Nederland is het grootste fietsland ter wereld. Ook het snelfietsen wint aan populariteit. Momenteel telt ons land zo’n 300 kilometer aan snelfietsroutes. De komende jaren wordt dat gestaag uitgebreid naar bijna 1.000 kilometer. Zo is Ballast Nedam Road Specialties momenteel druk bezig met de realisatie van Snelfietsroute F58 van Tilburg naar het spoorwegstation Gilze-Rijen. Een veelzijdig en multidisciplinair project volgens Projectleider Jeffrey van der Putten.
De nieuwe Snelfietsroute F58 behelst een traject van in totaal zo’n tien kilometer en is een gemeente-overschrijdende aangelegenheid. “De route doorkruist de ABG-gemeenten (Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen) en de gemeente Tilburg en loopt dwars door bewoond gebied”, legt Van der Putten uit. “Gezamenlijk hebben de gemeenten dan ook de uitvraag gedaan waarbij een EMVI-plan geschreven moest worden met de beloftes om de overlast tijdens de realisatie zoveel mogelijk te beperken. Een project dat voor ons als Ballast Nedam met onze vele disciplines op het lijf is geschreven. Op 10 november 2020 hebben we het werk gegund gekregen.”
Het project wordt door Ballast Nedam Road Specialties gefaseerd aangepakt. “De route is opgeknipt in acht deelblokken”, zegt Van der Putten. “In maart 2021 zijn we gestart met de werkzaamheden op locatie op de gemeentelijke grens tussen Tilburg en Gilze en Rijen. Van hieruit zijn we richting Rijen getrokken en direct ook de andere kant op richting Tilburg. Zo hoefden we slechts eenmalig een omleidingsroute in te stellen. Inmiddels is fase 1 tot en met 4 afgerond en zijn we begonnen aan fase 8 in Rijen. Om deze fase te completeren, wordt er een fietsbrug gebouwd over de Generaal Maczektunnel in Rijen.
Deze brug gaan we als Ballast Nedam ook realiseren, maar wordt opgepakt als een apart project gezamenlijk met de ABG-gemeenten in bouwteamverband. Het is fijn dat we dat als één aannemer integraal met de snelfietsroute kunnen oppakken. De betonnen brug vormt het ontbrekende stuk van de Snelfietsroute F58, is 12,5 meter lang en 4 meter breed. De liggers worden prefab aangeleverd en de landhoofden worden in het werk gestort.”
Na fase 8 volgt achtereenvolgens fase 7, 6 en 5. Van der Putten: “Het is met recht een veelzijdig project. Op het gehele tracé is straks de fietser leidend en heeft overal voorrang. De route ligt zoveel mogelijk geïsoleerd van het overige verkeer, met uitzondering van bewoond gebied en op kruisingen en rotondes – die overigens ook door ons worden heringericht (Heyhoef) of nieuw aangelegd (Dalemdreef en Dongewijk). Dit neemt niet weg dat al het overige verkeer op die punten te gast is en dat de fietser ook op kruisingen en rotondes 2-zijdig voorrang heeft. De snelfietsroute is ruim opgezet met een breedte variërend van 4 tot 4,5 meter en heeft een vlak wegprofiel. Ideaal voor fietsers, maar bijvoorbeeld ook voor skaters om zich vlot van kern naar kern te verplaatsen”, stelt Van der Putten.
Het ontwerp van de snelfietsroute is afkomstig van de gemeente Tilburg. “De opbouw van het fietspad bestaat uit een fundatie van menggranulaat, een onderlaag van asfalt en een deklaag met rood asfalt. Dankzij onze brede expertise kunnen wij het werk volledig met eigen mensen en middelen maken. We draaien zelf asfalt en brengen de markeringen aan. Alleen voor de openbare verlichting doen we een beroep op een partner”, besluit Van der Putten. Volgens planning wordt de Snelfietsroute F58 eind 2021 opgeleverd.
Wat is een Snelfietsroute?
Snelfietsroutes zijn snelle verbindings-wegen voor fietsers. Deze fietspaden lopen idealiter in een rechte lijn tussen twee belangrijke punten, dat kunnen steden zijn, maar ook recreatieve locaties. Door snelfietsroutes in een netwerk op te nemen, wordt regionaal fietsverkeer gestimuleerd.
Snelfietsroutes zijn in de eerste plaats bedoeld voor functioneel fietsverkeer naar het werk, naar school of voor andersoortig zakelijk fietsverkeer, waaronder koeriersdiensten. Een snelfietsroute zorgt voor een korte en betrouwbare reistijd. Recreatieve fietsers maken uiteraard ook gebruik van deze speciale fietsroutes, zonder dat er daarbij problemen ontstaan door het verschil in snelheid met het snelfietsverkeer. De ruime en overzichtelijke opzet van de snelfietsroute zorgt ervoor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ook snorfietsers zijn er welkom, brommers en scooters die harder kunnen dan 40 km/h echter niet.