Platform over civiele techniek & infrastructuur
Prijzen voor modulair viaduct, genetisch ontwerpen en duurzame brandstofketen

Prijzen voor modulair viaduct, genetisch ontwerpen en duurzame brandstofketen

Minister Harbers (I&W) reikt InfraTech Innovatieprijzen uit

Onder grote belangstelling zijn vandaag – op de tweede dag van de grootste infra vakbeurs van de Benelux – de winnaars van de 15e editie van de InfraTech Innovatieprijzen bekendgemaakt. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat reikte de prijzen uit aan bouwbedrijf Max Bögl, ingenieursbureau Antea Group en een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en onderwijs in de provincie Gelderland.

Juryvoorzitter Maxime Verhagen (Bouwend Nederland) roemde de kwaliteit van de 64 inzendingen. “Mochten de inzenders hun innovatie kunnen doorontwikkelen dan gaan ze een groot verschil maken in zowel Nederland als Europa. Stuk voor stuk maken deze innovaties de wereld een beetje beter. Ze beogen minder uitstoot, een betere bereikbaarheid en een gezondere wereld. Ze bewijzen dat het anders moet, maar gelukkig ook kan.” 

Minister Mark Harbers reikte de Innovatieprijzen uit. Hij haalde Albert Einstein aan die ooit zei dat ‘logica je van A naar B brengt, maar verbeelding je overal kan brengen’. En die verbeelding hebben we nodig om de toekomst waarin we willen en ook nog kunnen leven vorm te geven. Om ons land leefbaar te houden moet het anders en slimmer. De winnaars van deze prijzen bewijzen dat dat kan.” 

Max Bögl won in de categorie Productinnovatie met een modulair viaduct. Dit viaduct bestaat uit een landhoofd gemaakt van een gewapende grondconstructie. De overspanning bestaat uit stalen liggers en dekplaten van cementloos geopolymeer beton, die tot op 0,1 mm nauwkeurig geslepen zijn, wat een naadloze aansluiting geeft, waterdicht is en ervoor zorgt dat geen asfalt toegepast hoeft te worden. De dekplaten zijn gespannen met staalkabel, waardoor ze eenvoudig losgemaakt kunnen worden. De voordelen van zo’n modulair viaduct zijn de zeer korte bouwtijd, de goedkope productie door seriematige fabricage, snelle uitwisseling van afzonderlijke brugelementen en de geringe onderhoudskosten. 

Antea Group ontwikkelde een manier om met behulp van kunstmatige intelligentie kunstwerken te ontwerpen en won daarmee de innovatieprijs in de categorie Pocesinnovatie. Wat voor een constructeur wekenlang rekenwerk betekent, is voor een algoritme slechts een kwestie van uren. Op basis van kunstmatige intelligentie (AI) bouwde Antea Group een nieuwe generatie ontwerp-tooling. Het bedrijf ontwikkelde een genetisch algoritme voor het optimaliseren van funderingsontwerpen onder tunnel-toeritten. Door AI toe te voegen aan parametrisch ontwerpen is Antea in staat om binnen één dag duizenden varianten door te rekenen. Hierbij kiest de computer met behulp van AI een steeds beter ontwerp waarbij steeds minder grondstoffen worden gebruikt, hetgeen duurzamer en goedkoper is: het meest optimale ontwerp. Inmiddels is Antea Group bezig om ‘Genetisch Ontwerpen’ voor andere toepassingen mogelijk te maken. 

Volgens Antea is met Genetisch Ontwerpen “de revolutie in engineering begonnen. In een fractie van de tijd kunnen we slanker en dus duurzamer ontwerpen, ons grondstofverbruik minimaliseren en zo tot een minimale CO2 uitstoot komen. De nu al schaarse kennis in de infra wordt hiermee efficiënter ingezet. Met het oog op het klimaat, de vervangingsopgave en de capaciteitstekorten zijn deze voordelen van enorm belang voor de toekomst van onze samenleving.”

De Duurzame Brandstofketen is een samenwerking van (semi-) overheid, bedrijfsleven en onderwijs en is winnaar in de categorie Duurzame Damenwerking. Binnen de samenwerking realiseert Waterschap Vallei en Veluwe samen met Gashouders een vulstation voor biogaslevering aan projecten van bouwbedrijf GMB in de regio. 
De eerste lokale brandstofketen is gerealiseerd vanaf de rioolwaterzuivering Renkum naar een bouwplaats in de omgeving. Hierdoor wordt zowel op de rioolwaterzuivering als op de bouwplaats de uitstoot van CO₂, stikstofoxiden en fijnstof gereduceerd. Gashouders voert de regie over de keten, waarin het overtollige biogas uit het zuiveringsproces van het waterschap niet langer wordt afgefakkeld, maar opgevangen door een vulstation van Gashouders. Het biogas wordt hierin omgezet naar een zero impact brandstof en geleverd aan regionale projecten van aannemersbedrijf GMB. Buse Gas B.V. draagt zorg voor de ontwikkeling van containers ten behoeve van biogasopslag en Koninklijke van Twist levert de gasmotor voor een hybride aggregaat, op lokaal geproduceerd biogas. De HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) doet onderzoek naar de positieve milieu-impact van de keten.

In december werden 9 van de 64 inzendingen inzendingen genomineerd. Alle genomineerden vindt u hier.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.