Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slimme besturingsoplossingen tijdens de energietransitie
De Haringvlietbrug waarvan de 2.000 ton zware klep en de technische installaties en systemen deze zomer zijn vervangen. (Fotografie: Combinatie Mobilis Croonwolter&dros)

Slimme besturingsoplossingen tijdens de energietransitie

Schoonhovens bedrijf viert in 2024 het 50-jarig bestaan

Volgend jaar is het feest bij VSE Industrial Automation. Dán namelijk viert de Schoonhovense expert in industriële automatisering en motion control het 50-jarig bedrijfsjubileum. Een mijlpaal die de onderneming wist te bereiken door sinds de oprichting de aanwezige expertise consequent en klantgericht te vertalen naar innovatieve, hoogwaardige totaaloplossingen. Zowel voor de infrastructuur, bouw als industrie. Onder het motto ‘Engineering the future, powered by smart energy’ wordt die aanpak ook voor de komende jaren strak gehanteerd. “We willen met onze producten en diensten blíjven bijdragen aan een duurzame en circulaire samenleving”, aldus Commercieel Manager Radboud van Dusseldorp.

De afgelopen editie van de Vakbeurs Energie, het grootste zakelijke netwerkevent in het kader van de energietransitie in Nederland, was voor VSE een uitgelezen mogelijkheid om de aanwezige kennis en kunde op het vlak van besturingen en aandrijvingen andermaal in de volle breedte te tonen. Dat gebeurde dan ook op 15, 16 en 17 oktober jongstleden in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. “Als een van de meest gerenommeerde aandrijfspecialisten van Nederland hebben we wederom aangetoond dat we voor verschillende opdrachtgevers duurzamere, groenere en slimmere oplossingen kunnen bieden die passen in de wereld van vandaag én morgen”, vertelt Radboud. “Een digitale wereld waarin binnen de energietransitiekaders de behoefte aan dynamische energievoorzieningen steeds verder toeneemt, maar waar we ook steeds vaker de beperkingen van de bestaande netinfrastructuur ervaren. Tegelijkertijd worden toepassingen steeds complexer en klanten veeleisender. Precies op dat kruispunt van ontwikkelingen is VSE actief. Met high-end en in eigen huis ontwikkelde soft- en hardware van topkwaliteit, een tiptop service en een aanpak die sterk is gefocust op projectmatig acteren, samenwerking en partnership.” 

Radboud van Dusseldorp, Commercieel Manager bij VSE Industrial Automation. (Fotografie: OnderNamen/Menno Ringnalda)

Complete oplossing

Gestart in 1974 in een kelder onder een oude garage in Stolwijk heeft de toenmalige eenmanszaak N.H. van Schelven Elektrotechniek (VSE) zich door de jaren heen ontwikkeld tot een meer dan volwaardige speler in het land van elektrisch besturen en aandrijven. Op de website van het gecertificeerde bedrijf zijn verschillende succesverhalen te lezen die zowel de expertise van de circa 45 VSE-specialisten bevestigen alsook de breedte van het speelveld waarop de onderneming actief is. Zo ontwierp VSE de afgelopen decennia voor de samengestelde klantenkring uiteenlopende oplossingen. Daaronder een groot aantal energiezuinige besturingen voor bruggen, sluizen, gemalen en keringen, waaronder de aandrijvingen die VSE combineerde met het universele bouwblok 3B-Bruggen van Yunex. Maar ook in de automatisering en rondom de elektrificatie van onder meer zware grondverzetmachines, aggregaten en ander bouwmaterieel kan het bedrijf mooie referenties overleggen. “Verder helpen we industriële bedrijven energie te besparen en aansluitvermogens te beperken”, vervolgt Radboud de opsomming. “Wat de vraag of insteek ook is, we hebben alles paraat om van begin tot einde bij een project betrokken te zijn en mee te denken. Juist daardoor kunnen we voorzien in de meest complete en projectspecifieke oplossing. Al bijna 50 jaar lang.” 

Waarde voor iedere sector

Met een lage aansluitwaarde grote lasten verplaatsen? Duurzaam overstappen van diesel naar elektrisch? Minder last van stabiliteitsproblemen? Bedrijfsprocessen slimmer, efficiënter en groener maken? Wat de uitdaging ook is, VSE helpt haar klanten graag om effectiever om te gaan met de beschikbare energie. De onderstaande referentieprojecten vertellen het verhaal.

De indrukwekkende machinekamer van de klep van de Haringvlietbrug. (Beeld: VSE)

Infrastructuur: Deze zomer heeft Rijkswaterstaat de 2.000 ton zware klep van de Haringvlietbrug en de technische installaties en systemen laten vervangen. VSE heeft de high-end besturing voor de aandrijvingen op zich genomen voor opdrachtgever CMCH (Combinatie Mobilis Croonwolter&dros). De besturing is toegepast in combinatie met de universele brugbesturing 3B-Bouwblok die Yunex in opdracht van Rijkswaterstaat heeft ontwikkeld voor een gestandaardiseerde bediening, besturing en bewaking van beweegbare bruggen. VSE heeft veel ervaring met het 3B-Bouwblok en paste deze eerder toe op de Wantijbrug. Het VSE-projectteam verzorgde zowel de hardware- en software-engineering als het projectmanagement en paneelbouw, leverde de hoogste en betrouwbaarste kwaliteit en heeft als partner de opdrachtgever volledig ontzorgd.

De Woltman 90DRe is de eerste zero-emissie in zijn klasse voor bouwplaatsen met de strengste emissievoorschriften. (Beeld: Woltman/Dieseko)

Bouw: Woltman bouwde voor BAM Infra Nederland de eerste volledig geëlektrificeerde funderingsmachine van zo’n 100 ton. VSE leverde de high-end besturing, de accu’s en elektromotoren. Voor hulpfuncties wordt automatisch de kleinere motor gebruikt, voor de hoofdfunctie de grotere. De motoren schakelen automatisch uit als er geen vermogen wordt gevraagd. De dagcapaciteit bedraagt 1.200 kWh. Hiervan zit 1.000 kWh in een accucontainer en 200 kWh in de machine. De machine rijdt zonder accucontainer zelfstandig van de dieplader en kan na het aansluiten van de accucontainer gaan boren. De accu’s zijn binnen 10 uur voor 90% opgeladen.

Voorkom inefficiënte piekbelastingen in je energie-vraag met peak shaving waarbij de opgeslagen remenergie kan worden ingezet om kortstondig piekvermogen te leveren. (Beeld: Siemens)

Industrie: Voor twee door Torsit gebouwde magazijnkranen paste VSE zogenaamde UltraCaps toe. Deze kunnen kortstondig veel energie opslaan en weer vrijgeven. Ze zijn een onderdeel van Smart Power Management van Siemens. Met de lokaal opgeslagen remenergie van de kranen wordt kortstondig piekvermogen geleverd voor de opgaande beweging. Hierdoor kunnen de kranen op een 16 in plaats van 32 Ampère aansluiting draaien. En dat voor een motor van 18 kW! Als de UltraCaps volledig opgeladen zijn, kunnen ze energie terug leveren aan het net. Ze zijn tevens zeer geschikt voor toepassing in de infrastructuur, zoals bruggen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.