Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slimme tools en knappe koppen
De puntenwolk die vanuit de 3D-scanauto wordt opgebouwd.

Slimme tools en knappe koppen

De N241, beter bekend als de A.C. de Graafweg, wordt de komende jaren flink aangepakt. Iv-Infra speelt een belangrijke rol in het geheel. Het ingenieursbureau is verantwoordelijk voor de gehele revisie van het project en het actualiseren en uitbreiden van het geografisch informatiesysteem (GIS). Michel Ham, projectleider bij Iv-Infra, is verantwoordelijk voor de revisie en het updaten van de areaaldata GIS-database voor de provincie Noord-Holland. De werkzaamheden worden in twee fases uitgevoerd. Ook het werk vanuit Iv-Infra vindt steeds na deze fases plaats. 

Een revisie is in feite niets meer of minder dan een complete herziening, vertelt Ham: “We meten alle veranderingen in op detailniveau. Bijvoorbeeld groenvlakken, asfaltvlakken, aparte lagen voor duikers en putten. Elk object heeft in principe een aparte laag. Die geometrische eisen en attribuuteisen zijn vooraf door de provincie Noord-Holland bepaald. De provincie is daar overigens wel voorloper in. De GIS-database is heel erg uitgebreid.”

Iv-Infra hanteert verschillende stappen tijdens dit project. De nieuwe situatie wordt met een eigen, geavanceerde 3D-scanauto in kaart gebracht. Deze maakt 360-graden foto’s van de situatie en er vloeit een puntenwolk uit voort. “Op basis daarvan kunnen we die nieuwe situatie in kaart brengen. Kabels, leidingen, kunstwerken, asfalt en groengegevens: al die informatie wordt eerst verzameld. Kortom: eerst het meetwerk en daarna het GIS-werk.”

Het Haarlemse ingenieursbureau is vanwege de specifieke en uitgebreide kennis bij dit project gevraagd, beaamt Ham. “Op het gebied van automatisering en digitalisering hebben we wel een streepje voor. Het is aan ons om die voorsprong ook vast te houden.” De projectleider doelt onder andere op het gebruik van Feature Manipulation Engine (FME) software. Hiermee worden alle verzamelde gegevens gestroomlijnd tussen geometrische en digitale formats. Deze software is speciaal bedoeld voor GIS-systemen en computer-aides design-software, zoals AutoCAD. 

Areaaldata; data van alle aanwezige objecten, ondergronden, groen, asfalt, etc.

Hoge eisen

De complete herziening en het verzamelen van de data gebeurt dus uiterst nauwkeurig en volledig, waardoor wordt voldaan aan de hoge eisen vanuit de opdrachtgever: de Provincie. Zij zijn de wegbeheerder van de N241 en dus ook verantwoordelijk voor de GIS-database. 

Die eisen gaan overigens verder dan waar het hele proces aan moet voldoen: de zogenaamde BGT-eisen. BGT staat voor Basisgegevens Grootschalige Topografie. Alle bronhouders, zoals gemeenten, waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat, kunnen deze kaarten raadplegen en deze moet dus altijd up to date zijn. Welk wegdeel is wanneer aangelegd? Waaruit bestaat deze groenstrook, wanneer is een bepaalde duiker geplaatst en waar loopt de bekabeling voor VRI’s? De GIS-database van Noord-Holland is zo mogelijk nog wat gedetailleerder, mede dankzij de expertise vanuit Iv-Infra. 

“Het is binnen zulke werkzaamheden belangrijk dat er geen gaten en overlappen tussen de vlakken zitten”, vervolgt Ham. “Een verhardingsvlak bij een bypass, bijvoorbeeld. Daar mag dat niet. Tussen een vluchtstrook en een berm mogen geen gaten of overlappen zitten. Met de bovengenoemde software en de expertise van onze GIS-adviseurs, kunnen we dat goed in kaart brengen, controleren en opleveren.”

Het werk voor Iv-Infra moet dus nog beginnen, al is er uiteraard sprake van voorbereiding. Vanuit de opdrachtgever is nu al duidelijk wat er precies moet gebeuren en aan welke eisen moet worden voldaan. 

Samenwerking is cruciaal

“Om aan deze standaarden te voldoen, moeten wij jaarlijks onze tools aanpassen. Dat maakt dit werk ook uitdagend, want we willen vanzelfsprekend graag op deze kar blijven”, aldus Ham. Hij ziet vooral de veelzijdigheid van dit werk als een van de mooiste aspecten. “Het is heel leuk om verschillende disciplines in te zetten. Het meten, het werken met GIS en het samenzitten met Boskalis om gegevens aan te leveren. Dat overleg en het contact is cruciaal, zowel richting Boskalis als richting de Provincie. Je bent afhankelijk van elkaar. Die samenwerking is mooi.”

De herinrichting van de A.C. de Graafweg (N241) is een meerjarenproject. Momenteel wordt de drinkwatertransportleiding verlegd en starten de werkzaamheden rondom de kabels en leidingen. De provinciale weg is naar verwachting medio 2025 gereed. De revisie en het verzamelen van de nieuwe GIS-data zal naar verwachting in 2024 kunnen beginnen.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.