Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Rail-wiel ontwerp voor hoofdaandrijving keersluis
Productie van een kabelwiel.

Rail-wiel ontwerp voor hoofdaandrijving keersluis

Realisatie hoofdaandrijving keersluis

Demako is een one-stop-shop voor mechanische aandrijvingen voor bruggen, sluizen en andere constructies. Ze hebben alles in huis om een project van A tot Z te realiseren: een eigen engineersafdeling, een las- en machinehal en montage in eigen beheer. Managing director Thomas Beckx: “We hebben veel kennis mede dankzij de verscheidenheid aan uitzonderlijke projecten, zoals de derde kolk bij de Beatrixsluizen, de Kieldrechtsluis in Antwerpen en de nieuwe Verbindingsbrug in Zeebrugge. De Afsluitdijk past wat ons betreft in dit rijtje van uitzonderlijke projecten.”

Voor de vernieuwing van de Afsluitdijk had het Belgische bedrijf twee opdrachten: de realisatie van de hoofdaandrijving voor de keersluis bij Kornwerderzand inclusief de onderrolwagens en de rails, en daarnaast bouwen ze de noodaandrijving voor de keersluis. “De keersluis zelf is een grote stalen deur van 950 ton, 56 meter breed en 15 meter hoog”, legt Beckx uit. “Deze deur wordt open en dicht getrokken door een kabelwerk. De deur zelf rust op twee onderrolwagens op de bodem van de doorvaart welke fungeren als wagonstellen die over rails rijden. Gezien het gewicht en de vereiste ontwerplevensduur is gekozen voor speciaal extra hard en taai staal voor de sporen die volledig ondersteund worden door ingestorte stalen profielen.” Dankzij de ervaring van Demako in het bouwen van vele verschillende soorten kunstwerken kunnen ze verschillende werkwijzen, systemen en principes uit andere opdrachten toepassen binnen het Afsluitdijkproject. “Met andere woorden, we kunnen dus nieuwe systemen introduceren die al een bewezen track record hebben bij andere projecten, zoals het rail-wiel ontwerp.”

Plaatsing van de onderbalken voor de rails in de betonnen vloer.

Wereld van verschil

De aspecten duurzaamheid en veiligheid spelen een belangrijke rol in zowel het ontwerpproces als de uitvoering. “We zetten onder meer in op recycling van verbruiksmaterialen. Voor de uitbating van de schutsluis op lange termijn proberen we te zorgen dat het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is. Daar houden we in het ontwerp al rekening mee. De keuze voor bijvoorbeeld een onderhoudsvrije glijlager of kogellager kan een wereld van verschil zijn voor de uitbatingsfase naar kosten, maar zeker ook naar verbruik en dus de impact op het milieu. Ook veiligheid is reeds meegenomen in het ontwerpproces. En op onze werf zelf worden inspecties, toolboxen en Laatste Minuut Risico Analyses (LMRA) uitgevoerd.”

Geanimeerde discussies

De kracht van Demako zit volgens Beckx in het discipline-overschrijdend denken. “Met het ontwerpteam van Levvel en HSM zijn we aan de slag gegaan. De deskundigheid van het ontwerpteam van Levvel zorgde voor discussies die steeds naar een ‘best for project’ oplossing geleid hebben. Alle betrokkenen waren zeer constructief om uitdagingen het hoofd te bieden. Wat Demako betreft kunnen we dan ook zeker spreken van een geslaagde samenwerking met levendige discussies.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.