Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slim gemonteerd passeerpad voor Zaltbommelse blikvanger

Slim gemonteerd passeerpad voor Zaltbommelse blikvanger

In opdracht van ProRail voorzag het familiebedrijf het markante bouwwerk niet alleen van een 860 meter lang passeerpad, ook monteerde de veelzijdige metaalspecialist ónder de brug 22 nieuwe elektrisch aangedreven inspectiewagens. Voorzieningen die net als het passeerpad voldoen aan alle geldende kwaliteits- en veiligheidseisen.

Als een buitengewoon kundig en veelzijdig specialist richt Qumey Metaal zich al zo’n 60 jaar op de fabricage van specials en complexe constructies in staal, rvs en aluminium. Een activiteit waarmee onder andere opdrachtgevers in de spoor- en weginfra compleet en op maat worden bediend. Daarbij stelt Qumey alles in het werk om haar klanten te ontzorgen. Vanaf het prille ontwerp tot en met de montage. Dat bleek andermaal in de Bommelerwaard. “In veertien maanden tijd hebben we de spoorbrug op een zeer innovatieve manier voorzien van een passeerpad”, vertelt een trotse projectleider Roland Meijers namens Qumey. “Deze ruim 150.000 kilo wegende constructie dient primair om visuele inspecties aan het spoor en de bovenleiding uit te voeren. Daarnaast fungeert het pad als vluchtroute voor treinpassagiers in geval van calamiteiten.”

De inspectiewagens worden vanaf het ponton onder de spoorbrug gemonteerd. De werkzaamheden in volle gang.

Montagewagen

Om tot het beoogde resultaat te komen, startte Qumey in januari 2019 met het digitaal inmeten van de elf delen tellende brug. De daaruit verkregen resultaten werden door het bedrijf aansluitend via een geavanceerd 3D tekenpakket vertaald naar het uiteindelijke passeerpad. Begin 2020 startte de bouw ervan. Om het complexe werk te realiseren, hanteerde Qumey een uiterst slimme en vernieuwende aanpak. “Omdat we de hinder voor het treinverkeer en -passagiers zo veel mogelijk wilden beperken en tegelijk de vaarweg en natte uiterwaard wilden vermijden, moesten we een creatieve oplossing bedenken”, vervolgt Meijers. “Die is er ook gekomen. Uiteindelijk heeft Qumey een custom made montagewagen ontwikkeld die we aan de buitenkant van de brug hebben gehangen en waarmee we voor ons uit hebben kunnen bouwen. Vanaf deze werkwagen konden onze monteurs dagelijks 6 tot 8 meter pad voltooien. Dit alles op een veilige en verantwoorde wijze, zonder overlast voor het trein- en scheepsverkeer.” 

Inspectiewagens

De opdracht omvatte ook het produceren en monteren van 22 nieuwe inspectiewagens. Deze aan de onderkant van de brug hangende voorzieningen kunnen vanaf het passeerpad veilig worden betreden en zijn uitgerust met onder meer een elektrische aandrijving en vluchtweg. “De inspectiewagens zijn door ons geheel conform alle geldende Arbo-regels en de Machinerichtlijn ontworpen, vervaardigd én gemonteerd”, aldus Meijers. “Een werk waarmee we onze ruime expertise op dit gebied wederom hebben onderstreept.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.