Platform over civiele techniek & infrastructuur
Waterwerk & Riolering

Sluizen en waterkeringen in IJsseldelta – ‘We duiken er diep in om de beste oplossing te vinden’

IMG_2506 kopiëren
De hefcilinders van de Reeve-Spuisluis wachtend op hun ingebruikname.

Tekst | Tekst | Hollandia Infra Beeld | Hollandia Infra

18 januari 2021 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Hierbij horen ook nieuwe schutsluizen voor de scheepvaart en (nood)keringen die ingezet kunnen worden bij storm en hoog water. 

Koning Willem Alexander opende het Reevediep bij de Recreatieschutsluis.

Een belangrijke partner bij het creëren van de juiste waterkeringsoplossingen was Hollandia Infra. Zij was sinds 2014 betrokken bij de herinrichting van de IJsseldelta en dacht voortdurend mee. “De projecten werden aanbesteed met een Design&Construct-contract”, vertelt Patrick Bos, projectmanager bij Hollandia Infra. “Deze aanbestedingsvorm haalt het beste in ons naar boven. We kunnen dan meedenken, ontwerpen, bouwen en monteren.” In het IJsseldelta-programma ontwierp en realiseerde Hollandia Infra het werktuigbouwkundige deel van de schut- en spuisluis van het Reevesluiscomplex.

De montageploeg plaatst één van de deuren van de Reeve-Schutsluis.

Recreatieschutsluis

Voor de Recreatieschutsluis, inmiddels ‘Scheeresluis’, realiseerde Hollandia Infra in Fase 1 de keermiddelen, bewegingswerken en schotbalken. Deze sluis bevindt zich in het noordelijk deel van de verbindende waterkering IJsseldijk. “De Scheeresluis heeft twee sets puntdeuren gekregen, aangedreven door een elektro-mechanisch bewegingswerk met tandwieloverdracht”, vertelt Bos. “Daarnaast hebben we de schotbalken geleverd om de sluiskolk te kunnen afsluiten bij calamiteiten of onderhoud.”

De staalelementen zijn in eigen beheer geproduceerd.

Reevesluis-complex

Het Reevesluiscomplex valt onder Fase 2 en gaat de Roggebotsluis vervangen. Dit complex bestaat uit een schutsluis, spuisluis en vispassage. Bos: “Voor de schutsluis hebben we het hydraulische bewegingswerk, twee enkele draaideuren en een set reservedeuren ontworpen en geproduceerd. Aanvankelijk zou de Schutsluis worden voorzien van een aandrijving met tandwielen, maar bij een aanvaring is deze constructie te kwetsbaar. Op ons advies is gekozen voor een hydraulische cilinder met een grote overstort, goedkoper en minder kwetsbaar.” Voor de spuisluis ontwierp en bouwde Hollandia Infra vier schuiven met acht hydraulische cilinders, die in de zomer werden ingehesen.

Veel kennis aan boord

Bos vindt de IJsseldelta een mooi, uitdagend project. “De laatste jaren is het aantal constructeurs, engineers en tekenaars op onze ontwerpafdeling flink uitgebreid. Dit maakt meteen duidelijk waarom dit project ons op het lijf geschreven is. We hebben ongelooflijk veel kennis aan boord, zowel uit de praktijk als uit de boeken. Geef ons de functionaliteiten en eisen van een project en ons projectteam kruipt er diep in, houdt samen met de opdrachtgever alle perspectieven tegen het licht en komt met de beste oplossing.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht