Platform over civiele techniek & infrastructuur
Jaarboek

Specialist in baanbrekende onderwateroplossingen

luchtfoto-zeesluis-ijmuiden_tcm26-307921

Tekst | Roel van Gils

Beeld | DISA

22 december 2021 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

Als specialist in baanbrekende onderwateroplossingen gaat DISA International geen uitdaging uit de weg. Zo levert het wereldwijd opererende bedrijf een wezenlijke bijdrage aan grote infrastructurele projecten in ons land. Op 12 juli 2021 jongstleden werd na een periode van vijf jaar de laatste hand gelegd aan zeesluis OpenIJ in IJmuiden, de grootste zeesluis ter wereld. Daarnaast is DISA ook betrokken bij de aanleg van de nieuwe A16 ‘de Groene Boog’, de A24 Blankenburgverbinding en nog vele andere projecten.

Als specialist in baanbrekende onderwateroplossingen gaat DISA International geen uitdaging uit de weg.

“Sinds 2003 vertrouwt onze internationale klantenkring op onze inventieve en uitgebreide oplossingen voor de zee- en onderwaterwereld”, zegt Didier De Graaff, Managing Director van DISA International. “We staan voor operationele uitmuntendheid, veiligheid en transparantie om onze klanten de hoogste kwaliteit te bieden. Bij DISA vinden we het erg leuk om beproefde concepten, technieken en gespecialiseerd personeel van de ene divisie over te brengen om verschillende operationele uitdagingen in een ander proces op te lossen. Deze efficiënte, economische en duurzame benadering van onderzeese projecten is wat ons onderscheidt en ons een concurrentievoordeel geeft.”

De efficiënte, economische en duurzame benadering van onderzeese projecten is wat DISA onderscheidt en een concurrentievoordeel geeft.

OpenIJ

Een mooi voorbeeld van een project waarin onderwateroplossingen en expertise van DISA van toegevoegde waarde zijn geweest, is bij de bouw van zeesluis OpenIJ in IJmuiden. “Op 12 juli 2021 hebben wij na een periode van vijf jaar onze laatste mijlpaal bereikt en daarmee alle onderwater werkzaamheden afgerond die nodig zijn voor de bouw van dit omvangrijke infrastructurele project”, zegt John Penson, Operationeel Manager bij DISA.     

“In totaal hebben we aan dit project 95.190 werkuren en 22.550 duikuren besteed met 187 door DISA aangestelde personen, variërend van duikbegeleiders, duikers, voormannen en projectmanagers. Als DISA zijn we er met recht trots op dat we deel hebben mogen uitmaken van dit geweldige en wereldwijd unieke project.”

Nieuwe A16

Om de toegang tot en de levenskwaliteit in de regio Rotterdam te verbeteren, heeft Rijkswaterstaat (RWS) besloten een nieuwe snelweg aan te leggen langs de noordoostelijke periferie van Rotterdam. De A16 is een nieuwe snelweg met een 100% CO2-neutrale tunnel. Marc Dröge, General Manager bij DISA: “Na zes maanden onderwatervoorbereidingen hebben we in september 2021 de eerste verstevigde vloer gestort. De eerste gewapende vloer bestond uit 4130m³ beton die met vier pompen tegelijk werd gestort. Inmiddels zijn er meerdere bouwkuipen gestort. Alle onderwaterbeton-stortingen moeten altijd tot in detail worden voorbereid en uitgevoerd door experts. Hoewel onze experts een lange staat van dienst hebben en het hele proces continu begeleiden, blijft een versterkte storting van deze omvang veeleisend en moeilijk voor het ervaren team. Maar ook dat hebben we tot een goed einde weten te brengen.”

DISA levert een wezenlijke bijdrage aan diverse deelprojecten op de Blankenburg-verbinding die zich veelal op grote diepte onder het waterpeil bevinden.

Blankenburgverbinding

De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg (de A24) die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. Een deel van de nieuwe weg bevindt zich straks onder het maaiveld en wordt ook grotendeels onder water gebouwd. Sedert het begin heeft bouwconsortium BAAK regelmatig technische vergaderingen met DISA International om bepaalde zaken aangaande de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen. DISA levert een wezenlijke bijdrage aan diverse deelprojecten die zich veelal op grote diepte onder het waterpeil bevinden, zoals de Hollandtunnel en de toeritten van de Maasdeltatunnel. “In totaal zijn we straks op het project in meer dan twintig bouwkuipen actief geweest, waarbij ruim 80.000 m3 onderwaterbeton is gestort.”

Veiligheid staat altijd voorop en de sterke staat van dienst van DISA op het gebied van veiligheid weerspiegelt dit.

Zware omstandigheden

Diversificatie en internationale expansie hebben ertoe geleid dat DISA zich verder heeft kunnen ontwikkelen en verdiepen. “We zijn nu wereldwijd actief met vier verschillende divisies, offshore olie en gas; civiele bouw; offshore hernieuwbare energiebronnen – mogelijk gemaakt door C-Ventus en tot slot zijn we gespecialiseerd in het verwijderen van wrakken”, zegt De Graaff. “We hebben een hechte en professionele samenwerking met onze klanten. Ze hebben begrip voor de zware omstandigheden waarin we werken, maar weten ook dat ze op ons kunnen vertrouwen voor een betrouwbaar en succesvol resultaat, waarbij de veiligheid nooit in het gedrang komt. Veiligheid staat altijd voorop en onze sterke staat van dienst op het gebied van veiligheid weerspiegelt dit. Via een geïntegreerd kwaliteitssysteem, ondersteund door een internationaal certificerings- en veiligheidsbeleid voor al onze medewerkers, wordt dit voortdurend bewaakt.”

Of het nu gaat om de installatie van éénpuntsboeien, inspectie van pijpleidingen of de ontmanteling van onderzeese infrastructuren, we weten altijd de juiste projectoplossing te bedenken, resumeert De Graaff. “Dat geldt eigenlijk voor al onze divisies. Indien nodig, ontwikkelen we nieuwe concepten en technieken om betere oplossingen te vinden voor het labyrint dat de onderwaterwereld is. Zo beschikken we over 35 duiksystemen, ROV-onderwaterrobots en een heel arsenaal aan speciale technieken en tools.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht