Snelle Fietsroute
01:29
22-11-2018

Sittard-Maastricht, Snelle Fietsroute

Uit de auto, op de fiets!

In het kader van het Programmabureau Maastricht Bereikbaar wordt tussen Sittard en Maastricht een zogenaamde snelle fietsroute aangelegd, om het gebruik van de fiets of e-bike te stimuleren als alternatief voor de auto. Fase 1, het traject tussen Beek en Meerssen, wordt dit najaar afgerond en omvat onder meer een architectonische, stalen fietsbrug.

Na een openbare aanbesteding is Dura Vermeer de eerste fase van het traject gegund. Het tracé tussen Beek en Meerssen is een kleine 9 kilometer lang en is opgesplitst in acht ‘percelen’. “Op die aaneenschakeling van percelen hebben we bestaande fietspaden verbreed en nieuwe oversteekplaatsen gemaakt, waarbij de fietser zoveel als mogelijk voorrang heeft op het autoverkeer”, licht projectleider Martijn Pijnenburg toe. “Grote blikvanger van deze fase vormt toch wel de stalen fietsbrug naar een ontwerp van ipv Delft.”

Snelle Fietsroute

Vliegtuigindustrie
De stalen brug over de Europalaan in Beek overkruist een drukke verkeersader nabij Maastricht Aachen Airport, is 54 meter lang en 4 meter breed. Het slanke en asymmetrische ontwerp is volgens Pijnenburg geïnspireerd op de vliegtuigindustrie met een vleugelvormige dekdoorsnede. “Op basis van de architectonische tekeningen hebben wij het uitvoeringsontwerp gemaakt en zijn we tot uitvoering overgegaan. De brug rust op twee landhoofden en twee tussenpijlers, ook uitgevoerd in staal, maar met een betonnen sokkel rond de kolomvoet als aanrijdbeveiliging. Het totale ‘brugtracé’ is 115 meter lang en aangelegd in de vorm van een slinger. Het zorgt voor een gelijkmatig hellingspercentage zodat fietsers niet al teveel extra inspanning hoeven te leveren om de brug te nemen.”

Snelle Fietsroute
De fietsbrug is in drie delen over de weg getransporteerd en in één nacht ingehesen.

Aanvliegroute
De fietsbrug is in drie delen over de weg getransporteerd naar de afbouwlocatie pal naast de Europalaan. “Hier hebben we de delen aan elkaar gelast om de brug in zijn geheel in één nacht te kunnen inhijsen”, zegt Pijnenburg. “Vanwege de locatie in de aanvliegroute van Maastricht Aachen Airport hadden we te maken met een strikt tijdsvenster tussen 23.00 en 06.00 uur. Al om 02.00 uur lag de brug op zijn plek, ruim voordat het vliegverkeer weer opstartte.” Parallel aan het bouwen van de brug werd ook op de andere percelen gewerkt, al dan niet gelijktijdig. Pijnenburg: “De fietspaden zijn aangepast om de fietser maximale doorstroming te geven waarbij de verharding werd afgestemd op de situatie ter plekke. Per locatie werd het meest geschikte type verharding geselecteerd, variërend van straatwerk tot asfalt.”

De verbrede fietspaden op het tracé Beek – Meerssen zijn inmiddels in gebruik genomen. Dura Vermeer is momenteel bezig met de afwerking van de fietsbrug, zoals het monteren van het leuningwerk en het aanbrengen van de LED-lijnverlichting. De oplevering staat gepland voor eind dit jaar.      

Tekst | Roel van Gils  Beeld | Dura Vermeer

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

basf-planning-toolCasing Draaipaal