De Waalbrug is Nijmegen is toe aan renovatie. Het betondek moet worden vervangen en herstel en versterking van de staalconstructie is nodig. Er komt een nieuwe brugindeling en er volgen onderhouds- en schilderwerkzaamheden. Bovendien krijgt de brug nieuwe verlichting en leuningen. Alles is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Aannemerscombinatie Team Waalbrug is in opdracht van Rijkswaterstaat eind maart gestart met deze renovatie.
Johan van Erk, omgevingsmanager Team Waalbrug, vertelt: “Team Waalbrug is een Koninklijke VolkerWessels-combinatie bestaande uit KWS en VolkerRail. Smits Neuchâtel, BKB Infra, Van Straten geleidrail, Westo, Holland Scherm en Vialis zijn partners in het project. Binnen dit team is alle kennis en expertise aanwezig om zo’n uitdagende klus tot een goed einde te brengen.”
Bijzondere werkmethodiek
Medio 2018 moest de renovatie van de brug worden uitgesteld doordat er chroom-6 was geconstateerd. Er waren extra maatregelen nodig, om de werkzaamheden veilig voor de medewerkers, weggebruikers, omwonenden en het milieu uit te voeren. Ook waren andere vergunningen, ontheffingen, meldingen en werk- en veiligheidsplannen nodig. “Nu dat allemaal aangepakt is, zijn we dan toch echt begonnen. Het betondek wordt als eerste vervangen. We hebben een bijzondere werkmethodiek bedacht waarbij er per week vier betonvakken van 9 bij 6 meter vervangen worden (in totaal 164 stuks). Zo wordt vaksgewijs de brug afgewerkt.”
Een brug met veel historie
“De renovatie aan een monumentale brug is natuurlijk echt bijzonder! Dit oude object (in 1936 gebouwd) heeft tijdens de oorlog gedeeltelijk in het water gelegen en is door de Duitse bezetters deels herbouwd hierbij is het huidige betonnen rijdek aangebracht. De combinatie van beton en staal aan deze brug met zoveel historie maakt het leuk en uniek. De vormgeving wordt zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Tijdens de renovatie moet de brug in bedrijf blijven, zowel voor het wegverkeer als voor de scheepvaart. Daarnaast ben je met veel verschillende disciplines op een kleine ruimte aan het werk. Alles bij elkaar een uitdagende klus, die wij graag aangaan. Als we de reparatiewerkzaamheden die we nu nog niet volledig in zicht hebben, op een goede manier kunnen integreren in onze werkwijze en straks een kwalitatief goed betondek hebben liggen binnen de gestelde tijd, dan kunnen we wederom een project trots afronden”, besluit Johan.