Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Primeur: stratenmakers vriendelijke perrontegel

Primeur: stratenmakers vriendelijke perrontegel

Station Susteren wordt gefaseerd vernieuwd. Onderdeel van de grootschalige update vormt een compleet nieuwe bestrating op beide perrons. Als eerste station in Nederland wordt het station volledig betegeld met een nieuwe, stratenmakers vriendelijke perrontegel. De eerste fase is inmiddels achter de rug. Tijd voor een terugblik met bedrijfsleider Arjan Beens van hoofdaannemer Knipscheer Rail-Infra.

Station Susteren ondergaat een grondige metamorfose. Knipscheer vervangt de banken, prullenbakken, wachthokjes en de informatieborden. Ook worden de omroepinstallatie, de stationsklokken en de verlichting op het perron en het voorplein vernieuwd. Meest ingrijpende klus vormt echter de vernieuwing van beide zijperrons. Beens: “Zowel de keerwanden, de trapopgangen als de bestrating worden vervangen. Tevens wordt het perron verbreed en worden de hellingbanen aangepast. Het vernieuwen van beide zijperrons gebeurt in twee fasen en twee buitendienststellingen van 48 uur. Fase 1 is succesvol uitgevoerd in het weekend van 6 en 7 april.”

De nieuwe tegel is gemaakt uit gerecycled beton en is veel lichter dan een normale tegel.

 

45.000 kilogram minder gewicht

Gedurende de buitendienststelling van 48 uur had Knipscheer slechts één spoor ter beschikking. “Drie weken voorafgaand aan de buitendienststelling hebben we, voor zover mogelijk, het werkterrein ingericht en voorbereidende activiteiten uitgevoerd, waaronder een bodemsanering in het perron”, legt Beens uit. “Omdat we slechts één spoor ter beschikking hadden – het andere was in gebruik door ProRail voor andere werkzaamheden – diende het logistieke plan tot op de minuut te kloppen. In een tijdsbestek van 48 uur hebben we over een lengte van 200 meter nieuwe keerwanden geplaatst en de complete bestrating vernieuwd. Voor het eerst in Nederland werd een nieuwe, stratenmakers vriendelijke perrontegel toegepast. Deze is gemaakt uit gerecycled beton en is veel lichter dan een normale tegel. Dankzij deze tegel hoeven onze stratenmakers over het hele station 45.000 kilogram minder aan gewicht te tillen.”

Knipscheer Rail-Infra is tijdens de buitendienststelling met zo’n vijftig medewerkers dag en nacht in touw geweest om de werkzaamheden uit te voeren. “Verbaasde reizigers konden niet geloven dat in een weekend zoveel werk was verzet”, zegt Beens. “Ook wij kijken tevreden terug op fase één. Later dit jaar – in week 47 – zal ook het andere perron worden vernieuwd.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.