Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
R. Breure bv: al 40 jaar specialistisch en innovatief
Na een uitvoerige testperiode wordt de RBE 85 inmiddels voor alle reguliere werkzaamheden ingezet, van het slopen van voegovergangen tot het leggen van kabels en leidingen.

R. Breure bv: al 40 jaar specialistisch en innovatief

Als aannemingsbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw wordt R. Breure bv al 40 jaar lang gekenmerkt als specialistisch en innovatief. Zo komt de eerste Nederlandse bitumineuze voegovergang zonder verankering uit de koker van het Zwanenburgse familiebedrijf en wordt vol ingezet op de elektrificatie van het jonge machinepark. Meest recente toevoeging is een in eigen beheer geëlektrificeerde 8-tons rupskraan die inmiddels succesvol wordt ingezet op emissieloze projecten.

R. Breure is op 1 maart 1984 opgericht en bestaat dit jaar precies 40 jaar. “ Ik ben destijds gestart met het verhuren van mijzelf met een mobiele kraan op Schiphol”, zegt Ruud Breure. “In de jaren daarna zijn we steeds groter geworden. Inmiddels werken we met ruim 30 medewerkers en een omvangrijk machinepark aan de meest uiteenlopende infraprojecten. We houden ons bezig met het rippen van brugdekken en het slopen van de bijbehorende voegovergangen tot aan het groot grondverzet. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in asfaltherstel, zoals het vullen van scheuren en het aanbrengen van slijtlagen, en hebben we zelfs een eigen voegovergang ontwikkeld. De Breure FPEJ (Flexible Plug-in Expansion Joint) is de eerste Nederlandse bitumineuze voegovergang met een bewezen lange levensduur zonder dat er verankering nodig is in een kunstwerk.”

De elektrische componenten zijn ingepast in het oorspronkelijke ontwerp.

Vooroplopen

De afgelopen jaren heeft R. Breure fors geïnvesteerd in de elektrificatie van het machinepark. “We willen graag vooroplopen en nemen onze verantwoordelijkheid om onze CO2-footprint te reduceren”, zegt Ruud. “Zo beschikken we onder andere over een 2-tons elektrische kraan, een 2-tons elektrische shovel en zijn alle gereedschappen voortaan elektrisch. De dieselaggregaten zijn vervangen door accupakketten en onze bitumenketels worden in eigen beheer geëlektrificeerd. Verder vangen we al het regenwater op van ons erf, zodat we zo min mogelijk leidingwater hoeven te gebruiken. En natuurlijk maken we gebruik van zonnepanelen en rijden we waar mogelijk elektrisch. Zo worden we elk jaar steeds een stukje ‘groener’, waarbij we veelal samenwerken met en vertrouwen op de expertise van lokale partners.”

De elektrische RBE 85 is alleen te herkennen aan de ‘rugzak’ aan de cabine, waarin een extra accupakket is geplaatst.

RBE 85

Meest recente ontwikkeling is de 8-tons elektrische rupskraan. “Een elektrische machine in deze range bestond nog niet”, weet Ruud. “Omdat we steeds meer aanvragen kregen om projecten emissieloos uit te voeren, hebben we besloten om in eigen beheer een machine te gaan (om)bouwen. Uitgangspunt was dat er geen concessies gedaan zouden worden aan de prestaties en het comfort van de donormachine, een slechts twee jaar oude JCB. Samen met Stefan van der Hulst, expert in de elektrificatie van materieel, hebben we de RBE 85 in eigen beheer ontwikkeld en gebouwd met elektrische componenten van Elsto Smart Solutions.” Het ombouwtraject is door een onafhankelijk bureau gevolgd, getoetst en voorzien van een CE-markering. R. Breure is nu officieel fabrikant van de machine.

Uitgangspunt was dat er geen concessies gedaan zouden worden aan de prestaties en het comfort van de donormachine.

Rugzak

De donormachine is volgens Ruud zoveel mogelijk intact gebleven, alleen de dieselmotor en brandstoftank zijn vervangen door een elektromotor en accupakket. “Dat zorgt doorgaans voor een forsere achterkant, maar dat hebben we bewust vermeden. De elektrische componenten zijn ingepast in het oorspronkelijke ontwerp. De carrosserie en alle afdekkappen zijn hetzelfde gebleven. De RBE 85 is feitelijk alleen te herkennen aan de ‘rugzak’ aan de cabine, waarin nog een extra accupakket is geplaatst. Dat maakt dat we met de machine ruim negen uur kunnen draaien.” Na een uitvoerige testperiode wordt de RBE 85 inmiddels voor alle reguliere werkzaamheden ingezet, van het rippen van een brugdek tot het leggen van kabels en leidingen. “Zelfs de meest kritische machinisten vinden het een verademing om met de elektrische RBE 85 te werken.” Dat krijgt ongetwijfeld een vervolg!     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.