Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Scheiding hoog- en laagfrequent treinverkeer in en rond Geldermalsen
Onder de naam ‘SpoorOmgeving Geldermalsen’ (SOG) werd begin 2019 het project gelanceerd om het hoog- en laagfrequent van elkaar te scheiden, in en rond Geldermalsen.

Scheiding hoog- en laagfrequent treinverkeer in en rond Geldermalsen

De Lingense Alliantie heeft het project goed op de rails staan

Onder de naam ‘SpoorOmgeving Geldermalsen’ (SOG) werd begin 2019 het project gelanceerd om het hoog- en laagfrequent van elkaar te scheiden, in en rond Geldermalsen. De uitvoering werd gegund aan Mobilis en Dura Vermeer, die samen met opdrachtgever ProRail onder de naam ‘De Lingense Alliantie’ opereren. Hun werk: het uitbreiden van het emplacement van twee naar vier perrons en het aanleggen van een derde spoor, genaamd ‘De Merwede-Lingelijn, die zal lopen tussen Dordrecht en Geldermalsen. GWW Magazine spreekt hierover met Peter Boonen, senior Uitvoerder bij Mobilis, Hoofduitvoerder bij De Lingense Alliantie.

Peter Boonen: “Binnen een alliantie is het anders werken”. Foto: Bouwfotografe.

In december circa 80% opgeleverd

“De bouw is begin 2019 gestart”, opent Peter het gesprek. “Voor het hele project zijn vijf buitendienststellingen ingecalculeerd. In de buitendienststelling van zomer 2020 is het complete emplacement in ongeveer 700 uur omgebouwd, in een zes weken durende buitendienststelling. De treinenloop werd tijdens deze periode minimaal verstoord. Vanaf dat moment is de focus verlegd naar een zevendaagse buitendienststelling, die afgelopen zomer 2021 plaatsvond. Inmiddels is het derde spoor, de Merwede-Lingelijn, aangesloten en in dienst gesteld. Geldermalsen beschikt nu dus over drie sporen vanaf het noorden.”

Treinen hoeven nu dus geen gebruik meer te maken van een wissel, maar rijden op eigen spoor richting station Geldermalsen. “Het afgelopen jaar hebben we de perrons voorbereid op deze uitbreiding”, vervolgt Peter. “Zo is de luifel boven de perrons klaargemaakt en is op het station zelf een nieuwe reizigerstunnel in gebruik genomen. De oude voetgangersbruggen zijn verwijderd. We verwachten in december 2021 zo’n 80% te hebben opgeleverd.”

Binnen de strakke planning hoort ook dat er ‘s avonds en ‘s nachts doorgewerkt wordt. Foto: Bouwfotografe.

Splitsing civiele en railwerken

Binnen de alliantie zijn de taken goed verdeeld. TBI-onderneming Mobilis neemt de civiele kant voor haar rekening. Daaronder vallen de uitbreiding van de spoorbaan, die nu verbreed is met het derde spoor, er zijn drie onderdoorgangen gebouwd, er is een derde spoorbrug over de Linge gebouwd, de reizigerstunnel onder het station is gerealiseerd en de nieuwe perronoverkappingen zijn gemaakt. Dura Vermeer Rail is verantwoordelijk voor het aanleggen van de spoorbaan en de spoorse kabels en leidingen. “Vorig jaar zomer is er veel spoor weggehaald en zijn de sporen voorbereid voor de buitendienststelling, om afgelopen zomer weer in dienst te kunnen geven”, legt Peter uit. “Om de grootste tunnel (de auto- en fietstunnel) te kunnen inrijden is een hellingbaan gegraven, de tunnel zelf is in de naburige weilanden opgebouwd en via de randweg naar zijn bestemming gebracht.”

Het afgelopen jaar is de luifel boven de perrons klaargemaakt en is op het station zelf een nieuwe reizigerstunnel in gebruik genomen. (Beeld: Daisy Komen)

Balans vinden tussen werkdruk en veilig werken

Peter noemt als een van de grootste uitdagingen het vinden van de balans tussen de werkdruk (die altijd groot is bij buitendienststellingen) en veilig werken, in het bijzonder voor de reizigers. “Veiligheid gaat voor alles. Maar om toch aan de werkdruk te kunnen voldoen, moet er slim gefaseerd worden. Tevens moet je vooruit kunnen werken, zodat je in die zeven dagen buitendienststelling nog ruimte overhoudt. In die buitendienststelling hebben we vooral werk gedaan dat echt alleen maar in dat tijdvak gedaan kon worden.”

“Binnen een alliantie is het anders werken”, benadrukt Peter. “ProRail is ook onderdeel van de ontwerpende partij. Risico’s worden gedeeld, de portemonnee wordt gezamenlijk beheerd. In de alliantie is de uitdaging om de belangen van de afzonderlijke partijen ondergeschikt te laten zijn aan die van de alliantie. Daarin zijn we goed geslaagd.” Wat gaat er nu gebeuren, vragen we. “Afgelopen zomer zijn de geluidsschermen geplaatst, nu kunnen we zonder hinder voor het treinverkeer onze werkzaamheden buiten de geluidsschermen uitvoeren. Tot die werkzaamheden behoren onder andere het realiseren van de onderdoorgang Nieuwsteeg bestaand uit de aanleg van de hellingbanen en trapopgangen voor de onderdoorgang. Verder zullen we het station afbouwen, vooral detailwerk. Denk aan het aanbrengen van betegeling, led-lichtlijnen, plafonds en straatwerk. Langs het spoor leggen we calamiteitenpaden aan, vluchtwegen en afrastering.”

Wanneer in december het grootste deel van het project is opgeleverd, is station Geldermalsen toekomstbestendig. Dankzij slim plannen, efficiënt werken en een goede communicatie binnen de alliantie kan iedereen tevreden terugkijken op een project waarbij zo min mogelijk hinder is ontstaan.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.