mekante Diek (Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord) in samenwerking met BetuweWind en in eerste instantie bedoeld voor het opladen van het elektrische bouwmaterieel dat wordt ingezet op project Dijkversterking Tiel – Waardenburg. TSG Charge, specialist in e-Mobility oplossingen, heeft het XL-snellaadplein volledig ingericht. 

TSG Charge ontwerpt, implementeert en onderhoudt e-Mobility-oplossingen in vele industriesegmenten. “Het vormt één van de acht pilaren binnen ons bedrijf met decennialange kennis en ervaring in de mobiliteitssector”, zegt Tommy van der Sluijs, business development manager EV bij TSG. “Met weer een andere business unit houden we onder meer een heel groot deel van de 4.000 tankstations in Nederland draaiende.” 

Sterke partnerships

TSG is actief in meer dan dertig landen in Europa en Afrika. “Vanuit onze business unit TSG Charge hebben we diepgaande partnerships met leveranciers van hardware en software voor elektrische mobiliteit. Eén belangrijke daarvan is Kempower die via TSG Charge in vele tientallen landen zijn producten op de markt brengt, installeert en laat servicen”, verduidelijkt Tommy. “Het was Kempower die in 2022 een telefoontje kreeg van Mekante Diek. Ze hadden laders nodig om de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg emissieloos uit te voeren. Niet veel later zaten wij vanuit TSG Charge samen met Kempower, de bouwcombinatie en BetuweWind aan tafel om de plannen te bespreken.”

TSG Charge zorgt straks ook voor service en onderhoud aan WattHub.

Turnkey

TSG Charge bouwt laadpleinen in heel Nederland, turnkey. “Dat is hoe we dit project in eerste instantie ook hebben bekeken”, zegt Tommy. “Er lag weliswaar al een redelijk concreet idee, maar we zagen meteen ruimte voor verbetering onder meer qua inrichting, oriëntatie van de parkeervakken en de dichtheid van laders. Daarmee wisten we zowel een efficiëntere indeling te realiseren als een kostenbesparing op de bekabeling. Onze toegevoegde waarde konden we dus van meet af aan al duidelijk laten zien. Het mooie in deze samenwerking was bovendien dat we het samen met de bouwcombinatie volledig in eigen beheer konden uitvoeren. Wij hebben alle expertise in eigen huis, behalve civiel, en laat daar Mekante Diek nou in gespecialiseerd zijn.”

4 MW

Het snellaadplein heeft een totaal laadvermogen van meer dan 4 MW, waarvan 3,6 MW dynamisch wordt verdeeld over 36 laadpunten tot 400 kW per punt. “Daarnaast hebben we zes Powerlock-kasten ontwikkeld en geplaatst om mobiele accucontainers via quick connect koppelingen tot wel 400 Ampère op te laden. Uiteraard hebben we ook alle bekabeling aangebracht vanaf het middenspanningsstation van BetuweWind en zijn er drie transformatorstations gebouwd om alle stroom vanaf 10.000 Volt om te vormen naar 400 Volt. Tot slot is ook het verlichtingsplan door ons gemaakt en uitgevoerd”, zo somt Tommy het brede palet aan diensten van TSG Charge op. Zij zorgen straks ook voor service en onderhoud aan ’s werelds eerste XL-snellaadplein. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.