Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Renoveren met composiet: oersterk, snel en duurzaam

Renoveren met composiet: oersterk, snel en duurzaam

Slopen niet nodig

Als het aan Matthijs Raak van FiberCore Europe ligt, wordt bij elke brug of viaduct die aan vernieuwing toe is, composiet toegepast. Als specialist in composiet bruggen, sluisdeuren en brugdekken voor de infra, klinkt dit als prediken voor eigen parochie. Kijk je echter naar de vele voordelen van composiet, dan is de toepassing van dit duurzame materiaal niet meer dan logisch. Wat composiet zo interessant maakt? Daarover meer in dit artikel.

De gemeente Purmerend is voorloper. Hier vind je bruggen van FiberCore in alle soorten in maten.

Door heel Nederland staan op dit moment bruggen op de planning voor onderhoud. Denk onder meer aan fiets- en voetgangerbruggen, verkeersbruggen en beweegbare bruggen. Maar ook een groeiend aantal golfbruggen en kavelbruggen. Tot nu toe moesten veel houten en stalen brugdekken met hun onderliggende constructies aan het einde van hun levensduur vervangen worden. “Een brug renoveren is altijd duurzamer en sneller dan slopen en nieuw bouwen”, aldus Matthijs Raak, managing director FiberCore Europe. “Door het oude brugdek te vervangen door een composiet brugdek met gepatenteerde InfraCore Inside technologie, sla je wel zes vliegen in één klap. Met deze technologie bouwen we heel robuuste bruggen die hun kracht en stevigheid ook op de lange termijn behouden. Omdat de brugdekken kant en klaar uit de fabriek komen, zijn deze heel snel te plaatsen en dus snel weer bruikbaar. Bovendien gaan ze zeker 100 jaar mee, onze bruggen zijn dus zeer duurzaam.” Ook de productie van prefab FiberCore bruggen blinkt volgens Raak uit in duurzaamheid. “Daar kan je een ingewikkelde berekening voor maken, maar composiet is gewoon heel licht van gewicht. We gebruiken heel weinig grondstoffen en dat heeft een gunstig effect heeft op de CO2-emissie. Sterker nog, onze prefab bruggen dragen bij aan het hoogst haalbare projectgebonden ambitieniveau op de CO2-Prestatieladder. 

Met de toepassing van het innovatieve SUREbridge-concept bespaart men tijd, hinder en omrijverkeer.

Bovendien, door het lage gewicht zijn de bruggen en dekken ook makkelijk te transporteren wat ook een positief effect heeft op de CO2-emissie.”

Nagenoeg vrij in onderhoud

Naast het feit dat de bruggen, sluisdeuren en brugdekken van FiberCore zeer duurzaam zijn, zijn ze op de lange termijn prijstechnisch zeer interessant.  “Strooizout, dieselolie, chemische stoffen, vogelpoep, weer en wind dragen bij aan veroudering van bruggen van klassieke materialen. Dat leidt tot betonrot, roest of houtrot. Een brugconstructie van composiet is daarentegen nagenoeg onderhoudsvrij. Alleen de brugleuning moet af en toe worden schoongemaakt en de slijtlaag moet worden gecontroleerd.”

Behalve duurzaam zijn de bruggen, viaducten en sluisdeuren van FiberCore op de lange termijn ook prijstechnisch zeer interessant.

Door heel Nederland

Met al deze voordelen van composiet zou je zeggen, waarom passen we dit niet standaard toe? Volgens Raak komt dit met name door de relatieve onbekendheid in de infrasector. “Een composieten brug herken je veelal niet als zodanig. Maar als iemand mij vraagt; ‘waar kan ik zo’n brug bekijken?’, dan hoef ik maar te vragen waar iemand woont en ik kan er in die omgeving vaak al één of meerdere noemen.” FiberCore plaatst namelijk bruggen in heel Nederland en daarbuiten. Inmiddels wereldwijd bijna 1.500 stuks. Mooi voorbeeld is de gemeente Purmerend, een voorloper op dit gebied. Hier vind je bruggen van FiberCore in alle soorten in maten. Raak: “Deze bruggen zijn een mooi voorbeeld van ons nieuwe standaard bruggenconcept. Bruggen worden vaak beschouwd als maatwerk, maar we standaardiseren de constructie en houden alle vrijheid voor ontwerp van de leuning. Zo kunnen we ze niet alleen nog sneller leveren, maar ook later weer hergebruiken op een andere locatie.”

Ook voor verbreding van bruggen

De brugdekken van FiberCore zijn tevens geschikt voor montage aan een bestaande brug. Bijvoorbeeld als de brug verbreed moet worden met een fietssnelweg of voetgangerspad. Een mooi voorbeeld is de Suurhoffbrug, de verbinding naar de Maasvlakte. Ook worden de dekken van FiberCore  toegepast in hybride bruggen. Daarin worden bruggen met een stalen of betonnen hoofddraagconstructie voorzien van een prefab composiet brugdek. Zo krijg je een lichtere brug met een lichtere fundering. De brug over de A27 bij Lunetten is hier een goed voorbeeld van.

Slopen niet nodig

Een interessante toepassing bij verouderde betonnen bruggen, is het innovatieve SUREbridge-concept. “Met deze innovatie versterken we de verouderde constructie. Wanneer nodig verbreden we het door er een prefab composiet paneel schuifvast op te monteren. Slopen hoeft niet, wat tijd, hinder en omrijverkeer scheelt. De brug kan zo weer tot 50 jaar mee, met minimaal onderhoud.”

Raak: “Er is nog veel meer te vertellen over composiet bruggen en sluisdeuren. Ik nodig iedereen uit om onze fabriek in Rotterdam te bezoeken en eens te kijken op onze website. Daar zie en lees je meer over alle bruggen die we al geplaatst hebben, evenals de mogelijkheden om een brug te leasen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.