Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Snel groeiende vraag naar elektrische kranen

Snel groeiende vraag naar elektrische kranen

Wegvallen bouwvrijstelling stikstof stimulans voor emissieloos materieel

Een drama voor de bouw, maar tegelijkertijd een stimulans om versneld emissieloos materieel aan te schaffen. Met het wegvallen van de bouwvrijstelling groeit de vraag naar elektrische hijskranen, want die zijn de komende jaren een deel van de oplossing. Bij Sany Cranes.Services in Sassenheim worden ze plat gebeld over de tijdens bauma getoonde 80 tons elektrische telescoopkraan op rups. Laatste nieuws: de 135 tons versie van de elektrische vakwerkkraan komt er nu ook aan.

Begin 2023 arriveert in Sassenheim de eerste van de aangekondigde 135 tons versie van de elektrische vakwerkkraan op rups.

VolkerWessels had eind oktober, tijdens materieelvakbeurs bauma in München, de primeur van ’s werelds eerste volledig elektrisch aangedreven telescoopkraan op rups. De SCE800TB-EV stond in VolkerWessels-kleuren op de stand te pronken en werd daar officieel overgedragen aan de op een na grootste bouwonderneming van Nederland. De elektrische 80 tons kraan trok veel belangstellenden naar de SANY-stand en niet enkel om te kijken. Want ook buiten Nederland groeit de vraag naar emissieloos materieel, al zijn we daarin nog altijd een koploper. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de bestelling door VolkerWessels van een tweede SCE800TB-EV, die naar verwachting nog voor het eind van dit jaar wordt afgeleverd. De door Ballast Nedam bestelde elektrische 80 tons kraan volgt snel daarop.

Het wordt een heel druk jaar

De belangstelling voor dit nieuwe type elektrische hijskraan was al sterk groeiende, maar door het wegvallen van de bouwvrijstelling ziet het er naar uit, dat 2023 al bij voorbaat een heel druk jaar wordt voor het team van Sany Cranes.Services. Het bedrijf uit Sassenheim profileert zich sinds 2019 als importeur van Sany hijskranen en is tevens de officiële dealer voor de Benelux. Waarbij een directe vertegenwoordiger van SANY aanwezig is binnen het bedrijf, om de kwaliteitsnormen te controleren en af te stemmen op de Europese standaard.

Verkoopmanager Roland Quarré ervaart in ons land een sterk toenemend vraag naar zero emission machines, waarmee op de bouwplaats kan worden voldaan aan de steeds strenger wordende gemeentelijke en landelijke eisen rond emissies en geluidsoverlast. Die strenge eisen krijgen er een zware dimensie bij met de al langer door de bouwpartijen gevreesde en nu tot waarheid verheven uitspraak van de Raad van State over de bouwvrijstelling (zie kadertekst).

Tijdens bauma trok de elektrische 80 tons SCE800TB-EV veel belangstellenden naar de Sany-stand en niet enkel om te kijken.

Er is ook een lichtpuntje

Het wegvallen van de bouwvrijstelling is een regelrecht drama voor de bouwsector. Toch is er ook een lichtpuntje: gezien de huidige politieke omstandigheden en het prijzencircus van fossiele brandstoffen kunnen zero emission machines zoals elektrische hijskranen de uitstoot helpen verlagen. Voor veel bedrijven is dat een leuke bijkomstigheid, die steeds meer een noodzakelijke stap aan het worden is. Zo verwacht het team van Sany Cranes.Services dat volgend jaar drie op de vier verkochte machines elektrisch zullen zijn. Gezien de verwachte verkoopgroei en de toenemende verhuur is het belangrijk dat klanten tijdig een bestelling plaatsen. Dit om zeker te stellen dat ze in 2023 een kraan in ontvangst kunnen nemen. Om de service te waarborgen is Sany Cranes.Services inmiddels begonnen aan de bouw van een geheel nieuw en uitgebreid servicecomplex in Sassenheim.  

De grote monitor biedt alle benodigde informatie om snel en efficiënt te werken.

Hij komt er aan: de 135 tons versie

Laatste nieuws is, dat begin 2023 ook de eerste van de aangekondigde 135 tons versie van de elektrische vakwerkkraan op rups in Sassenheim arriveert. Daar wordt door velen met belangstelling naar uitgekeken. Net als de SCE800TB-EV is de 1350A-EV emissieloos, stiller en krachtiger dan de Stage V dieselversie. De batterijcapaciteit is toegenomen in verhouding met de capaciteit van de kraan tegenover de 80 tonner: 368 kW versus 282 kWh, hierdoor kan hij dan eveneens 8 uur ononderbroken werken. De verdere specificaties zijn: 668 ton-meter. De enkele hoofdmast meet maximaal 76 meter. Hoofdmast met vast jib samen komen uit op 61+31=92 meter en hoofdmast met beweegbare jib op 49-52 meter. Interessant is verder, dat de lasttabel van de 135 tons 1350A-EV volgens Sany Cranes.Services beter of gelijk is aan die van een 160 tons kraan van een ander bekend merk.

De nieuwe cabines van de elektrische kranen zijn iets ruimer dan de standaard cabine van de Stage V versies en dat blijkt erg in de smaak te vallen bij klanten en machinisten. Dus wie weet, zien we die cabine straks op alle kranen terug. De nieuwe machines zijn optioneel te verkrijgen met een oplaadpunt in het rupsframe. Hiermee kan de kraan opgeladen worden tijdens het werk, en is hijsen, zwenken en optoppen mogelijk. Rijden kan, maar dient voor veiligheidsredenen onder begeleiding plaats te vinden, met controle op de kabel. Hierdoor wordt overrijden voorkomen.

De nieuwe machines zijn optioneel te verkrijgen met een oplaadpunt in het rupsframe.

Speciale cursus voor machinisten

Het Sany Cranes.Services team begeleidt de kopers van elektrische hijskranen met een speciale cursus voor machinisten. Want enerzijds is de bediening van een elektrische kraan net iets anders, ook de handling rondom het laden van de batterijen vergt een eigen benadering. Net zoals bij personenauto’s staat de veiligheid voorop bij het aansluiten van stroomkabels en dergelijke. Daarnaast zijn speciale handleidingen aanwezig in de Nederlandse taal. Sany Cranes.Services zorgt er ook voor dat het testen en keuren van de af te leveren (elektrische) hijskranen op eigen locatie gebeurt.  

Nederland is terug bij af door wegvallen bouwvrijstelling  

De emissieloze bouwplaats is de toekomst en dat is maar goed ook. Want waar al jaren voor wordt gewaarschuwd is werkelijkheid geworden. Het stikstofbeleid van onze overheid heeft jammerlijk gefaald nu de Raad van State begin november een definitieve uitspraak heeft gedaan. De huidige regels om te kunnen bouwen zijn in strijd met de Nederlandse interpretatie van de Europese natuurregels. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Sinds 1 juli 2021 bevat de Wet natuurbescherming de bouwvrijstelling, nadat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) ook al bij de rechter was gesneuveld. Door de bouwvrijstelling hoefde bij de vergunningverlening geen rekening te worden gehouden met de stikstofuitstoot van bepaalde bouwactiviteiten. Maar helaas: volgens het Europese Hof van Justitie mag alleen toestemming worden gegeven als uit onderzoek blijkt, dat zeker is dat individuele beschermde natuurgebieden (met name Natura 2000-gebieden) daardoor geen schade oplopen.

Drama voor bouwsector

“De uitspraak van de Raad van State in de Porthoszaak is een drama voor de bouw.” Bouwend Nederland kon het niet duidelijker en krachtiger verwoorden, want “de gevolgen voor de bouw zijn verstrekkend”, aldus voorzitter Maxime Verhagen. “Het kabinet zal als de bliksem piekbelasters moeten uitkopen om zo stikstofruimte vrij te maken voor natuur, bouw en nieuwe economische ontwikkelingen”, zo klonk zijn roep om actie, want deze stikstofcrisis duurt al drieënhalf jaar en  dat vindt hij – en hij niet alleen – natuurlijk onacceptabel. De bouw van woningen en utiliteitsbouwwerken, het verbreden van wegen en spoorlijnen, de aanleg van windparken enzovoort, het komt in eerste instantie allemaal stil te liggen. Want er moet weer per project een vergunning worden aangevraagd, bovendien zijn er niet genoeg deskundigen om al die aanvragen tijdig te verwerken.

Nederland is terug bij af

Bouwend Nederland verwacht ook dat de bouwkosten hierdoor nog verder gaan stijgen. “De herbeoordeling van de 30 tot 50 procent van de projecten die nog in de pijplijn zitten, gaat gemiddeld drie tot zes maanden in beslag nemen. De huizenzoeker, de energietransitie, het klimaat en de mobiliteit zijn de klos. Nederland is terug bij af.”

Voor bedrijven zoals VolkerWessels, dat al langer bezig is met de aanschaf van emissieloos materieel, zal het wellicht nog enigszins meevallen, maar voor veel anderen wordt het afwachten en wachten kost in de bouw altijd geld. Terugkijkend kunnen we vaststellen, dat we dat geld beter meteen in emissieloos materieel hadden kunnen investeren.

Conclusie

Elektrische materieel, waaronder hijskranen, zorgt ervoor dat een bouwbedrijf niet stil komt te staan. Nu er meer mogelijkheden op de markt zijn, is SANY koploper op dit gebied.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.