Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Railkanaal voor energie-distributie bij Piet Heintunnel
Aftakkast op het LI railkanaal.

Railkanaal voor energie-distributie bij Piet Heintunnel

Zij verzorgen het detailontwerp alsmede de begeleiding en uitvoering van de gehele energiedistributie bij dit uitdagende project. Als slimmer alternatief voor conventionele kabels concretiseert Siemens de programmavisie van een railkanaal, waarmee veilig grote hoeveelheden energie over grote afstanden getransporteerd kunnen worden, zelfs in kleine ruimtes. Jeroen Clardeij en Kazs Krikke van Siemens lichten toe wat de voordelen zijn.

Drie kilometer railkanaalsysteem

“We leveren middenspanningsverdelers, transformatoren en laagspanningsverdelers in vier trajecten, met in totaal meer dan drie kilometer aan railkanaalsysteem”, begint Clardeij. Het railkanaalsysteem is overigens niet nieuw. Siemens levert met dit systeem al zo’n twintig jaar betrouwbare brandwerende stroomvoorzieningen voor talloze toepassingen in infrastructuur en industrie. Zoals aan datacenters, maar ook aan de metaalindustrie, chemische fabrieken en de voedingsmiddelenindustrie. Krikke constateert dat men bij tunnels vaak grijpt naar traditionele manieren en dus kiest voor conventionele bekabeling. “Maar men begint nu in te zien dat een railkanaalsysteem ook bij tunnels voordelen biedt”, vervolgt hij. 

Energiedistributie met railkanaal versus conventionele bekabeling.

Alleen maar voordelen

“In een tunnel heb je te maken met ruimtegebrek: bij de aanleg van conventionele bekabeling moeten er veel kabels in een kabelgoot, sta je met veel mensen in een krappe ruimte en is er een flinke fysieke inspanning nodig om de kilometerslange kabels, die samen duizenden kilo’s wegen, van punt tot punt te trekken”, weet Clardeij. “Ons railkanaalsysteem heeft een compact ontwerp: het bestaat uit drie meter lange lichtgewicht aluminium elementen, die de kabel en kabelgoot ineen zijn. Je brengt het element de tunnel in, sluit het aan en gaat verder met het volgende element. Het monteren met minder mankracht en spierkracht is veel eenvoudiger. Daarnaast kun je met het modulaire railkanaalsysteem haaks de hoek om, waardoor het heel ruimtebesparend is.” Krikke wijst op een ander voordeel: de veiligheid. “De lage vuurbelasting van dit systeem is een ander groot voordeel ten opzichte van conventionele bekabeling. Zeker in tunnels, waar de eisen ten aanzien van de veiligheid alsmaar toenemen.” 

Geïntegreerde en toekomstbestendige oplossingen

Naast veiligheid, een langere levensduur en de eenvoudige aanleg, is de enorme flexibiliteit van het railkanaalsysteem volgens Clardeij een belangrijke factor om hiervoor te kiezen. “Siemens heeft het systeem zo ontwikkeld dat het optimaal is voorbereid op toekomstige aanpassingen, energiemanagement en individuele behoeften. Op de aftakopeningen in het railkanaalsysteem kan eenvoudig een aftakkast geklikt worden, waardoor je snel en veilig uitbreidingen kunt toevoegen. Bijvoorbeeld voor extra verlichting of ventilatie. Ideaal in tunnelomgevingen waar je stilstand zoveel mogelijk wilt voorkomen.” Krikke besluit: “Goedkoper, betrouwbaar, veiliger, ruimtebesparend, beter planbaar en flexibel: eigenlijk zijn er alleen maar voordelen. Daarbij helpt Siemens graag, van ontwerp tot aan installatie”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.