Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Scania XT: betrouwbare partner voor in de bouw

Scania XT: betrouwbare partner voor in de bouw

Bodybuilder onder trucks bewijst zich in zwaarste omstandigheden

De Scania XT, een model dat voor alle cabineversies en alle motoren gekozen kan worden, is gemaakt voor de zwaarste klussen en uitdagende omstandigheden. De basis van de XT is een robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk, dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Daarnaast kunnen klanten kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.

De bumper biedt een oploophoek van ongeveer 25 graden, afhankelijk van de uitvoering in termen van bandenkeuze en chassis. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT-versie een bijzonder robuuste en sterke voorkant, die met gemak tegen een stootje of lichte aanrijding kan zonder schade aan de onderliggende constructie op te lopen. In het midden bevindt zich een zeer toegankelijke sleeppen met een capaciteit van 40 ton, wat welkom is als het voertuig een ander voertuig moet lostrekken of zelf assistentie nodig heeft wanneer het volgeladen is.

“Het XT-model van Scania is echt bedoeld als bouwvoertuig in een serie uitvoeringen voor uiteenlopende toepassingen die vaak in zeer zware omstandigheden worden ingezet, zowel op de weg als in ruw terrein,” aldus Jan de Vries, Director Sales van Scania Nederland. “De situaties waarin ze worden ingezet variëren van slechte wegen tot krappe bouwlocaties, met daarbij opgeteld de zware omstandigheden die het voertuig moet trotseren, waarbij een paar schrammen niet meteen een bezoek aan de garage betekent.”

Modulair systeem

Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook geweldige potentie om een oplossing op maat te maken. Twee uitrustingspakketten die uniek zijn voor de XT kunnen aan het basisontwerp worden toegevoegd: een interieurpakket en een exterieurpakket. Hiermee kan de klant desgewenst de truck nog meer individueel afstemmen op zijn zware taak. 

Plug & play

Scania is ook uniek in de plug & play manier waarop men verschillende carrosserieën en elektronica van de opbouw kan integreren in het eigen voertuigsysteem. Het tijdrovende trekken van eigen kabels kan hiermee voorkomen worden. Los van het ontwikkelen en het vergemakkelijken van de uitvoering van carrosseriebouw voor de vrachtwagens zelf, richt Scania zich ook op informatie en training. Men onderhoudt een uitgebreide website (truckbodybuilder.scania.com) met handige informatie en tekeningen.

Sterke en zuinige motoren

De keuzevrijheid stopt natuurlijk niet bij de mogelijkheden die voor cabines en asuitvoeringen beschikbaar zijn. Het assortiment motoren is ook extreem groot en een Scania XT heeft alles in de aanbieding. Dit programma loopt van de bewezen 7- of 9-liter motoren, via de zeer zuinige 13-liter SCR-only motoren van het Super platform. Voor de echte zware toepassingen staan Scania’s machtige V8 motoren natuurlijk altijd klaar met vermogens tot 770 pk en een koppel van maar liefst 3.700 Nm. Al deze motoren zijn SCR-only uitgevoerd en daarmee ook zeer zuinig in het brandstofverbruik.

Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook gunstig voor het milieu. Het brandstofverbruik is immers direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot; des te lager des te beter. Scania Opticruise, het geautomatiseerde aandrijflijnsysteem, kent een speciale off-road modus voor nog meer terreinvaardigheid.

Elektrische oplossingen

Tenslotte worden steeds vaker in aanbestedingen eisen opgenomen omtrent de uitstoot van CO2 bij een bouwplaats of een project. Deze eisen kunnen oplopen tot een volstrekt emissieloze inzet van (logistiek) materieel op de bouwplaats. Vaak betekent dit dat men de bouwlocatie alleen met elektrische vrachtwagens kan bereiken. Scania heeft een volledig programma (hybride) elektrische voertuigen die voor veel verschillende toepassingen geschikt zijn. De chassis’ zijn modulair opgebouwd, zodat een grote flexibiliteit mogelijk is. Een e-PTO kan worden gebruikt om zonder uitstoot extra apparatuur aan te drijven. Daarnaast zijn veel carrosseriebouwers inmiddels getraind in het werken met een Scania e-truck. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.