Ze zijn een brede, veelzijdige producent van trailerconcepten volgens klant specifieke wensen. We hebben het over Trias Trailers BV uit Apeldoorn. Het bedrijf, gestart in 1959, produceerde destijds de zogenaamde ‘ijzeren honden’. Het groeide in de productie van markt- en verkoopwagens, wat weer werd opgevolgd door het produceren van zwaardere transportmiddelen. Inmiddels is het gespecialiseerd in het produceren van maatwerk aanhangwagens, opleggers en truck opbouwen, die ook nog eens duurzaam zijn.
Leo Oosterkamp, directeur van Trias Trailers, vertelt hoe dat in zijn werk gaat. “Eigenlijk begint elke opdracht bij een kopje koffie met de klant, waar in een uitgebreid gesprek de wensen aan bod komen. We kijken goed naar wat ze vervoerd willen hebben, luisteren niet alleen maar adviseren ook wat binnen de mogelijkheden past, rekening houdend met eisen en wetgeving van RDW en overheid. Samen met de klant zoeken we naar de ideale uitvoering van een voertuig.” Alle engineering voert Trias Trailers zelf uit, inclusief de sterkteberekeningen. De 3D tekeningen maken het visueel voor de klant. Op basis van dit ontwerp kunnen aanpassingen gedaan worden. Zo ontstaat het eindontwerp en kan het de productie in.
Goed geconserveerd chassis
De chassis en staaldelen van Trias Trailers worden volbad thermisch verzinkt, wat inhoudt dat alle delen volledig door een zinkbad van circa 400 graden gaan. “Hiermee kom je in alle hoeken en gaten, in tegenstelling tot een coating of verflaag bij een gereed product. Neem maar eens een uitschuifbare trailer. Hier zijn ook alle dichte kokers van binnen en buiten gegalvaniseerd met zink. Het voorkomt op termijn problemen met uitschuiven en het doorroesten van binnenuit, hierdoor kunnen we een duurzaam geconserveerd eindproduct verzekeren.” Trias Trailers maakt al sinds 1979 gebruik van deze techniek. Eerst voor de kleine chassis en toen er veel ervaring was opgebouwd, volgden later ook de grotere en zwaardere producten. Na het verzinken wordt een product afgemonteerd en zo nodig RDW- of TÜV-gekeurd. Het verzinken wordt door Trias Trailers uitbesteed, zoals dat ook geldt voor de meeste verspaningswerkzaamheden. Onderdelen en halffabricaten worden gezet en gesneden aangeleverd, waarna het laswerk en de assemblage door Trias Trailers worden verzorgd. Het typeert de snelle en efficiënte werkwijze van de trailerbouwer.
Specialistisch maatwerk
De laatste jaren nemen de specialistische opdrachten toe. Van zware en lichte opleggers, uitschuifbare opleggers, middenassers en schamelwagens, tot auto- en trucktransporters en LZV-combinaties. “Ook voor auto-opbouw, marktwagens, mobiele remmen-testbanken, podiumwagens en andere specials kun je bij ons terecht. We fabriceren zelfs opleggers met een nekdikte van 120 mm, waar een 60 ton meter roller kraan op kan draaien. Het was allemaal te zien op de Transport Compleet Beurs in Hardenberg. Als ik zeg dat we zelfs onderstellen voor mobiele ziekenhuizen en voor de bloemen- en plantenindustrie in het Westland maken, dan kan ik wel stellen dat we het grootste gedeelte van markt kunnen bedienen”, zegt Oosterkamp. Hij noemt tenslotte de oplegger voor Compactrent. “Een 3-assige oplegger met een hele lage laadvloerhoogte (78 cm) waarvan de laatste as een naloop gestuurde as is. De achterzijde van de laadvloer is hydraulisch knikbaar zodat de rupsvoertuigen zonder oprijplaten geladen kunnen worden. Tevens is de laadvloer te verbreden met 50 cm, speciaal voor brede machines en heeft het gemakkelijke berging voor de verbredingsbalken en geïntegreerde breedteborden. De oplegger is op elke 50 cm voorzien van een zwaar sjor-oog om de lading vast te zetten. Werkelijk overal is aan gedacht en daar zit onze kracht”, besluit Oosterkamp.