Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Programma elektrische machines verder uitgebreid
Met een snellader kan de E19e in de pauze opgeladen worden.

Programma elektrische machines verder uitgebreid

Hydraulische werkgroep vervangen door elektrische aandrijving

Bobcat heeft de afgelopen jaren een aantal interessante elektrische graafmachines en compacte laders op de markt gebracht en het plan is het programma zero emissie machines gestaag uit te breiden. De E19e, de tweede elektrische graafmachine na de E10e, is sinds vorig jaar leverbaar. Daarnaast werden de afgelopen jaren de volledig elektrische T7X en S7X compacte laders gepresenteerd. Ze werden ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, maar er zijn plannen om beide machines ook in Europa te verkopen.

Volgens Scott Park, CEO van Doosan Bobcat, heeft de ontwikkeling van elektrische machines een hoge prioriteit. “We ontwikkelen onze elektrische machines niet alleen met het oog op duurzaamheid”, zegt hij. “Het tweede uitgangspunt is dat ze krachtig en betrouwbaar genoeg moeten zijn, om alle voorkomende werkzaamheden in de bouw, de sloop en de groenvoorziening uit te kunnen voeren. Dus behalve nul emissies en een laag geluidsniveau moeten onze elektrische machines minimaal dezelfde prestaties en uptime leveren als de traditionele dieselmachines. Belangrijke, bijkomende voordelen zijn een gezondere en comfortabelere werkomgeving voor de bestuurder en een grote onderhoudsvriendelijkheid.”

De volledig elektrische Bobcat E10e.

Zero tail swing

De Bobcat E10e was een van eerste, volledig elektrische minigraafmachines, die op markt verkrijgbaar waren. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 10.000 verkocht. De E10e is een 1-tons zero tail swing (ZTS) minigraafmachine. Met een breedte van slechts 72 cm en een inklapbare Tip-Over Protective Structure kan de machine gemakkelijk door deuren en in liften, waardoor hij ideaal is voor het gebruik in moeilijk bereikbare en kleine ruimtes. Het gepatenteerde elektrohydraulische aandrijfsysteem maakt volledig gebruik van de mogelijkheden van de elektromotor. Het geluidsniveau van de E10e is zeer laag met een LpA van slechts 64 dBA tegenover 80 dBA voor de standaard E10.

Een nieuwe conceptmachine van Bobcat: de compacte, elektrische TL25.60e verreiker.

Meer vermogen

Bij de ontwikkeling van de E19e werd dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen die opgedaan waren met de E10e. De accu is bijvoorbeeld gebouwd met dezelfde componenten, maar heeft meer vermogen. De E19e levert 17,3 kWh, tegenover 11,5 kWh voor de E10e. De capaciteit van de accu is 3,5 uur en het geluidsniveau voor de bestuurder slechts 70 dBA. De E19e kan tijdens werkpauzes worden opgeladen met een supersnelle lader. Dat betekent dat de machine voor de meeste gangbare toepassingen de hele dag kan worden gebruikt. 

Bij het ontwerp van de E19e stond het comfort voor de bestuurder centraal. Er is meer ruimte en dankzij de handig geplaatste pedalen en joysticks met duimbediening voor de AUX1- en giekverstellingsfuncties bevinden alle bedieningen zich binnen handbereik van de bestuurder. De geluidsarme en emissievrije E19e zorgt voor een gezonde en comfortabele werkomgeving en verhoogt de productiviteit van de bestuurder op de bouwplaats. 

De elektrische S7X wiellader werkt met elektrische cilinders en aandrijfmotoren.

Alle denkbare werkzaamheden

De nieuwe Bobcat E19e heeft hetzelfde profiel en dezelfde buitenafmetingen (met een breedte van 98 centimeter) als de populaire dieselversie van de E19. Ook wat betreft stabiliteit, hefvermogen en uitbreekkrachten levert de machine vergelijkbare prestaties als de dieseluitvoering. De constante koppelcurve – een typisch kenmerk van de elektrische aandrijving – zorgt voor betrouwbare en krachtige handelingen. De E19e en de E10e zijn mede dankzij het omvangrijke assortiment Bobcat-aanbouwdelen inzetbaar voor alle denkbare werkzaamheden. 

Hydraulische werkgroep vervangen

Met de T7X en de S7X heeft Bobcat de eerste, volledig elektrische compacte rups- en wielladers ontwikkeld. Omdat de elektrische laders opnieuw ontworpen zijn om de elektrische aandrijving te optimaliseren, zijn ze krachtiger dan de vergelijkbare dieseluitvoeringen. De machines zijn schoon en stil en hebben geen hydraulische systemen of onderdelen die trillingen veroorzaken. 

De traditionele, hydraulische werkgroep in de T7X is vervangen door een aandrijfsysteem met elektrische cilinders en elektrische aandrijfmotoren. Dat betekent ook dat de machines – met uitzondering van 1 liter milieuvriendelijke koelvloeistof – geen vloeistoffen of olie meer gebruiken, waardoor de operationele bedrijfskosten verminderen. 

Het hart van de T7X is een krachtige lithium-ion accu met 62 kWh vermogen. Een intelligent vermogensbeheersysteem regelt het vermogen afhankelijk van de belasting. De S7X schranklader op wielen heeft een lithium-ion-batterij van 60,5 kWh en is uitgerust met elektrische aandrijfmotoren en kogelschroefactuatoren voor de hef- en kantelfuncties. De batterij en de elektrische aandrijflijn zorgen samen voor ongelooflijke prestaties, met een instant-koppel dat wel drie keer hoger is dan bij de traditionele laders. De S7X kan afhankelijk van de toepassing tot 8 uur op één laadbeurt werken, waardoor de meeste bestuurders een vrijwel volledige dag met de machine kunnen werken.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.