Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Rijstvlies verkeersborden langs de Nederlandse snelwegen
Het OFN-rijstvliesverkeersbord op de voorgrond van het OFN-bedrijfspand.

Rijstvlies verkeersborden langs de Nederlandse snelwegen

Waren tot voor kort bijna alle verkeersborden nog van aluminium, nu worden ze ook vervaardigd van Resysta. Dit materiaal bestaat voor 60% uit rijstvliesjes, 22% uit steenzout en 18% uit minerale oliën. Deze samenstelling sluit perfect aan op de circulaire economie. 

Het rijstvliesverkeersbord is slechts één product van OFN. Het maakt deel uit van een uitgebreide productenreeks waarmee het verblijf in de openbare ruimte – en met name tijdens het reizen – aangenamer wordt. Alle producten worden ontwikkeld en geproduceerd vanuit een missie. De abri’s, fietsoverkappingen, (geluids-)schermen, afvalbakken, aankondigingsborden en banken worden geproduceerd met de kleinst mogelijke impact op de wereld.

Vervaardigd van afvalstoffen in de voedselketen.

Visieontwikkeling en cultuuromslag

OFN werd opgericht in 2001 en opereerde zoals veel startende bedrijven. ‘U vraagt en wij draaien’. Maar in 2012 kwam daarin een ommekeer. OFN werd gecertificeerd op de CO2-prestatieladder en sloeg hiermee een weg in die het bedrijf volledig zou veranderen. “We gingen actief aan de slag met zakenpartners die ook producten wilden ontwikkelen met een zo klein mogelijke footprint”, vertelt Hetty Lemmen van OFN. “Een club medewerkers die deze visie wilde omarmen volgde als vanzelf.”

Milieubewuste producten

Deze duidelijke visie leidde tot een eindeloze reeks van nieuwe producten. Het traditionele bushokje van staal, glas en kunststof werd een bushokje met staanders van 70% gerecycled aluminium, een houten bankje en sedumdak. Betonnen geluidswanden veranderden in wallen van duurzaam hout, bekleed met zonnepanelen. Betonnen parkeergarages kregen een natuurlijke uitstraling met panelen van hout en bamboe.

Een bord van Resysta langs de autoweg. Een even lange levensduur als aluminium en 100% circulair.

100% circulair

“Het rijstvliesverkeersbord sluit naadloos aan op deze reeks”, vertelt Lemmen. “Resysta is een fantastisch materiaal. Het is samengesteld uit afvalstoffen uit de voedselketen. Het materiaal heeft de uitstraling van hout, is vochtbestendig, licht van gewicht en heeft een levensduur die minstens zo lang is als die van aluminium. Mocht het verkeersbord overbodig worden, dan kan het door de shredder, waarna het materiaal 100% opnieuw inzetbaar is zonder enige toevoeging. Onderzoek door Sweco heeft aangetoond dat het OFN-verkeersbord een significant lagere footprint heeft en 100% circulair is op productniveau.”

De eerste 250 borden

Lemmen is nog steeds blij met de ambitieuze opstelling van RWS. “In de periode waarin Nederland overstapte op de maximumsnelheid van 100 km – wat natuurlijk duizenden verkeersborden zou vragen – heeft RWS ons de kans gegeven om de eerste verkeersborden te leveren. Het product was in alle opzichten getest, maar nog niet EN 12899-gecertificeerd volgens de norm voor Vast opgestelde verkeerstekens. Met gesprekken, testuitslagen en de toezegging dat we de borden zouden terughalen als de certificering niet werd behaald, mochten we de eerste 250 borden leveren. Inmiddels is de certificering rond en is het OFN-rijstvliesverkeersbord toegelaten in heel Nederland.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.