De GTL-1000 van Topcon: dé BIM-oplossing voor verificatie op de bouw.

03:21
03-04-2020

Samen werken aan de uitdagingen van de toekomst, dáár staat Topcon in Nederland voor.

De continue veranderingen in de bouw en infra zorgen voor een toenemende druk om efficiënter te werken. De marges in de bouw zijn steeds kleiner en worden gedrukt door de faalkosten. Een terugkerend thema hierbij is meer resultaat in minder tijd. En niet te vergeten de zorg of plicht voor minder milieubelasting én een veiligere manier van werken… Het is nogal een uitdaging.

“Het begint met samenwerken”, zegt Richard Wiegers, Business Manager bij Topcon Positioning Netherlands. “Samenwerken met onze klanten is enorm belangrijk. Door goed in beeld te krijgen waar zij tegen aan lopen en te weten waar hun behoeftes liggen, is het mogelijk om deze uitdaging aan te kunnen. Daarnaast heeft het samenwerken met partners binnen de keten ook een meerwaarde. We zijn immers allemaal een schakel in het gehele (bouw)proces”.

Innovatie

“De focus van Topcon ligt op de ontwikkeling van technologie om klanten een oplossing te bieden die hen iets oplevert. Innovatie is daarbij van groot belang en op basis daarvan zijn er al zo’n 3500 patenten die we in onze producten toepassen”, zegt Wiegers. “Topcon Positioning Netherlands vertaalt de global visie van Topcon vervolgens terug naar de lokale markt en kijkt hoe we in Nederland innovaties kunnen toepassen.” Wiegers noemt een voorbeeld van een innovatief product: “Onze GTL-1000: dé BIM-oplossing voor de bouw. Een total station en 3D scanner in één, voor verificatie op de bouw. Binnen twee uur heb je een precieze vergelijking van je 3D model met de werkelijkheid. Deze ontwikkeling betekent een enorme verandering in de processen op de bouwlocatie en levert een onmiddellijke besparing op in de overheadkosten van bouwprojecten.” Maar Wiegers benadrukt: “En toch gaat het niet alleen om het ontwikkelen en maken van producten. Wij kijken juist naar de toepasbaarheid ervan binnen de workflow van het bouwproject waardoor er betere werkprocessen ontstaan. Dat is een belangrijk speerpunt binnen onze bedrijfsfilosofie.”

Data wordt steeds belangrijker. Digitalisering op het bouwterrein is een must om effectief te kunnen samenwerken.

 

Data steeds belangrijker

Wiegers vertelt dat er niet alleen geïnvesteerd moet worden in de ontwikkeling van hardware, maar vooral ook in software omdat data steeds belangrijker wordt en de vraag ernaar toeneemt. “In de bouw produceert men continu data en gebruikt men continu data. Om van data naar bruikbare informatie te komen, betekent dat genereren, combineren, interpreteren en toepassen. We moeten leren om in data te denken en systemen te gebruiken die ons daarbij helpen. Daarbij is samenwerken zó ontzettend belangrijk. In je team, in het bedrijf, in het project. Niemand bouwt alleen. Samenwerken betekent communiceren en dataoverdracht. Voor effectief samenwerken zijn Digitalisering en Data dus nodig.”

Partnerships

Om écht te kunnen veranderen is niet alleen samenwerking in de dagelijkse operatie nodig, maar zijn er ook partnerships nodig”, vindt Wiegers. “Partnerships tussen partijen die ieder met hun eigen visie en kennis hetzelfde voor ogen hebben. Wij geloven dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor de uitdagingen in de wereld, in Nederland, binnen bedrijven, in onze projecten én samen met elkaar. Zo zijn wij bijvoorbeeld partnerships gestart met Softwareontwikkelaars zoals Bentley, Autodesk en Infrakit. Maar ook met diverse scholen zoals het Soma College en het interactief belevingsmuseum Geofort en niet te vergeten met brancheverenigingen zoals GeoBusiness Nederland en de mediabedrijven. Alleen sámen kunnen we deze uitdagingen het hoofd bieden en word je als keten efficiënter. Als er één schakel niet meewerkt, als er geen communicatie is tussen systemen, platforms en partijen, dan lukt het niet. Maar het moet lukken en het gaat lukken! Daar ben ik van overtuigd.”

Wiegers concludeert dat digitalisering, data, samenwerking en partnerships zorgen voor een optimale workflow integratie van het gehele project, binnen en buiten. Met als positieve gevolg een optimale werkwijze, minder fouten, meer veiligheid, optimalisatie resources, minder kosten én dat ook nog sneller. “Een mooie ontwikkeling”, vindt hij.

3D machinebesturing van Topcon voor sneller, effectiever en veiliger werken.

 

Service & Support

“Zoals gezegd zijn we als Topcon Positioning Netherlands bezig hoe we de Topcon corporate global visie terug kunnen vertalen naar de Nederlandse markt. Hierin willen we vooral op het gebied van service en support een verschil maken. Door heel klantgericht te werken en op een proactieve manier support te verlenen, maken we de klant zo zelfredzaam als mogelijk. Geen enkele klant wil stilstand, dus denken wij mee hoe dat voorkomen kan worden.       

Onze supportcollega’s staan altijd klaar om telefonisch te ondersteunen en onze service collega’s zijn de klanten graag van dienst in het servicecenter of komen bij hen langs in het veld. We bieden onze klanten diverse trainingen aan in onze trainingsruimte in Bunschoten, maar we kunnen ook een training op locatie verzorgen. Quick guides en instructievideo’s zijn andere tools die ondersteuning kunnen bieden. Wiegers geeft als voorbeeld de ‘EHBO-kit’ die Topcon voor machinecontrole systemen van klanten in het grondverzet heeft ontwikkeld. “Maar het kan ook net zo goed een training op maat zijn; waar we samen met de klant sparren en kijken naar zijn behoefte en zijn werkproces voor de juiste aanpak hierin.” Om klanten zo optimaal mogelijk te kunnen helpen zorgt Topcon dat er op elk gebied veel kennis is. “Ons gemotiveerde team is getraind en altijd op de hoogte van alle ins en outs en de laatste technische producten, software en informatie. Daarnaast vinden we het belangrijk om mensen in hun kracht te zetten, kijkend naar hun kwaliteit en talent. Dan krijg je meer plezier in je werk en dat vertaalt zich weer naar onze klant.” Wiegers besluit: “We zijn een wereldbedrijf van formaat, met veel medewerkers in vele landen. Desondanks krijgen we van onze klanten de feedback terug dat het contact fijn is, ze prettig geholpen zijn en we met korte lijntjes werken. Dat het voor hen voelt alsof ze met een lokale leverancier te maken hebben. Dat persoonlijke, met aandacht, dát zit in ons DNA en is typisch Topcon!”   


Topcon Positioning Netherlands

De Kronkels 14,
3752 LM Bunschoten

T +31 33 299 29 39

E customerservice.nl@topcon.com

www.topconpositioning.nl

Tekst | Susan Peek Beeld | Topcon

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Infra , innovatie , topcon , uitdaging

GROND/WEG/WATERBOUW partners

naamloos-4-kopierenfiguur-9-overzicht-mechanische-uitrusting-in-brugkelderent_i-kopieren