Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Project VIA15 | Draagkrachtmetingen voor de juiste maatregelen
Draagkrachtmetingen op de A15, 25 juni 2020.

Project VIA15 | Draagkrachtmetingen voor de juiste maatregelen

Gedurende de nachtelijke uren voerde QRoad VGD-metingen uit -ook wel bekend als ‘valgewichtdeflectiemetingen’- om de stijfheid, de restlevensduur en de te nemen onderhoudsmaatregelen voor de verharding te bepalen.

Henk Jan Roeke, directeur van QRoad, licht de werkwijze toe. “Om de draagkracht van wegen vast te leggen, simuleren we de zware wielbelastingen”, vertelt hij. “Juist die zware belastingen zijn immers de maatgevende schadefactor voor verhardingen. Met de VGD-metingen belasten we het wegoppervlak om vervolgens de laagstijfheden van de verharding en de ondergrond te bepalen.” De werkzaamheden van QRoad veroorzaken geen beschadigingen aan de weg. 

Exacte ramingen

Het vroeg zo’n vijftig nachten, voordat QRoad de metingen in alle werkvakken van de A15 en A12 had uitgevoerd. “Om het verkeer minimaal te hinderen, vonden de diverse werkzaamheden voor dit project gecombineerd plaats in de avond en nacht”, vertelt Henk Jan Roeke. “Doordat je dan vaak dezelfde mensen tegenkomt, ontstaat er een vriendschappelijke band. Dat heeft zeker bijgedragen aan de uitstekende sfeer op dit project. Dankzij de meetdata van QRoad kent GelreGroen nu precies de draagkracht van de bestaande wegen. Zij weet welke maatregelen moeten worden genomen en wat het gaat kosten om deze wegen weer in topconditie te brengen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.