Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Sneller, krachtiger en daarmee ook goedkoper’

‘Sneller, krachtiger en daarmee ook goedkoper’

Vergruizers die ruim 25 jaar meegaan, zelfs in dagelijkse productieproces

“De pareltjes binnen ons leveringsprogramma”, noemt eigenaar Arthur Polak van DemTech de NPK betonvergruizers. Vandaar dat hij voor Bouwmat graag uit de doeken doet waartoe de crushers van Japanse makelij in staat zijn. “Ze zijn kwalitatief hoogstaand en maken ook meetbaar het verschil.” 

Dat zit hem volgens Polak in de hoge productie, de geschiktheid voor kleinere kranen, minder brandstofverbruik en de duurzaamheid door de enorm lange levensduur. 

De drukverhoger op de cilinder is zo ontworpen dat deze automatisch in werking treedt, zodra de crusher tegendruk ondervindt.

De NPK betonvergruizers zijn leverbaar in twee series: de starre G-serie en de roterende U-serie, die eventueel ook is in te zetten voor primaire sloopprocessen. De U-serie loopt tot een 5-tons crusher. “Waarom niet groter? Omdat nog zwaarder niet qua brandstofgebruik niet opweegt tegen het rendement dat je wilt maken”, zegt Polak. “Heel stoer om de grootste te hebben, maar je verbruikt dan meer brandstof dan de opbrengsten.” 

Power Booster

De reden voor dat hoge rendement is de zogenaamde Power Booster, een drukverhoger die al sinds 1978 in de NPK-vergruizers is ingebouwd. “Daarmee werk je twee keer sneller en kun je de druk tot drie keer verhogen”, legt Polak uit. “Die drukverhoger op de cilinder is zo ontworpen, dat deze automatisch in werking treedt, zodra de vergruizer tegendruk ondervindt. Daardoor is de betonvergruizer, met een relatief lage oliestroom, veel sneller en krachtiger dan vergruizers zonder drukverhoger, terwijl andere hydraulische functies van de graafmachines onbeïnvloed blijven.”

Door deze bouwwijze is de vergruizer bovendien veel compacter, lichter in gewicht en gebruiksvriendelijker. Volgens Polak kun je met een NPK-vergruizer op een 25-tons kraan hetzelfde werk verzetten als met een ander merk op een 35-tons kraan. “Een 35-tonner met een NPK G-28 vergruizer of een 22-tonner met een G-18 is wat ons betreft de ideale combinatie. Qua efficiëntie en kosten niet te overtreffen.” 

Vanwege de Power Booster kan NPK met kleinere cilinders werken, wat op zijn beurt resulteert in een hele lage afstelling van de kraan. “We vragen maar tussen de 200 en 250 l/min bij 260/280 bar werkdruk. Daardoor verbruikt een kraan aanzienlijk minder brandstof en kun je met een kleinere kraan toe. Ik heb wel eens uitgerekend dat je met een volle tank brandstof met de NPK Power Booster 4,81 extra draaiuren kan maken en 255 ton extra beton kunt vergruizen.”

Lange levensduur

NPK onderscheidt zich bovendien door de extreem lange levensduur. “Ik denk wel een factor twee tot drie in vergelijking tot andere merken”, zegt Polak. “Ik ken voorbeelden van vergruizers die al meer dan 25 jaar meegaan. Met de juiste onderhoudsintervallen halen ze sowieso 25.000 draaiuren.” Hierin heeft DemTech een onderhoudsprogramma, waarmee eenvoudig de kosten worden berekend over de gehele levensduur van de vergruizer.

Door de kracht, efficiëntie en de lange levensduur is het volgens Polak vrij eenvoudig om de jaarlijkse kosten en opbrengsten van de Japanse vergruizers te berekenen. “Omdat je met een kleinere kraan toe kunt en flink op brandstof bespaart is de initiële investering flink lager. Dat is echt de meerwaarde van ons product.” Mocht iemand aan de berekening van Polak twijfelen, dan is hij van harte bereid eens samen te meten en te rekenen. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.